Talentontwikkeling: start bij leerkrachten
We leven in een snel veranderende maatschappij waar het onderwijs op moet inspelen.
We zijn steeds meer genoodzaakt om competentieprofielen los te laten om over te gaan naar talentontwikkeling. Waar de focus eerst lag op het trainen en oefenen van vaardigheden waar je niet goed in bent, gaat het steeds meer verschuiven naar het verder ontwikkelen en inzetten waar je wel goed in bent.
Belangrijk wordt steeds meer om je te richten op dat wat goed gaat, waar kinderen en leerkrachten goed in zijn.
Weet je eigenlijk wel en ben je je er wel bewust van waar je goed in bent en waar je leerlingen echt goed in zijn? Anders dan vakken die op school worden aangeboden. Dus niet het goed zijn in taal of rekenen maar datgene wat maakt dat je daar goed in bent. Welke eigenschappen liggen hieraan ten grondslag.
Hoogbegaafdheid op school
Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Flexibele organisatie door het inzetten van talent
Gemotiveerde, competente en productieve leerkrachten zijn wendbaar en flexibel. Ze kunnen omgaan met de veranderingen binnen het huidig onderwijssysteem. De focus op datgene waar de leerkracht nog niet zo goed in is loslaten en omzetten naar aandacht voor waar de leerkracht wel goed in is, draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs.
Je zult het maar mogen ervaren!
- Vrolijk en opgewekt!
- Zin in de dag van morgen.
- Gemotiveerd en met plezier naar school gaan.
- Open mindset hebben en elke uitdaging aangaan.
- Kansen en mogelijkheden zien.
- Leerlingen die goed in hun vel zitten.
- Bepaald gedrag van kinderen wordt niet langer als storend ervaren.
Kwaliteiten en talenten in kaart brengen
De eerste stap is talentgesprekken. Tijdens de talentgesprekken ga je als leerkracht zelf je kwaliteiten en talenten verkennen en ontdekken. Door de talentgesprekken ontdek je waar jouw unieke kwaliteiten/talenten liggen en hoe je deze verder kunt ontwikkelen of ontplooien.
We gaan kijken hoe de vertaalslag naar de praktijk kan worden gemaakt en wat dit betekent voor je huidige werksituatie.
Talentenblik
Talent herken je aan de talentenblik. Het is een open, blije en zeer gefocuste blik. De gretige blik van meer willen, niet kunnen stoppen en door willen zetten. Die blik willen we in de ogen van onze kinderen zien. Dan weten we dat onze kinderen leren, leren en steeds meer willen leren. Ze weten waar ze goed in zijn en worden daarin ook gezien. Het inzetten van je talent zorgt voor een grote betrokkenheid en betere werk- en leerresultaten.
Inzicht
Een traject gericht op talentontwikkeling voor leerkrachten geeft niet alleen leerkrachten inzichten en een sterke en stevige basis maar bovendien de tools om talentontwikkeling bij kinderen te bevorderen.
Ik help je om de sterke kanten van je team te ontdekken. Wil je meer weten? Bel of mail me gerust voor meer informatie!
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.