Hoogbegaafden leren gemakkelijk
Hoogbegaafden maken vaak grotere denk- en leerstappen dan andere kinderen op school. Dat komt omdat ze snel van begrip zijn, snel verbanden zien en ook snel kennis tot zich nemen. Doorgaans hebben ze minder tussenstappen nodig bij de uitleg of bij het oefenen dan andere kinderen om tot een goed resultaat te kunnen komen. Bovendien begrijpen ze snel wat er van hen wordt gevraagd en weten ze al gauw wat ze moeten doen.
Open staan voor
Gemakkelijk leren en studeren komt ook door de nieuwsgierigheid die hoogbegaafde personen vaak hebben. Ze zijn leergierig en stellen zich open voor nieuwe zaken. Andere kenmerken?
Hoogbegaafdheid op school
Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.
Webinar
Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.
Training & coaching voor HB-ers
Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.
Voorwaarden en omgeving
Toch zijn er ook voorwaarden om hoogbegaafde kinderen gemakkelijk te laten studeren. Om tot een goed resultaat te komen is het belangrijk dat er niet te veel tussenstappen in de lesstof zitten. Docenten dienen dat te begrijpen en spelen dus een cruciale rol bij de prestaties van de HB-er. Dat geldt in meerdere opzichten overigens. HB-ers werken nu eenmaal harder voor een docent die geen dwang uitoefent maar die het hoogbegaafde kind een eigen aanpak van de lesstof gunt. Belangrijk is dat de docent meedenkt hoe de doelen behaald zouden moeten worden maar wel ruimte laat voor een geheel eigen aanpak.
Vrijheid en zelfstandigheid
HB-ers functioneren het beste wanneer ze vrijheid in het zelfstandig werken en handelen ervaren. Ze willen graag zelfstandig leren en misschien zelfs wel zelfverantwoord leren. Bij een niet-schoolse aanpak gedijen ze vaak het beste. Ze begrijpen nieuwe lesstof vaak aanzienlijk sneller dan de andere leerlingen en zijn daardoor sneller klaar met opdrachten.
Groot probleemoplossend vermogen
HB-ers hebben vaak een groot probleemoplossend vermogen. Bij uitdagende opdrachten bijten ze zich daar helemaal in vast. Voorwaarde is wel dat het hun interesse heeft. Graag worden HB-ers uitgedaagd door taken die net boven hun niveau leggen. Daarbij hebben ze uiteraard wel de juiste begeleiding nodig. Een misverstand is dat HB-ers zichzelf altijd wel redden en dat niemand ernaar om hoeft te kijken. Wanneer opdrachten en taken goed aansluiten kunnen ze zich focussen en concentreren.
Introvert of extravert?
Ook onder de (hoog)begaafde leerlingen hebben we te maken met introverte en extraverte leerlingen waardoor we verschillend gedrag kunnen opmerken. Wat zijn de kenmerken?
-
Introvert
HB-ers die introvert zijn
- Zijn gevoeliger voor de omgeving en voor prikkels vanuit de omgeving
- Merken meer op en denken dieper na over wat ze opmerken
- Vermijden prikkels omdat ze een gevoelig zenuwstelsel hebben en omdat ze tijd nodig hebben om de prikkels te verwerken
- Zijn meer denkers dan doeners: dromen snel weg
- Vermijden groepsactiviteiten
- Zijn leerlingen die minder aanwezig zijn
- Hebben momenten van afzondering nodig
-
Extravert
HB-ers die extravert zijn:
- Oriënteren zich en zijn naar buiten gericht
- Hebben grote interesse in sociale activiteiten
- Passen zich gemakkelijker aan in groepen
- Zijn meer praktisch ingesteld dan introverte mensen
- Gaan sneller de discussie aan
- Vallen meer op
- Hebben mensen nodig om zich heen
- Willen graag het laatste woord hebben
HB-ers zijn vaak taalvaardiger
Hoogbegaafden zijn vaak taalvaardig en spelen met taal. Ze stoppen pas met het stellen van vragen als ze de kern van het probleem begrijpen. Kenmerken die daarbij horen:
- Ze kunnen zich vaak gemakkelijk uitdrukken
- Ze gebruiken vaak moeilijkere zinsconstructies dan anderen
- Ze hebben humor die niet iedereen begrijpt
- Ze hebben al snel een behoorlijke woordenschat en vocabulaire
- Ze houden van doordenkertjes
- Ze praten in goed gevormde en samengestelde zinnen
- Ze zijn dol op woordspelingen
- Ze vinden het leuk wanneer anderen hun woordgrapjes kunnen begrijpen en daardoor bijdragen aan hun positief zelfbeeld.
- Ze sparren graag met iemand om hun gedachten te ordenen
- Ze zoeken voortdurend afstemming om hun boodschap te laten aansluiten bij anderen
Luister en zie mij (E-book in pdf)
Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.
Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid
Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.
Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.