Geloofwaardig is een kernwaarde
Geloofwaardigheid noem ik een kernwaarde. En wel een waarde die superdiep gaat, veelzeggend is en ertoe doet. Wie geloofwaardig is, is het waard om geloofd te worden. Maar dat is net als met vertrouwen: geloofwaardigheid komt te voet en gaat te paard. Je moet het dus verdienen. Of eigenlijk moet je helemaal niks. Je verdient het of je verdient het niet. Geloofwaardigheid is niet te koop en het is ook geen trucje wat je leert op de training ‘overtuigend overkomen’. In dit artikel leg ik het verder uit.
Wat is geloofwaardig?
De vraag naar de betekenis van geloofwaardigheid, beantwoord ik allereerst met: wat is geloof? Geloof heeft alles met overtuiging of een scala van overtuigingen te maken immers. Ik kan het heel voorzichtig brengen en zeggen: ik geloof wel dat er wat in zit, in die redenering van jou. Dan is geloof een soort aanname van logica en feiten. Toch is mij die uitleg te mager. Wie gelooft, heeft een vast vertrouwen en een innerlijke overtuiging. Dat is geen misschientje en geen ‘ik acht het niet onmogelijk’ of ‘ik sluit niet uit dat het klopt wat hij zegt’. Dat is geen geloof, dat is redeneren en beschouwen.
Dan kom ik bij waardigheid, de tweede betekenis die in het woord geloofwaardigheid zit besloten. Waardigheid heeft wat mij betreft niets te maken met voornaamheid of statigheid. Waardigheid leg ik uit als respect. Altijd zo’n discussiepunt: dwing je respect af of verdien je het?
Ben jij geloofwaardig? Dan ben jij:
Het waard om geloofd te worden
- Het waard om vertrouwd te worden
- Iemand waar je op aankunt
- Discreet en betrouwbaar
- Vertrouwenwekkend
Ik moet denken aan een kind van een jaar of vier. Misschien herken je dat beeld als vader, moeder, opa of oma. Dat kind van vier springt zo van de trap in jouw armen. Er is geen angst om te vallen! Waarom niet? Omdat jij geloofwaardig bent. Dat kind weet, is er innerlijk van overtuigd, dat jij geen misstap maakt, hem/haar niet laat vallen. En jij vangt het kindje op. Daarmee bevestig je het vertrouwen en jouw waardigheid.
Geloofwaardigheid in organisaties
Geloofwaardigheid is een essentiële kernwaarde binnen organisaties. Ik zou het zelfs een grote behoefte willen noemen. Geloofwaardigheid bereik je niet door uren te praten over geloofwaardigheid of door heidesessies te organiseren waar geen eind aan komt. Wanneer er geloofwaardigheid is in jouw organisatie merken de klanten dat en de medewerkers ook.
In bijzondere mate geldt dat voor de overheid op alle niveaus, dat geloofwaardigheid een pijler is en moet zijn voor burgers. Dat geldt ook voor de politiek. Ook bij de regering is geloofwaardigheid een grote behoefte.
Geloofwaardigheid in leidinggevende functies
Ik trek geloofwaardigheid door naar leidinggevende functies. Ik vind dat geloofwaardigheid een verantwoordelijkheid is. Wanneer je een leidinggevende functie vervult, behoort geloofwaardigheid tot jouw verantwoordelijkheden. En dat krijg je niet voor elkaar door allerlei beschouwingen over geloofwaardigheid te houden. In een ander artikel schreef ik over de voorbeeldfunctie van de leidinggevende en dat gaat van binnen naar buiten. Ik noem wat voorbeelden die bijdragen aan geloofwaardigheid van de leiding:
- Je zegt dingen toe en je maakt ze waar: je zegt geen zaken toe die je niet kunt waarmaken en je doet geen loze beloftes.
- Je maakt afspraken en je komt ze na.
- Je doet uitspraken en daarop ben je aanspreekbaar.
- Je bent aanspreekbaar op jouw verantwoordelijkheden en je bent te allen tijde bereid om je te verantwoorden daar waar nodig.
- Je vermijdt vragen niet en je zwijgt ze niet dood: je beantwoordt de mails die je krijgt.
- Moeilijke kwesties ga je niet uit de weg: je vertelt dan dat jij het ook moeilijk vindt.
- Je baseert je niet op geruchten wanneer je een medewerker beoordeelt maar je hebt zelf bepaalde zaken waargenomen.
- Je gaat discreet om met informatie die jou is toevertrouwd.
- Je begrijpt wat positie-sensitiviteit is.
Wanneer geloofwaardigheid binnen jouw organisatie een kernwaarde is, krijg je medewerkers die graag voor jou werken en krijg je klanten die graag bij jou kopen. Ik zou zeggen: je zult zien dat het vanzelf gaat.
Wat zijn jouw persoonlijke waarden?
Wat zijn jouw persoonlijke waarden? Wat betekent dat voor jouw loopbaan?
Carrière en werk
Training en coaching gericht op carrière en werk o.a. loopbaancoaching.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.