Jouw bedrijf met succes presenteren
Een bedrijfspresentatie houden kan van groot belang zijn. Door jouw bedrijf, jouw product of jouw diensten onder de aandacht te brengen, vergroot jij jouw naamsbekendheid. Een succesvolle presentatie kan jouw omzet verhogen. En uiteindelijk draait het daar toch om: geld verdienen.
Wanneer presenteer jij je bedrijf, je product of jouw dienst?
Je kunt je bedrijf op verschillende manieren presenteren.
- De eerste manier is dat je gevraagd wordt voor een presentatie. Meestal staat er dan een thema centraal. Jij krijgt dan een vooraf vastgestelde tijd toebedeeld om iets rondom dit thema te vertellen.
- De tweede mogelijkheid om jouw bedrijf te presenteren is dat je jezelf aanmeldt om iets over jouw bedrijf te vertellen. Dat kan bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst zijn of op een vergadering.
- Een derde mogelijkheid om jouw bedrijf te presenteren is het pitchen van je bedrijf. Je realiseert het je misschien niet, maar eigenlijk pitchen we onszelf de hele dag. Of het nu op een vergadering is, op een verjaardag of bij een nieuwjaarsbijeenkomst. Op de vraag: “wat doe jij eigenlijk voor werk?” probeer je zo beknopt mogelijk een zo helder mogelijk beeld van jezelf te geven. En dat is het pitchen.
Leerdoelen spreken in het openbaar
Bekijk andere leerdoelen voor de training effectief presenteren of spreken in het openbaar.
Training spreken in het openbaar / presenteren
Bekijk de trainingen: spreken in het openbaar en effectief presenteren.
Het verhaal van Esther
Esther was als gast uitgenodigd op een bijeenkomst van de zakenclub BNI. Voor wie dit niet kent: BNI is een Amerikaans concept. Iedere week ontbijten deze ondernemers samen. Uit iedere branche is een lid in BNI vertegenwoordigd. De bedoeling is om zoveel mogelijk opdrachten binnen te halen die je probeert uit te zetten bij je medeleden van BNI. Esther was in de veronderstelling dat ze gewoon het ontbijt kon nuttigen en ondertussen een indruk te krijgen of het lidmaatschap van BNI iets voor haar zou zijn. Totaal onverwacht werd haar gevraagd iets over haar bedrijf te vertellen. Zij voelde zich helemaal overvallen door het verzoek. Toch ging ze voor de groep staan en stak haar verhaal af. Toen ze terug reed naar haar kantoor vond ze dat ze totaal de verkeerde dingen had verteld. Haar verhaal was niet uit de verf gekomen. Ze had er echt een vervelend gevoel van over gehouden. Het voelde voor haar als een gemiste kans. Ze was met haar presentatie veel te veel de diepte ingegaan. En dit terwijl haar publiek heel gemêleerd was. Het merendeel had nog niet de helft begrepen van wat ze vertelde. Heel erg jammer.
Ik heb met haar een basis presentatie gemaakt, zodat ze nu voor alle gelegenheden een goed basisverhaal heeft. Ze kan nu kort en krachtig vertellen waar ze voor staat en waarin zij zich onderscheidt. Natuurlijk moet ze deze presentatie aanpassen aan haar publiek en de gelegenheid.
Publiek als uitgangspunt
Waar je jouw bedrijf ook presenteert, neem als uitgangspunt voor je toespraak jouw publiek. Wie zitten er in de zaal en hoe breng je jouw bedrijf het beste voor het voetlicht. Stel je hebt een technisch bedrijf, dan maakt het een groot verschil of je een presentatie houdt voor een groep technici of dat je iets verteld aan een groep scholieren die meer willen weten over een mogelijke beroepskeuze. Ook de keuze voor welk taalgebruik is belangrijk voor een presentatie. Ga jij voor een presentatie informeren wie er bij jou in de zaal zit?
Pitchen
Ook bij een pitch is jouw publiek uw uitgangspunt. Voor wie houdt u uw pitch? Als jij jouw publiek duidelijk voor ogen hebt kun je gemakkelijker met de voorbereidingen van je pitch beginnen. Een goede pitch bevat een helder, beknopt verhaal. Jouw pitch lost een probleem op, ook als jouw publiek niet eens wist dat zij een probleem hadden! En JIJ bent de enige die dit kan oplossen. Jij kunt jouw publiek hiervan overtuigen. Jouw dienst of product heeft een toegevoegde waarde. En jij kunt jouw publiek overtuigen van jouw Unique Selling Point oftewel waarom moeten ze bij jou zijn en niet bij je concurrent.
In een pitch kunt je jouw bedrijf “verkopen”. Doe dit vooral op een heldere manier. Kies een manier die bij je past en wees vooral authentiek. Maak er geen voorgekookt verkooppraatje van en maak de pitch persoonlijk. Jouw passie en enthousiasme moeten aanstekelijk werken bij jouw toehoorders.
Elevatorpitch
Een apart onderdeel van het pitchen is de zogenaamde elevatorpitch. Ook de elevator pitch is afkomstig uit Amerika. In Amerika heb je veel wolkenkrabbers. De elevatorpitch is gebaseerd op het idee, dat je in de tijd dat je samen in een lift staat jouw bedrijf, dienst of product moet kunnen verkopen. Voor een elevatorpitch krijg je meestal maar een minuut. Dat lijkt heel kort en dat is het ook. Maar als je een goede elevatorpitch hebt die goed in elkaar steekt kun jij hier op zijn minst de aandacht van jouw mogelijke klant trekken. En dan heb je al een voet tussen de deur.
Wat helaas vaak gedacht wordt is, dat als je een goede elevatorpitch hebt dat je dan overal goed beslagen ten ijs komt. Dit is een misvatting. Je hebt dan een goede basis, maar ook hier zul je jouw pitch altijd moeten aanpassen aan jouw publiek. Het is echt van groot belang te investeren in een goed verhaal. Het kan het verschil maken om deuren te openen, maar ook dat deze deuren voorgoed op slot gaan. Er wordt nog vaak te makkelijk gedacht over presenteren. Helaas zie ik maar al te vaak dat in werkelijkheid aan de presentatievaardigheden nog veel te verbeteren valt. Wees kritisch naar jezelf toe. Ben ik echt zo goed? Of schat ik mijzelf wat te hoog in. Als ondernemer presenteer je jezelf de hele dag door. Zorg voor een goed, duidelijk en beknopt verhaal.
Spreken in het openbaar / effectief presenteren
Individuele training kun je volgen op locatie Amersfoort / Hoogeveen of online.
Voor groepen maken wij graag een offerte.
Open inschrijving Amersfoort of Hoogeveen
Vijf keer per jaar verzorgen wij de training spreken in het openbaar / effectief presenteren op basis van open inschrijving in groepsverband.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.