Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Stimuleren van medewerkers motiveert!

Stimuleren van jouw medewerkers werkt motiverend. Het is gedrag wat leidinggevenden zouden moeten laten zien om hun medewerkers te motiveren.

Wat is stimuleren?

Leidinggevenden die stimuleren weten de medewerker aan te zetten tot actie en helpen de medewerker om in beweging te komen. Gedragskenmerken die daarbij horen:

  • Je weet de medewerker uit te leggen waarom iets moet gebeuren of waarom een bepaalde taak moet worden gedaan
  • Je kent de medewerker en je kent ook de drijfveren en behoeften van de medewerker waarop je weet aan te sluiten
  • Je spoort aan en je moedigt aan: jouw medewerker heeft jouw vertrouwen en je spreekt dat ook uit
  • Bij tegenslagen weet je hoe je met de medewerker moet sparren om hem/haar op te beuren om toch voort te gaan op de ingeslagen weg
  • Je weet de medewerker te prikkelen om uitdagende doelen te stellen voor zichzelf
  • Alle gedrag of uitingen van gedrag die positief zijn zal je toejuichen, bevorderen en alles wat negatief is zal je ontmoedigen

Medewerker stimuleren

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Wat stimuleert nog meer?

Je stimuleert jouw medewerker door zijn/haar kwaliteiten te benutten, verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven. Stimuleren is voor iedere leidinggevende een taak van belang o.a. bij:

  • Het motiveren van medewerkers
  • Delegeren van taken en verantwoordelijkheden
  • Teamontwikkeling

Is het jouw leerdoel om medewerkers te stimuleren?

Ontmoedigen en afremmen

Het tegenovergestelde gedrag van de leidinggevende is: ontmoedigen en afremmen, temperen of belemmeren van jouw medewerker. Wanneer ontmoedig je jouw medewerker?

  • Wanneer je taken aanbiedt die niet aansluiten bij de kwaliteiten van de medewerker
  • Wanneer je niet duidelijk bent in jouw verwachtingen
  • Wanneer uit jouw gedrag blijkt dat je geen vertrouwen hebt in de medewerker
  • Door negatieve communicatie
  • Wanneer je doelen oplegt in plaats van dat je de medewerker stimuleert om eigen doelen te stellen
  • Wanneer je te sturend bent of de verantwoordelijkheid van de medewerker overneemt
  • Wanneer je geen aandacht voor jouw medewerkers hebt

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.