Roddelcultuur: roddel en achterklap in de wandelgangen
Is er een roddelcultuur binnen jouw team of organisatie? Merk je dat collega’s of leidinggevenden voortdurend zwart gemaakt worden? Is er een sfeer van roddel en achterklap? Voortdurend gesmoes in de wandelgangen? Is communicatie zelden open en rechtstreeks?
Wat is roddelen?
De definitie voor roddelen omschrijf ik graag aan de hand van wat kenmerken:
- het is geen positieve boodschap die verspreid wordt wanneer iemand wordt beroddeld: de boodschap heeft dus een negatieve lading
- de persoon in kwestie is er niet bij aanwezig, dus hij/zij kan zich niet verweren
- er worden dingen verteld die niet kloppen
- het kunnen of de integriteit van de persoon wordt in twijfel getrokken
- iemand wordt zwart gemaakt, belasterd
- op basis van geruchten worden zogenaamde waarheden verteld over een persoon
- verhalen over een persoon zijn ongegrond
Teamcoaching
Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.
Hoe werkt het?
Bij Irma op de afdeling wordt veel geklaagd over wat anderen niet goed doen, wat anderen fout doen, wat anderen beter of anders zouden moeten doen. Irma vertelt: ‘bij ons wordt dat nooit rechtstreeks geuit maar altijd achter de rug om van de persoon in kwestie’.
Irma: ‘Ben ik in gesprek met een collega over het weekend aan het praten, neemt het gesprek al vrij snel een andere wending en wordt er over een collega gesproken die toch wel heel bijzondere dingen in het weekend doet en mijn collega heeft er ook echt geen goed woord voor over’.
Irma vertelt dat er amper een gesprek gevoerd kan worden zonder dat er een mening of oordeel over een ander wordt uitgesproken. Er zit altijd een soort van lading op in de trant van: dat kun je niet maken, dat doe je toch niet, ze weet dat het niet mag, ik zou het nooit zo doen.
Voor je het weet word je er bij ingetrokken. Wat vind jij er nou van? Vind jij het ook belachelijk dat………….? Iedereen kijkt ondertussen van zich af.
-
Van saamhorigheid naar irritatie
In het begin vond je het allemaal nog niet erg. Het gaf je een gevoel van samenhorigheid, ergens bij horen en bij betrokken worden. Maar nu gaat het jou storen. Je ergert je eraan. Het voelt niet fijn, het is onprettig. Je wilt hier niet aan meedoen. Dat geklets en roddel vind je helemaal niks. Maar als je er niet aan meedoet word jij benoemd tot buitenstaander in de groep.
-
Patroon doorbreken
Je wilt het patroon graag doorbreken maar wanneer je je terugtrekt dan wordt er over jou gekletst. En dat geeft een heel onveilig gevoel. Gaandeweg ga je er onder lijden. Je ziet het dagelijks gebeuren. Maar zo wil jij niet werken. Je wilt jezelf kunnen zijn zonder dat je je iets aantrekt van al die collega’s die anderen belasteren.
Merk je dat het stress geeft? Moet je op zoek naar wat anders? Of moet je toch eens met de leiding praten over het fenomeen ‘roddelcultuur’? Of merk je dat ook de leiding mee doet aan het beroddelen van collega’s?
Wat is er aan de hand?
De gradatie waarin geklets binnen de wandelgangen voorkomt kan verschillend zijn. Duidelijk is dat het gaat over bondgenootschappen in het negatieve. Communicatie is niet open en rechtstreeks. Er is geen sprake van een constructieve feedback-cultuur en de onderlinge sfeer en het vertrouwen is niet om over naar huis te schrijven. Er is dus onveiligheid binnen de organisatie. Collega’s voelen zich niet veilig, er is wantrouwen en achterdocht en er is sprake van indirecte weerstanden.
Hoe ga je er als leidinggevende mee om?
Wanneer je als leidinggevende dit kwaad de kop in wilt drukken, bevorder je de roddelcultuur. Maar ik vind het niet zo gek dat je een keer roept ‘en nu moet het afgelopen zijn’. Je hebt gelijk: ‘het moet ook afgelopen zijn’. Maar dat krijg je niet voor elkaar door een hele directe benadering.
Ziek worden van je werk
Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.