Hullie en zullie mechanismen | Teamontwikkeling
Hullie en zullie betekent in feite: ZIJ en WIJ. Soms speelt dat een rol bij teamconflicten, conflicten tussen medewerkers, verstoorde verhoudingen, onbegrip tussen leiding en medewerkers.
Zij en jij
Ik praat niet met jou omdat jij niet met mij praat en jij praat niet met mij omdat ik niet met jou praat. Ik groet jou niet omdat je mij niet groet en omdat ik jou niet groet, groet je mij niet.
Dat lijkt hogere wiskunde maar toch is het vaak orde van de dag. Ik heb er een naam voor bedacht: hullie en zullie-gedrag. Een eenvoudige naam voor een ingewikkeld mechanisme.
Hullie van de directie en zullie van 't kantoor
Omdat hullie van de directie dit besloten hebben, stellen wij ons als medewerkers negatief op. Zij veroorzaken hoe ik in mijn werk sta. Zij zijn verantwoordelijk voor mijn motivatie. Het mechanisme komt overal voor. Hullie van de zorg en zullie van de huishouding. Hullie van de verkoop en zullie van ’t magazijn.
Teamcoaching
Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.
Kenmerken
Kenmerkend voor het hullie-en-zullie gedrag:
- Teamleden nemen geen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag maar maken een ander verantwoordelijk voor eigen gedrag
- De ander neemt ook geen verantwoordelijkheid voor zijn gedrag maar legt dat ook bij de ander neer
- Als er iets fout gaat: komt het door een ander! Ons treft geen blaam!
- Alsof we een schoonmaak bedrijf zijn: we poetsen de hele dag onze eigen straat schoon
- Als we ergens op aangesproken worden schieten we gelijk in de verdediging
Overigens: we hebben het product hullie en zullie geëxporteerd naar Korea. Daar hebben ze er een auto van gemaakt: Hyundai.
Waar komt het voor?
Waar komt het voor? Mijn vraag is: waar niet?
Burgers hebben het over ‘de gemeente’. En toen ik bij een gemeente een training verzorgde hadden zij het over ‘de burger’. Ik vroeg wat het adres van ‘de burger’ was maar dat wisten zij niet. Begrijp je wat ik wil zeggen? De gemeente bestaat niet en de burger evenmin.
Ook in bedrijven gaat het over ‘verkoop heeft dat geregeld’ of ‘logistiek laat nog wel eens een steekje vallen’.
Kortom: in communicatieve zin is de boodschap vaak breed geadresseerd. En omdat niemand verantwoordelijkheid neemt, kan men jarenlang hangen in een negatieve spiraal.
Ziek worden van je werk
Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.