Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Daag jij jouw medewerkers uit?

Daag jij jouw medewerkers ook uit? Of ben je een leidinggevende die genoegen neemt met het feit dat ze hun werk maar doen? En als ze dan niet al te veel zeuren, dan vind jij het ook allemaal wel goed! Uitdagen van jouw medewerkers draagt bij aan motivatie en ontwikkeling. Waarom? Dat lees je in dit artikel!

Uitdagen: wat is dat?

Nu versta ik onder uitdagen wat anders dan de lat steeds hoger leggen. Het is ook wat anders dan steeds meer van je werknemers vragen of ze tarten en aanzetten tot hogere prestaties. Dat is nu precies wat ik niet bedoel.
Wanneer je jouw medewerkers uitdaagt, dan nodig je uit en stimuleer je de medewerker om zijn/haar talent te ontwikkelen en in te zetten. Dat is uitdagend!

Medewerker of werknemer uitdagen

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Waarom is het zo belangrijk?

Uitdaging is belangrijk! Natuurlijk zijn er medewerkers die het allemaal wel goed vinden. Ze doen trouw hun werk, ze zijn altijd op tijd, ze zijn loyaal aan de organisatie maar je moet niet veel meer van ze vragen. Ambitie hebben ze ook niet écht, ze zijn wel tevreden met wat ze verdienen. Hun schoorsteen brandt goed genoeg, dus ja waarom zouden ze meer willen?

En toch is het belangrijk dat je de medewerker uitdaagt. Uitdaging motiveert en stimuleert. Uitdaging zet je aan om in beweging te blijven, nieuwe doelen te stellen maar ook om actuele kennis en bekwaamheid op te bouwen die je nodig hebt om goed te functioneren. Als ik de afgelopen 30 jaar terugkijk, hoe snel de ontwikkelingen gegaan zijn; hoe we van mechanische typmachine zijn opgeschoven naar de PC met Wordperfect 4.2 en nu naar Word, dan zie je toch dat het nodig is om kennis up-to-date te houden. Dat geldt in elk beroep! Doe je dat niet, dan sluimer je weg in een gezapige toestand van: ‘het komt met mij allemaal wel goed’. Dus twee redenen waarom uitdaging belangrijk is:

  • Je bevordert motivatie en je voorkomt indutten van de medewerker
  • Je draagt bij aan de duurzaamheid van de arbeidsrelatie doordat de medewerker actuele kennis heeft

Wat voor uitdaging?

De medewerker uitdagen begint bij de medewerker kennen. Wat daagt jouw medewerker uit?

  • Gaat het om intellectuele uitdaging?
  • Gaat het om uitdaging door deskundigheidsbevordering?
  • Wordt de medewerker uitgedaagd doordat hij/zij meer verantwoordelijkheden krijgt?
  • Gaat het om het herformuleren van doelstellingen?

Belangrijk is om met jouw medewerker in gesprek te gaan over zijn/haar drijfveren en behoeften. Over waar zijn/haar talent ligt en hoe je dat verder ontwikkelt.

Ontwikkeling en groei!

De mooiste uitdaging is dat medewerkers zich ontwikkelen. Dan zie je persoonlijke groei. En dat kan op meerdere terreinen zijn:

  • Ontwikkeling van kunnen: bekwaamheid vermeerder je door toename van kennis en kunde
  • Ontwikkeling van willen: zicht krijgen op drijfveren en behoeften
  • Ontwikkeling van zijn: bewustwording van het persoonlijke moreel kompas, overtuigingen, kwaliteiten en talenten.

En natuurlijk: de ontwikkeling in de combinatie van wat de medewerker kan, wat hij/zij graag wil en wie hij/zij is.

Rol van de leidinggevende!

Als leidinggevende kun je in hoge mate bijdragen aan de motivatie van medewerkers. Hoe?

  • Door ze te stimuleren en aan te moedigen om over zichzelf en de eigen ontwikkeling na te denken
  • Door trainingen, cursussen en opleidingen te faciliteren
  • Door ze uit te dagen!

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.