Gedreven en gedrevenheid is een kwaliteit
Gedrevenheid: is dat een kernkwaliteit of competentie? Ben je gedreven? Dan ben je gepassioneerd, enthousiast, begeestert. Tja en wat is dat dan? Ik noem gedrevenheid wel de innerlijke aandrijfmotor. Een aandrijfmotor drijft aan en wanneer je gedreven bent drijf je jezelf aan tot actie en initiatief. Je spoort jezelf aan, je moedigt jezelf aan, kortom je motiveert jezelf.
Organisaties hebben behoefte aan gedreven medewerkers maar ook aan gedreven leiders. Mensen die met passie en vurigheid hun werk doen.
Wat zijn kenmerken?
Kenmerken zijn:
- je werkt vanuit je hart
- je stuurt jezelf door innerlijke aandrang
- je bent intrinsiek gemotiveerd
- je bent bevlogen en bezield
- je kunt anderen inspireren en overtuigen op een natuurlijke wijze
- je toont een optimale inzet
- je bent enthousiast en begeestert
- je werkt met hartstocht
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Loopbaanonderzoek
Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:
- Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
- Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
- Zijn: talenten, eigenschappen, kwaliteiten
Het hoofdkenmerk
Het hoofdkenmerk van gedrevenheid is ‘willen’. De innerlijke aandrijfmotor krijg je alleen aan de praat als je ook echt wilt. Van moeten word je niet gedreven. Dan doe je hooguit de dingen die je moet doen omdat het niet anders kan of omdat er sancties op staan wanneer je het niet doet. Gedrevenheid komt van binnen uit. Omdat jij het wilt, kun je ook bij tegenslag incasseren en de innerlijke motor aan de praat houden.
Kernkwaliteit of valkuil?
Iemand beweerde dat je als gedreven persoon het risico loopt om op het eind van de dag uitgebrand op de bank te zitten. Omdat je niet van stoppen weet. Of omdat je alles geeft, ook al is het ten koste van jezelf. Daar ben ik het hartgrondig mee oneens. Gedrevenheid is een kernkwaliteit. Wanneer je doorslaat omdat je niet van stoppen weet dan ben je in de valkuil van fanatisme terechtgekomen. Dat is niet sterk! Wanneer je leert om jouw gedrevenheid goed in te zetten dan weet je ook van ophouden en ken je de grens. Valkuilen die erbij horen:
- fanatiek
- de lat te hoog
- teveel hooi op de vork
Te weinig gedreven: kan dat ook?
Natuurlijk kun je ook te weinig gedreven zijn. Misschien vind je dat zelf wel. Dat je weinig innerlijke aandrang voelt om ergens voor te gaan. Of misschien heb je het gevoel dat je zelden ergens voor in de brand staat.
Of wellicht dat je baas vindt dat je te weinig gedreven bent. Vaak bedoelt men dan dat je te weinig motivatie laat zien. Nu is de vraag hoe dat komt. Dat kan ik niet één, twee, drie zeggen. Maar de vraag is:
- doe je de juiste dingen: dus ook werk wat bij je past?
- heb je de juiste functie?
- heb je werk waarvoor je passie voelt?
- werk je binnen jouw talenten?
- worden jouw kwaliteiten, drijfveren en vaardigheden optimaal ingezet?
Gedrevenheid is zeker ontwikkelbaar mits aan de randvoorwaarden wordt voldaan. Eén daarvan is dat je moet doen wat bij je past, waar je hart ligt. En dat je jouw talent kunt inzetten en benutten.
Speelt de beloning een rol?
Om nu één misverstand uit de wereld weg te nemen. Mensen worden niet gedreven door de hoogte van het salaris of door de bonus die ze ontvangen. Salaris motiveert niet! Gebrek aan salaris, demotiveert wel want het is een gebrek aan waardering! Dat is het verschil.
Irritatiezone
Welke irritaties heeft een gedreven mens? Dat is vooral gezapigheid, een ingedutte organisatie, een organisatie waar hij/zij niet wordt uitgedaagd, te weinig resultaatgericht etc.
Gedrevenheid binnen teams
Is gedrevenheid te ontwikkelen binnen teams? Jazeker! Ontwikkelen lukt wel. Organiseren lukt niet. Bezieling, bevlogenheid, inspiratie laat zich niet organiseren of afdwingen.
Wat wil je eigenlijk?
Wil je meer weten over wat je zou willen? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.
Bekijk de webshop!
Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.