Zeemeeuwenmanagement: wat zijn de competenties?
Zeemeeuwenmanagement: wat wordt daar precies mee bedoeld?
Zeemeeuwenmanagement is een aanduiding waarbij sommige mensen bepaald gedrag van managers proberen te typeren. Maar wat is het precies?
Kenmerken van de zeemeeuw manager
Vaak komen ze binnen als er problemen zijn binnen een organisatie. Ze verhuren zich meestal op interim-basis om de boel weer op orde te krijgen. Ze voeren her en der wat gesprekken en binnen korte tijd hebben ze de oorzaken van de problemen op tafel. Er moeten maatregelen komen.
Wil je ook de andere artikelen lezen over grensoverschrijdend gedrag?
- Met veel gekrijs uit het managementjargon worden de medewerkers belaagd. Zelfs medewerkers die al jaren goede staat van trouwe dienst hebben. Opeens functioneren ze niet (meer) volgens de manager. Woorden waar niemand wat van begrijpt worden gebezigd als horizontale en verticale dienstverlening (weet je wat dat is?), horizontalisering van diensten of de gekantelde organisatie. Ze verkopen zich soms als zogenaamde verandermanagers die op school hebben geleerd wat verandermanagement is maar in de praktijk niet begrijpen hoe ’t gaat.
- Rondfladderen is een competentie van de zeemeeuwmanager. Daarmee bedoel ik: reacties zijn onverwachts, komen uit onverwachte hoek, impulsiviteit, gebrek aan visie.
- Onrust zaaien hoort er ook bij. Medewerkers schrikken, worden onzeker, verliezen vertrouwen, worden onder druk gezet, moeten opeens een verbetertraject volgen wegens disfunctioneren (terwijl niemand begrijpt waarom).
- Hoog in de pikorde staan vinden ze belangrijk. Eigen visie, eigen inzicht gaat voorop. Kijk eens wat ik gepresteerd heb, dat zit er vaak achter.
- Ze hebben vaak een scala aan trainings- en adviesbureaus in de koffer die ze meenemen naar iedere organisatie. Vaak ook coaches en trainers uit de zeemeeuwen-enclave die precies hetzelfde gedrag vertonen en door de bril van de zeemeeuw-manager naar de organisatie kijken.
- Opeens zijn ze weer vertrokken. Op zoek naar de volgende klus. En de organisatie die achterblijft, heeft doorgaans nog grotere vraagstukken dan voor de komst van de zeemeeuw-manager.
Slecht leiderschap
Je begrijpt dat deze management-vorm niet de schoonheidsprijs verdient. Het is een vorm van machtsvertoon op de werkplek die ik typeer als gebrek aan leiderschap. Gebrek aan leiderschap (GAL) bevordert ziekteverzuim in organisaties.
Ziek worden van je werk
Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.
Team- en organisatieontwikkeling
Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.