Jezelf profileren en positioneren als ondernemer
Jezelf profileren en positioneren als ondernemer en ZZP-er is nog niet zo heel eenvoudig. Waarom niet? Omdat het over jou gaat! Wat je zelf normaal en gewoon vindt, past bij jouw profilering. Daarom is de kans groot dat jij zelf niet in staat bent om je eigen profiel te schrijven. Beter is om hulp in te roepen van mensen in jouw omgeving of van een extern deskundige. Ook hier geldt: Welke kapper knipt zichzelf? En welke chirurg opereert zichzelf?
Basis: wat vanzelf gaat
De basis voor jouw profiel is datgene wat vanzelf gaat. Dat is eigenlijk alles wat je zo vanzelfsprekend vindt dat je er niet meer bij nadenkt. Soms stelt men de vraag wat jou nu onderscheidt van anderen. Het antwoord: dat stuk wat je zelf niet meer ziet omdat het behoort bij jouw eigen-aardigheden (en vaardigheden), wat je zo typeert en kenschetst, wat jou karakteriseert. Profileren is datgene markeren waar jouw sterke punten liggen en in beeld brengen waar jouw kennis en kunde uit bestaat.
Alles wat aandacht krijgt groeit!
Misschien ken je de uitdrukking ook wel: alles wat aandacht krijgt groeit. Dat is helemaal waar! Wanneer je aandacht aan jouw planten of bomen geeft, groeien ze! Dat geldt ook voor ondernemers. Toch zit hier ook een hardnekkig misverstand. Te vaak kom ik nog tegen dat ondernemers in beeld brengen wat niet bij ze past. Ze brengen diensten onder de aandacht die niet vanzelf gaan of ze profileren zich op een manier die niet bij ze past. Als het klopt dat alles groeit wat aandacht krijgt, dan geldt dat zeker hier! Weet je wat groeit wanneer jij je onjuist profileert? De verwarring groeit! Een onjuiste positionering kan ervoor zorgen dat je:
- opdrachten krijgt die niet bij je passen (waardoor jouw via/via kanaal onvoldoende gaat lopen)
- te weinig orders krijgt
Coaching van ZZP-ers
Wij coachen en begeleiden ZZP-ers bij de opstart van het bedrijf, maar ook bij de doorontwikkeling.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Profileren is specificeren
Jezelf profileren is specificeren waar jouw kracht ligt, wat jouw diensten zijn die jij aanbiedt. Een valkuil zie ik alom om me heen. Ondernemers profileren zich niet op de diensten die zij aanbieden maar op de doelgroep waarin ze actief zijn. Het gevaar is dat jij jezelf daardoor ook uitsluit voor bepaalde klanten en prospects. Stel je bent specialist in communicatie en je profileert je ook als ondernemerscoach. Dat veronderstelt dat mensen die geen ondernemer zijn niet bij jou terecht kunnen! Op zich niet erg wanneer je alleen maar ondernemers coacht en begeleidt. Wanneer dit niet zo is, is het niet goed om met dit soort typeringen te werken. De longarts brengt in beeld wat hij/zij doet en waar zijn/haar specialisatie ligt. Maar heb je weleens gezien: longarts voor hoogopgeleiden?
Dit voorbeeld kun je doortrekken naar de HSP-coach, de coach voor hoogopgeleiden of de coach voor hoogbegaafden. Het heeft niet direct met jouw profilering te maken maar met de doelgroep waar jij voor werkt. Wanneer je bij deze doelgroepen in beeld wilt komen, zijn er andere manieren.
Specificeren, markeren en profileren heeft dus ook een keerzijde. Wanneer de fotograaf markeert dat hij/zij gespecialiseerd is in bruidsfotografie dan roept dat het beeld op dat je voor een bedrijfsreportage niet bij die fotograaf moet zijn. Het is dus uitermate van belang om jezelf juist te profileren.
Trainingsbureau of coachingsbureau starten?
Wil je een trainingsbureau of coachingsbureau starten?
Voorbeeld positionering
Hiernaast zie je een voorbeeld van positionering van een fotograaf via het trechtermodel. In de bovenste laag zie je het woord fotograaf. Daarna ga ik dat uitwerken: bruidsfotografie en in dit geval rouwfotografie. Daarna ga je per onderwerp weer verdiepen. Bruidsfotografie kun je weer verdiepen en uitdiepen. Rouwfotografie ook.
Nu gaat het nog steeds over: wat je doet. Anders gezegd: het gaat over wat jouw diensten zijn. Dat zegt nog niets over de vraag waarom een prospect bij je aanklopt.
De vraag is natuurlijk: wat onderscheidt jou van de ander? Zal ik de fotograaf even aanhouden in dit voorbeeld? Het onderscheid is niet dat een fotograaf bruidsfotografie doet. Honderden fotografen doen bruidsfotografie. Je moet ook niet met algemeenheden komen zoals: de klant staat bij ons centraal. Wee je gebeente als dat niet het geval zou zijn.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig om jezelf te profileren? Wij kunnen je van dienst zijn:
- bij het positioneren van jouw bedrijf
- met internetmarketing
- met jouw persoonlijke profilering
- sollicitatietraining
Meer weten? Neem contact met ons op!
Hoe onderscheid jij je?
Wat zou jou dan onderscheiden? Dat stuk wat vanzelf gaat! Een fijnzinnige compositie, een scherp oog voor details. Ik gebruik bewust het voorbeeld van de fotograaf omdat een fotograaf zijn/haar werk kan laten zien net als de hovenier, straatmaker etc. Dat is voor de coach, accountant of trainer vaak weer wat moeilijker.
Jouw website en Linkedin
Weet je dat het op jouw website net zo werkt als bij jou persoonlijk? Via het trechtermodel kun je jouw menu opbouwen. Maar het geldt ook op Linkedin. Daar krijg je maximaal 120 tekens ter beschikking in de kopregel. Op zich moet dat genoeg zijn! Kijk maar eens om je heen hoe vaak deze kopregel verkeerd wordt gebruikt, niet wordt benut.
Gevolg kan zijn dat je onvoldoende in beeld komt:
- als zzp-er
- als ondernemer
- als sollicitant
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Bekijk onze diensten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.