Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Inzetbaarheidsgesprekken: dialoog bij duurzame inzetbaarheid

De dialoog of het goede gesprek is de belangrijkste factor voor het realiseren van duurzame inzetbaarheid binnen organisaties. Dat lijkt simpel maar een goed gesprek blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk te zijn. Het goede gesprek gaat in essentie over wat goed gaat in het werk, waar iemand energie van krijgt en hoe iemands kwaliteiten nog beter ingezet kunnen worden om het organisatieresultaat te verhogen.

Vaak gaan gesprekken echter over wat niet goed gaat en waar verbetertrajecten op los gelaten moeten worden. De energie die nodig is om te verbeteren wat niet goed gaat, gaat vaak ten koste van de energiewinst die ontstaat als je de dingen kunt doen waar je competent en gemotiveerd voor bent.
Zo creëer je middelmatigheid en draag je niet bij aan optimale organisatieprestaties en duurzame inzetbaarheid.

Hoe wel?

Optimale prestaties en werkplezier ontstaan door in te zetten op versterken van motivatie, competenties en vitaliteit van medewerkers in relatie tot de wensen en behoeften van de organisatie nu en in de toekomst. Het goede gesprek gaat op inhoud over het verbinden van doelstellingen van organisatie en medewerker, afspreken wat gedaan moet worden, wie waar verantwoordelijk voor is en hoe ondersteuning plaats vindt.

Dialoog en gespreksvoering bij duurzame inzetbaarheid

Training duurzame inzetbaarheid

Bekijk de training duurzame inzetbaarheid.

Training duurzame inzetbaarheid

Training inzetbaarheidsbevordering medewerkers

Bekijk de training inzetbaarheidsbevordering voor medewerkers.

Training inzetbaarheidsbevordering medewerkers

Voorwaarden

Voordat het gesprek op inhoud gevoerd kan worden zijn er echter een paar voorwaarden.

  • Vertrouwen en veiligheid

    Op de eerste plaats moeten de gesprekspartners elkaar vertrouwen en moet er veiligheid zijn om de dingen te zeggen die gezegd moeten worden.  Er moet respect zijn voor ieders standpunten, belangen en achtergronden. Om dit te kunnen moet je de ander kennen en weten wat zijn of haar kwaliteiten, belangen en achtergronden zijn.  Het gaat om de manier waarop je met elkaar omgaat, de relatie, de verwachtingen, de beelden over elkaar en de sfeer tussen beiden.

  • Niet vrijblijvend

    Op de tweede plaats is het goede gesprek over duurzame inzetbaarheid geen vrijblijvend gesprek bij de koffiemachine. Er moeten uiteindelijk voor beide partijen zinvolle afspraken worden gemaakt die vastgelegd worden en waar beide partijen op terug kunnen vallen. Het is ook een formeel gesprek tussen werkgever en werknemer waarop wettelijke regelgeving van toepassing is. Met name het bespreken en vastleggen van de gezondheid van medewerkers mag niet zomaar en moet voldoen aan strenge eisen van de privacywetgeving. Het moet ook duidelijk zijn wie waarover een besluit kan nemen. Heeft de leidinggevende bijvoorbeeld de bevoegdheid om interventies in te zetten zoals scholing en coaching of mag en kan hij besluit nemen over aanpassingen in het takenpakket van de medewerker?
    Voor het goede gesprek gelden dus regels en afspraken.

  • Wederkerigheid tussen leidinggevende en medewerker

    De derde en vaak meest lastige voorwaarde is dat er ruimte moet zijn en aandacht voor ‘wederkerigheid’ tussen leidinggevende en medewerker.

    De wederkerigheid bestaat bij de gratie van de vrije ruimte tussen betrokkenen, dat wil zeggen dat beide gesprekspartners in staat moeten zijn om tussen hem en de ander vrije ruimte te laten bestaan.  Dit is ruimte die niet door een van beide partners wordt ingenomen, maar die door beide mag worden gebruikt om anders te zijn dan dat de ander graag wil dat je bent. In de vrije ruimte is er respect voor ‘het andere van de ander’. In het goede gesprek komen de kaders van de vrije ruimte aan de orde.

  • Tijdig

    De vierde voorwaarde heeft te maken met tijdigheid. Het goede gesprek moet gevoerd worden als het goed gaat en met enige regelmaat. Op het moment dat je in gesprek gaat om problemen op te lossen ben je te laat. Dat betekent niet dat er op dat moment geen gesprek moet volgen maar het gaat dan niet meer om het bevorderen van wat goed gaat maar om herstelacties om verdere schade te voorkomen.

Afstemmen organisatiebehoefte en medewerkerbehoefte

Het idee achter het goede gesprek is dat zowel belangen van de individuele werkende als die van de werkgever en de organisatie op tafel komen. Binnen dit speelveld wordt gezamenlijk gezocht naar een optimale mix van taken, eisen en ondersteuning om de gewenste prestaties te leveren. Eventuele knelpunten worden zoveel mogelijk vooraf in kaart gebracht en besproken. Problemen in de uitvoering worden tijdig aangekaart en adequaat opgelost.

In het goede gesprek is de rol van de leidinggevende niet meer sturend en corrigerend maar ondersteunend (vragen stellen, spiegel voorhouden, andere relevante perspectieven tonen).

Het is de taak van de leidinggevende om de medewerker steeds meer zelf te laten nadenken over zijn/haar rol en bijdrage aan de organisatie.
Door als medewerker zelf na te denken over eigen verwachtingen, rol, eigen regie en dit af te stemmen met team- en organisatiebehoeften ontstaat eigenaarschap en gevoel van verantwoordelijkheid. Zo kan een goed gesprek leiden tot betere prestaties en werkplezier.
Open deuren allemaal? Zeker, maar o zo moeilijk in een goed gesprek te hanteren en je niet vanuit ‘command and control’ op de inhoud te storten.

Gezonde organisaties en teams

Lees onze artikelen over gezonde organisaties en teams.

Gezonde organisaties

Duurzame inzetbaarheid

Bekijk onze dienstverlening op het terrein van duurzame inzetbaarheid.

Duurzame inzetbaarheid

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.