Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Studieproblemen bij hoogbegaafden

Studieproblemen op school: hoe ontstaan die bij hoogbegaafden? Ze hebben toch zo’n hoog IQ en goed stel hersenen? Hoe kan het dan dat sommigen op school of bij hun studie ondermaats presteren?

Geen supermensen

Belangrijk is om HB –ers niet op een voetstuk te plaatsen. Hoogbegaafden hebben net als ieder mens sterke en zwakke punten, valkuilen en tekortkomingen en vooral ook moeite met sommige zaken. Ook HB-ers hebben steun nodig, op school, thuis, privé of op hun werk.

Hoogbegaafd en studieproblemen

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Wat vinden HB-ers moeilijk?

Natuurlijk is er niet een karikatuur te maken van wat HB-ers moeilijk vinden. In die nuance noemen we een aantal zaken die je misschien herkent:

  • Hoogbegaafden vinden het werken volgens een stappenplan niet altijd leuk. Misschien zien ze nog in dat het wel werkt om inzicht te krijgen welke stappen ze moeten maken maar ze hebben niet graag een voorgekookt verhaal.
  • Uitstelgedrag: de neiging om het huiswerk of de opdrachten op het laatste moment te maken of moeite om op gang te komen (en te laat beginnen aan opdrachten)
  • Ze hebben soms te weinig idee over hoe ze iets moeten plannen of ze maken wel een planning maar houden zich er niet aan
  • Ze hebben soms geen idee hoe ze alles moeten organiseren en regelen
  • Ze zijn zelden tevreden met wat ze doen en leggen de lat erg hoog voor zichzelf
  • Ze hebben moeite om onder tijdsdruk te werken
  • Concentratie vinden ze nog weleens moeilijk en ze zijn snel afgeleid
  • Soms laten ze ongericht of impulsief taakgedrag zien
  • Ze worden boos of ongeduldig als het niet in 1x lukt
  • Ze luisteren maar half naar de instructie en haken vroegtijdig af
  • Ze passen niet in het schoolsysteem of vinden leren niet leuk

Met jezelf in de knoop

Zit je met jezelf in de knoop en heb je geen idee meer wie jij nu werkelijk bent? Begrijp je jezelf niet meer en word je er depressief van? En kom je met hulp van zorginstanties niet veel verder omdat ze daar vertellen wat je al weet maar helpen ze niet om grip op jezelf en je leven te krijgen?

  • Niet blij met studie en school?

    Je hebt het gevoel dat je nergens meer blij van wordt, dat je overal over twijfelt en niets goed genoeg is. Je wilt alles wel doen, je begint dan ook overal aan maar je maakt niets af. Nadat je een korte tijd intensief en met passie ergens aan hebt gewerkt, is de lol er al weer snel af. De uitdaging die je eerst in het werk zag is als sneeuw voor de zon verdwenen. Ongemotiveerd, boos, chagrijnig en zelfs down word je ervan want je mist volledig de drive om het af te maken. Deze houding van jezelf haat je en je kunt het niet uitstaan dat je niet de motivatie kunt opbrengen om dat af te maken waar je aan bent begonnen. Zo kom je in een neerwaartse spiraal terecht waar je zelf niet meer uit kunt komen. Hiervoor heb je iemand nodig die samen met jou op zoek gaat hoe het komt dat jij snel opgeeft want zo voelt het voor je.

  • Discipline en inzet: moeilijk voor jou?

    Kan het zijn dat jij nooit hebt geleerd hoe jij je ergens voor moet inzetten? Hoe je iets moet aanpakken als het moeilijk wordt en welke gevoelens hierbij horen? Kan het zijn dat alles altijd vanzelf ging en jij nergens echt je best voor hoefde te doen?  Heb je altijd alles op begrip en geheugen voltooid? Was het mogelijk dat je altijd met je goede babbels overal onderuit kon komen of anderen ervan kon overtuigen waarom je iets wel of niet hoefde te doen? Heb je er weleens over nagedacht dat de hoogbegaafdheid een factor kan zijn die nu belemmerend voor je werkt?

    Neem contact met ons op en ontdek hoe jij je motivatie weer terug krijgt met het verkrijgen van de juiste tools en inzicht in jezelf.

Jongeren coaching

Onzekerheid op studiegebied

Hoe herken je bij HB-ers dat men onzeker is op studiegebied? Ik noem een aantal gedragskenmerken:

  • Onnodige bevestiging vragen oftewel: vragen naar de bekende weg
  • Veel controlevragen stellen: vragen of ze de opdracht wel goed hebben begrepen
  • Moeilijke taken vermijden
  • Uitdagingen vermijden tijdens de studie
  • Een afhankelijke opstelling tijdens het uitvoeren van de taak
  • Slordig werken, onnauwkeurigheid of zaken afraffelen
  • Steeds overnieuw beginnen aan dezelfde taak
  • Alleen antwoord geven als ze zeker weten dat het antwoord klopt
  • Geen idee waar ze moeten beginnen

Vluchten en vermijden

Wanneer HB-ers zich onzeker voelen kunnen ze gaan vluchten en vermijden. Maar wat zijn dan mogelijke gedragskenmerken?

  • Ze leggen de verantwoordelijkheid neer bij anderen bijvoorbeeld docenten
  • Ze hullen zich in stilzwijgen als hun iets wordt gevraagd of zeggen ‘weet ik niet’
  • Ze liegen over schoolse taken
  • Ze nemen te snel genoegen met het resultaat
  • Ze spijbelen
  • Ze kijken af bij anderen
  • Ze leveren hun werk half afgemaakt in en controleren hun eigen werk niet
  • Ze maken lastige taken niet af
  • Ze maken zich er snel van af en raden of gokken

Aanpak

Wat te doen bij hoogbegaafden met studieproblemen? Allereerst dit: de verwijtende sfeer brengt weinig. Een belerende vinger in de trant van: ‘weinig doorzettingsvermogen’ of ‘gebrek aan discipline’ heeft geen zin. Belangrijk is om te achterhalen waarom de HB-er wisselende prestaties heeft of waarom prestaties achterblijven bij wat er van ze wordt verwacht! Hulp bij hun studie is geboden. Of wellicht zijn er sociale of emotionele vraagstukken die aandacht behoeven. Soms hebben ze ook te weinig idee hoe ze iets moeten leren. Of de lesstof wordt niet op de juiste manier aangeboden. Bekend is dat HB-ers een hekel hebben aan taken die reproductieve vaardigheden vragen. Ze hebben uitdaging nodig en gaan vooruit bij complexiteit.

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.