Doel van jouw presentatie
Met een presentatie wil je altijd iets bereiken. Je wilt je toehoorders in beweging krijgen. Je wilt dat ze iets gaan doen: bijvoorbeeld jouw product of dienst kopen of je wilt de zaal informeren. Hoe dan ook: jij wilt aan het eind van jouw presentatie iets bereiken. Als jouw publiek de zaal uitloopt moeten ze iets onthouden hebben van jouw toespraak en het liefst er ook nog iets mee doen. Dat is altijd jouw uitgangspunt: het doel van jouw presentatie.
Wat wil je overbrengen?
Iedere presentatie vraagt een andere benadering. Het maakt nogal verschil voor wie en waar je een presentatie moet houden. Hier heb ik een aantal voorbeelden voor jou.
- Je bent gevraagd een presentatie te houden. Waarschijnlijk ben je specialist op jouw gebied.
- Je wilt jouw publiek informeren. Dat kan bijvoorbeeld gaan over een verandering binnen het bedrijf, een nieuw product of nieuwe dienst.
- Er doet zich een speciale gelegenheid voor. Dat zou kunnen gaan om een jubilaris in het bedrijf of je tante die 80 jaar is geworden. De voorzitter van jouw club die dit al 25 jaar doet.
- Je wilt jezelf voor het voetlicht brengen. Je wilt jouw bedrijf op een netwerkbijeenkomst of op een beurs promoten.
- Je wilt jouw bedrijf of idee pitchen. Bijvoorbeeld voor een groep investeerders.
- Je wilt een goede elevatorpitch paraat hebben. Er wordt vaak gevraagd om jouw bedrijf of product kort en bondig te presenteren. Hoe doe je dat in 1 minuut? Je krijgt maar een keer de kans om een goede eerste indruk te maken.
Leerdoelen spreken in het openbaar
Bekijk andere leerdoelen voor de training effectief presenteren of spreken in het openbaar.
Training spreken in het openbaar / presenteren
Bekijk de trainingen: spreken in het openbaar en effectief presenteren.
Doelstelling helder? Structuur opbouwen!
Is de doelstelling van jouw presentatie of toespraak duidelijk? Dan kun je structuur aanbrengen. Een goed opgebouwde presentatie zorgt dat jouw boodschap helder en duidelijk overkomt. Belangrijk is dat je publiek na de presentatie jouw boodschap goed heeft begrepen.
Je begint altijd met een goede pakkende inleiding met daarin verpakt jouw kernboodschap. Met deze kernboodschap eindig je ook weer, zodat het publiek deze boodschap goed kan onthouden als ze weer naar huis gaan. Er tussenin kun je toelichten en onderbouwen. Dit is in het kort een goede structuur van jouw verhaal.
Hoofd en bijzaken in jouw toespraak
Wanneer de doelstelling helder is, kun je gemakkelijker hoofd- en bijzaken onderscheiden. Er zijn 2 manieren om structuur aan te brengen in het spreekschema van je toespraak.
- De eerste mogelijkheid is het 3 -stappenplan. Hierbij bepaal jij allereerst jouw kernboodschap. Daarna breng je structuurelementen aan: inleiding, slot en overgangspassages. En tot slot voeg je nog wat details toe aan de toespraak die van belang zijn.
- Een wat lossere structuur maak je met een mindmap. Als je 2 mindmaps maakt voor een presentatie is dat vaak voldoende. Voor een mindmap schrijf je jouw kernboodschap in het midden van een papier en er omheen schrijf je wat nog meer van belang is. Een paar dagen voor de presentatie maak je, zonder naar de eerste versie te kijken, een tweede mindmap. Ziet deze er ongeveer hetzelfde uit als de eerste versie, dan zit jouw verhaal al goed in je hoofd. Is de tweede versie heel anders dan zul je jouw verhaal bij moeten stellen met als uitgangspunt: wat wil je vertellen?
Om jouw doel te bereiken heb je dus een duidelijke tactiek nodig. Anders kun je nooit scoren met jouw presentatie.
Het verhaal van Maya
Maya kwam bij mij voor de workshop presenteren. Een tengere timide vrouw van 27 jaar. Ze had nog nooit iets gepresenteerd na de basisschool. En dat was geen fijne ervaring geweest. Zonder teveel op de details in te gaan: Maya was 3 jaar geleden op haarzelf gaan wonen. Ze had haar ouderlijk huis verlaten. Ze had het gevoel dat haar familie haar ontwikkeling in de weg stond. Na het overlijden van haar vader had ze het heft in eigen handen genomen. Ze wilde haar eigen weg uitstippelen. Dat werd haar niet in dank af genomen door haar familie. Haar broer en twee van haar zussen waren het niet eens met haar beslissing en verstootten haar. Heel erg dramatisch voor Maya. Toch heeft ze zich niet van haar gekozen pad laten afbrengen.
Haar nieuwe ingeslagen weg bracht haar bij mijn workshop. Volgend jaar zou ze op een groot event staan als rolmodel voor vrouwen die niet gewend zijn voor zichzelf op te komen. En zij, Maya, wilde leren met haar presentatie deze vrouwen te motiveren en inspireren om ook te luisteren naar hun eigen wensen. Ze was enorm zenuwachtig voor deze workshop. Gelukkig geef ik deze workshop in heel kleine groepjes van maximaal 4 personen. Maya durfde het niet aan om te gaan staan presenteren. Ze ging wel voor de groep, maar dan zittend in een stoel. En ze vertelde haar verhaal.
Was het een perfecte presentatie? Nee absoluut niet. Maar jemig wat kwam haar verhaal binnen! De hele groep was er stil van. Maya’s verhaal was echt en raakte tot diep in de ziel.
Na de middag stond ze wel degelijk voor de groep. De passie spatte er vanaf. En toen ze nog wat positieve feedback kreeg stond ze meteen weer op: “mag ik het nog een keer doen?”
Ik weet zeker: die Maya gaat me toch een presentatie houden. Ze wordt gevoeld in de zaal. Van top tot teen. En de zaal gaat zeker geïnspireerd raken door haar verhaal. Zo echt en zoveel passie. Dat is presenteren.
Tips
Wat je NIET moet doen!
- Saaie feitjes opdreunen
- Je verschuilen achter jouw PowerPoint presentatie
- Jezelf uitgebreid voorstellen.
- Voor de vuist weg praten
- Ellenlange presentatie geven
Wat moet je WEL doen om je doel te bereiken!
- Duidelijke structuur aanbrengen
- Kort en bondig houden
- Goede voorbereiding
- Verbinding maken met jouw publiek
- Jezelf zijn en blijven
Het laatste is wat mij betreft het allerallerbelangrijkste als je een goede presentatie wilt neerzetten. Jouw publiek voelt feilloos aan of iets echt of juist heel erg nep is. Er wordt heel snel doorheen geprikt als jij je anders voor doet dan je eigenlijk bent. Liever een niet zo perfecte presentatie die recht uit je hart komt dan een totaal ingestudeerde versie met weinig bezieling.
Spreken in het openbaar / effectief presenteren
Individuele training kun je volgen op locatie Amersfoort / Hoogeveen of online.
Voor groepen maken wij graag een offerte.
Open inschrijving Amersfoort of Hoogeveen
Vijf keer per jaar verzorgen wij de training spreken in het openbaar / effectief presenteren op basis van open inschrijving in groepsverband.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.