Het doel van een functioneringsgesprek
Functioneringsgesprekken gaan over het functioneren van de medewerker. Tenminste dat wordt vaak gedacht en zo wordt het ook vaak uitgevoerd. In feite gaat het ook over het functioneren van de medewerker en leidinggevende gezamenlijk. Een functioneringsgesprek heeft namelijk een tweezijdig karakter. In dit artikel ga ik in op het doel van het functioneringsgesprek.
Wat is het doel?
Het doel van het functioneringsgesprek is:
- Evalueren van het functioneren van de medewerker
- Verbeteren van het functioneren van de medewerker
- Optimaliseren van de omstandigheden om het functioneren van de medewerker te bevorderen
- Verbeteren van de aansturing van de medewerker om het functioneren te bevorderen.
In één zin gezegd: het doel is om goed functioneren te bevorderen en te verbeteren.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training functioneringsgesprekken
Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Evalueren huidig functioneren
Evalueren van het huidige functioneren betekent: het functioneren tot nu toe. Belangrijk is om te weten wat er geëvalueerd moet worden. Je hoeft niet te evalueren of je elkaar aardig genoeg vindt maar het gaat over functioneren. Kort gezegd:
- Hoe zijn de taken uitgevoerd tot nu toe?
- Hoe wordt met verantwoordelijkheden en bevoegdheden omgegaan?
- Hoe kijk je samen naar houding en gedrag?
Verbeteren functioneren
Een van de doelen van het functioneringsgesprek is om het functioneren te verbeteren. Verbeteren houdt niet per definitie in dat het huidig functioneren slecht is of dat er wat op aan te merken is. Iedere medewerker kan verbeteren, iedere leidinggevende trouwens ook en iedere organisatie kan eveneens verbeteren. Overigens is dit een zeer interessant item. Ga jij je richten op de minder goede punten van de medewerker (zwakke punten zo je wil) of ga je je richten op het verbeteren van de sterke punten van de medewerker? Een interessante overweging overigens voor de training functioneringsgesprekken om dit onderwerp mee te nemen.
Optimaliseren omstandigheden
Een derde doel is het optimaliseren van omstandigheden om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Er kunnen immers omstandigheden zijn die goed functioneren belemmeren variërend van werkrelaties met collega’s, vergaderingen die minder functioneel zijn tot zeer praktisch de computer die nodig aan vervanging toe is. Optimaliseren van omstandigheden kan ook gaan over de relatie tussen de leidinggevende en medewerker. Wellicht is daar verbetering nodig!
Aansturing en samenwerking met de leidinggevende
Een doel voor het functioneringsgesprek is om de aansturing en samenwerking met de leidinggevende te verbeteren of te optimaliseren. Het is goed om dit bespreekbaar te maken tijdens een functioneringsgesprek. Ik noem zo een paar onderwerpen die er wel toe doen in de relatie tussen de leiding en de medewerker. Overigens kunnen de vragen ook andersom gesteld worden. Ervaart de leidinggevende voldoende veiligheid bij de medewerker?
- Hoe wordt de wijze van leidinggeven ervaren?
- Sluit dit nog aan bij de behoefte van de medewerker?
- Ervaart de medewerker de aansturing als te sturend of niet sturend genoeg?
- Krijgt de medewerker voldoende begeleiding en aandacht?
- Voelt de medewerker zich voldoende veilig en vertrouwd?
- Ervaart de medewerker vertrouwen van de leidinggevende?
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.