Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hullie en zullie mechanismen | Teamontwikkeling

Hullie en zullie betekent in feite: ZIJ en WIJ. Soms speelt dat een rol bij teamconflicten, conflicten tussen medewerkers, verstoorde verhoudingen, onbegrip tussen leiding en medewerkers.

Zij en jij

Ik praat niet met jou omdat jij niet met mij praat en jij praat niet met mij omdat ik niet met jou praat. Ik groet jou niet omdat je mij niet groet en omdat ik jou niet groet, groet je mij niet.

Dat lijkt hogere wiskunde maar toch is het vaak orde van de dag. Ik heb er een naam voor bedacht: hullie en zullie-gedrag. Een eenvoudige naam voor een ingewikkeld mechanisme.

Hullie van de directie en zullie van 't kantoor

Omdat hullie van de directie dit besloten hebben, stellen wij ons als medewerkers negatief op. Zij veroorzaken hoe ik in mijn werk sta. Zij zijn verantwoordelijk voor mijn motivatie. Het mechanisme komt overal voor. Hullie van de zorg en zullie van de huishouding. Hullie van de verkoop en zullie van ’t magazijn.

Hullie en zullie

Teamcoaching

Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.

Teamcoaching

Kenmerken

Kenmerkend voor het hullie-en-zullie gedrag:

  • Teamleden nemen geen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag maar maken een ander verantwoordelijk voor eigen gedrag
  • De ander neemt ook geen verantwoordelijkheid voor zijn gedrag maar legt dat ook bij de ander neer
  • Als er iets fout gaat: komt het door een ander! Ons treft geen blaam!
  • Alsof we een schoonmaak bedrijf zijn: we poetsen de hele dag onze eigen straat schoon
  • Als we ergens op aangesproken worden schieten we gelijk in de verdediging

Overigens: we hebben het product hullie en zullie geëxporteerd naar Korea. Daar hebben ze er een auto van gemaakt: Hyundai.

Zij en wij

Waar komt het voor?

Waar komt het voor? Mijn vraag is: waar niet?

Burgers hebben het over ‘de gemeente’. En toen ik bij een gemeente een training verzorgde hadden zij het over ‘de burger’. Ik vroeg wat het adres van ‘de burger’ was maar dat wisten zij niet. Begrijp je wat ik wil zeggen? De gemeente bestaat niet en de burger evenmin.

Ook in bedrijven gaat het over ‘verkoop heeft dat geregeld’ of ‘logistiek laat nog wel eens een steekje vallen’.

Kortom: in communicatieve zin is de boodschap vaak breed geadresseerd. En omdat niemand verantwoordelijkheid neemt, kan men jarenlang hangen in een negatieve spiraal.

Ziek worden van je werk

Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.

Ziekmakende organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.