Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Hullie en zullie mechanismen | Teamontwikkeling

Hullie en zullie betekent in feite: ZIJ en WIJ. Soms speelt dat een rol bij teamconflicten, conflicten tussen medewerkers, verstoorde verhoudingen, onbegrip tussen leiding en medewerkers.

Zij en jij

Ik praat niet met jou omdat jij niet met mij praat en jij praat niet met mij omdat ik niet met jou praat. Ik groet jou niet omdat je mij niet groet en omdat ik jou niet groet, groet je mij niet.

Dat lijkt hogere wiskunde maar toch is het vaak orde van de dag. Ik heb er een naam voor bedacht: hullie en zullie-gedrag. Een eenvoudige naam voor een ingewikkeld mechanisme.

Hullie van de directie en zullie van 't kantoor

Omdat hullie van de directie dit besloten hebben, stellen wij ons als medewerkers negatief op. Zij veroorzaken hoe ik in mijn werk sta. Zij zijn verantwoordelijk voor mijn motivatie. Het mechanisme komt overal voor. Hullie van de zorg en zullie van de huishouding. Hullie van de verkoop en zullie van ’t magazijn.

Hullie en zullie

Teamcoaching

Een teamcoach kan het team helpen om spanningen bespreekbaar te maken onderling. Dat begint met een individueel gesprek vooraf. Daarna een analyse van wat er aan de hand is precies. En dan pas een plan van aanpak.

Teamcoaching

Kenmerken

Kenmerkend voor het hullie-en-zullie gedrag:

  • Teamleden nemen geen verantwoordelijkheid voor eigen gedrag maar maken een ander verantwoordelijk voor eigen gedrag
  • De ander neemt ook geen verantwoordelijkheid voor zijn gedrag maar legt dat ook bij de ander neer
  • Als er iets fout gaat: komt het door een ander! Ons treft geen blaam!
  • Alsof we een schoonmaak bedrijf zijn: we poetsen de hele dag onze eigen straat schoon
  • Als we ergens op aangesproken worden schieten we gelijk in de verdediging

Overigens: we hebben het product hullie en zullie geëxporteerd naar Korea. Daar hebben ze er een auto van gemaakt: Hyundai.

Zij en wij

Waar komt het voor?

Waar komt het voor? Mijn vraag is: waar niet?

Burgers hebben het over ‘de gemeente’. En toen ik bij een gemeente een training verzorgde hadden zij het over ‘de burger’. Ik vroeg wat het adres van ‘de burger’ was maar dat wisten zij niet. Begrijp je wat ik wil zeggen? De gemeente bestaat niet en de burger evenmin.

Ook in bedrijven gaat het over ‘verkoop heeft dat geregeld’ of ‘logistiek laat nog wel eens een steekje vallen’.

Kortom: in communicatieve zin is de boodschap vaak breed geadresseerd. En omdat niemand verantwoordelijkheid neemt, kan men jarenlang hangen in een negatieve spiraal.

Ziek worden van je werk

Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.

Ziekmakende organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.