Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Verontschuldigen

Verontschuldigen is aantonen dat je niet schuldig bent. Het is een bijzondere vorm van indirecte communicatie. Iemand verontschuldigt zich en zegt dat hij ergens spijt van heeft terwijl hij zich in feite verschoond en vrijspreekt van schuld. Let op: het is wat anders dan ontschuldigen!

Betekenis

Verontschuldigen is vaak een vorm van sorry- en excuusgedrag.  Het heeft meerdere betekenissen zoals:

  • uitleggen waarom het zo gekomen is (een vorm van verantwoorden)
  • goedpraten of vergoelijken van een bepaalde gebeurtenis
  • verdedigen

Verontschuldigen

Verantwoordelijkheidsgevoel

Verantwoordelijkheid nemen is: ook erkennen wanneer je iets fout hebt gedaan.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Spijt betuigen

Zie je dat verontschuldigen wat anders is dan spijt betuigen? Wie spijt betuigt erkent dat hij verkeerd heeft gehandeld en ziet in dat hij/zij de ander tekort heeft gedaan door eigen gedrag! Wie zich verontschuldigt kan wel spijt betuigen maar de vraag is of hij/zij wel oprecht spijt heeft. Het is dus veel meer een rechtvaardiging, een vergoelijking, een goedpraten van wat er gebeurde (wat er misging zelfs!).

Lichte vorm en zware vorm

Verontschuldigen komt in lichte en zware vorm voor. Een lichte vorm is bijvoorbeeld dat jij je verontschuldigt voor jouw afwezigheid op het werkoverleg omdat je met jouw moeder naar het ziekenhuis moest.  Een zwaardere situatie is er wanneer er iets misgegaan is waardoor je een ander tekort gedaan hebt. In feite is het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen. Wanneer je dat afdoet met een kleine verontschuldiging dan doe je de boosheid van een ander tekort. De ander zal zich dan niet serieus genomen voelen. Voorbeelden zijn:

  • ‘ja het is nu even niet anders, ik kon het ook niet helpen’
  • ‘het spijt me dat ik jouw verjaardag vergeten ben maar ja ik had het ook hartstikke druk’

De ander serieus nemen

Vaak zijn verontschuldigingen voorbeelden van indirecte communicatie en voorbijgaan aan de gevoelens van de ander. Dan doel ik niet op de lichtere vormen maar wel op de situaties waarbij de ander echt tekort is gedaan, waarbij aan zijn/haar gevoelens voorbij is gegaan of waar de ander is overruled in zijn gevoelens. Wie dat afdoet met sorry en excuus, doet de ander schromelijk tekort en zal de relatie op het spel zetten.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Dit artikel schreef ik een serie over verantwoordelijkheidsgevoel.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.