Positieve en negatieve feedback
De training feedbackvaardigheden gaat o.a. over het geven van positieve en negatieve feedback. Toch is daar nogal wat verwarring over en daarom wijd ik er dit artikel aan. Wat feedback is, beschrijf ik uitgebreid in een ander artikel maar kort samengevat leg ik het uit als:
- Voeding geven (feed) aan ontwikkeling en groei wanneer het over mensen gaat
- Jouw waarneming terugkoppelen wanneer het over producten of processen gaat
Compliment of kritiek?
Is positieve feedback een lijst van complimenten die je opsomt? Of is het een opsomming van wat je goed vindt aan iemand? Is het bewondering die je uitspreekt?
En omgekeerd: is negatieve feedback een lijst van verbeterpunten, kritische noten en aandachtspunten?
Wanneer ik om me heen kijk, lijkt het daarover vaak te gaan wanneer we spreken over het feedback geven en ontvangen. Dat vind ik jammer. Er is namelijk zoveel winst te behalen wanneer je leert om op de juiste wijze feedback te geven en te ontvangen. Dat geldt voor iedereen en in hogere mate voor leidinggevenden en managers.
Feedback geven en ontvangen
Wil je leren om feedback te geven of te ontvangen? De Steven is specialist in persoonlijke ontwikkeling! We stellen voor jou een individuele training samen die precies bij je aansluit.
Feedback geven en ontvangen binnen teams
Voor teams hebben wij de training feedback geven en ontvangen ontwikkeld. Een belangrijk onderwerp daarbij is: kritiek geven en ontvangen.
Voeding geven aan ontwikkeling
Feedback leg ik uit als voeding (feed) geven aan ontwikkeling en groei. Wat mij betreft is dat altijd positief, wanneer je bijdraagt aan ontwikkeling. Dat kan niet negatief zijn, als het aan mij ligt. Wat wel kan is dat de ontvanger van feedback het moeilijk vindt om deze feedback te ontvangen. Bijvoorbeeld omdat:
- Hij/zij nog niet zover is
- Hij/zij nog volop in de ontkenningsfase zit
- Hij/zij andere beeldvorming heeft over zichzelf
- Hij/zij het moeilijk vindt om los te laten en te aanvaarden en daarom nog niet kan of wil inzien wat er gezegd wordt
Dat ervaar ik niet als negatief. Ieder mens gaat pas veranderen als hij eraan toe is. En wellicht staat de één meer voor verandering open dan de ander maar ik durf de stelling wel aan dat er geen enkel mens gedwongen wil worden tot verandering.
Wanneer draag je bij aan ontwikkeling?
Ieder mens is in-gewikkeld in patronen, gedachten, gewoonten en denkbeelden over zichzelf en over anderen. Ontwikkeling is dat je er de wikkels afhaalt. Dat kan overigens niemand voor je doen hoor. Dat doe je zelf! Of je doet het niet!
De ander ziet het en ik zie het
Eerst het vakje: de ander ziet het en jij ziet het zelf ook. Daar word je bevestigd in wat je al wist. Hoe vaker je bevestigd wordt in wat je al weet, hoe zekerder je op dit punt wordt. Het is dus waardevol om te voeden wat je al weet en om voeding te geven aan zelfbeelden die je al had. Een ander bevestigt jou in:
- Waar jouw talent ligt
- Wat voor kwaliteiten je hebt
- Wat voor valkuilen je hebt (ook dat is positief!)
- Waar je jouw talent het beste kunt inzetten
- Op welke plek jij moet zijn om jouw kwaliteiten te ontwikkelen
De ander ziet het en jij ziet het niet
Dan het tweede vakje: een ander ziet het en jij ziet het niet. Wat betekent dat? De ander ziet wat jij niet ziet. En dat is hetzelfde rijtje. De ander ziet:
- Jouw kwaliteiten
- Jouw talent
- Jouw valkuilen (ook dat is positief!)
- Waar je jouw talent het beste kunt inzetten
- Op welke plek jij moet zijn om jouw kwaliteiten te ontwikkelen
Maar nogmaals: jij ziet het niet. Dus hier ligt jouw blinde vlek, jouw ontwikkelpotentieel. Hier zijn jouw latente kwaliteiten of half-latente kwaliteiten die je wel hebt maar niet benut. Zodra deze manifest worden, zal jij je zekerder voelen. Dan zal je wortelen en aarden. Dan kom je in jouw kracht en kom je zelfverzekerd over.
Feedback op valkuilen
Ik schreef al twee keer dat feedback op valkuilen positief is. Weet je waarom? Omdat jouw talent daar ligt. Deze week sprak ik met Simone. Simone ervaart dat zij altijd grip wil hebben op de situatie en zij kwalificeert dat als controlfreak. Simone ervaart dit als zwak punt. Toen we dit samen gingen analyseren, kwamen we bij haar thuis. Ook haar vader had wel de neiging om overal in control te willen zijn. Dus ze dacht dat ze dit geleerd had thuis.
Hoe meer ze sprak over hoe dat bij haar werkte, hoe meer ik een ander beeld kreeg over deze situatie. Dus ik vroeg haar: ‘ben jij heel proactief ingesteld?’. Simone bevestigde dat dit inderdaad het geval is. En ze legde me uit waar zich dat in uitte. Ik vroeg Simone: ‘wist jij ook dat de valkuil controlfreak de doorgeslagen variant is van de kwaliteit proactief?’.
Ik zag dat haar dit emotioneerde en vroeg hoe dat kwam. Voor haar was het een feest van herkenning. Kortom: inzicht in jouw valkuilen dragen bij aan inzicht in jouw talenten en kwaliteiten. En inzicht draagt bij aan ontwikkeling. Hoe meer de wikkels eraf gaan, hoe meer jij je ontwikkelt, hoe krachtiger je zult zijn.
Correcties
"Tja, maar mag je dan nooit iemand corrigeren?'. Deze vraag kreeg ik onlangs.
Nu is de vraag, wat corrigeren precies is. Is dat een correctie omdat iemand zich niet aan afspraken houdt of is dat een correctie omdat iemand niet voldoet aan de bedrijfsvoorschriften? Dat valt wat mij betreft in de categorie: afspreken, aanspreken en uitspreken.
Ik gebruik liever een ander beeld. Naast voeding (feed) draagt de snoeischaar ook bij aan ontwikkeling en groei. Maar wat moet er dan gesnoeid worden? In ieder geval alle gedrag en denkbeelden die groei in de weg staan. Ik noem twee voorbeelden.
- Gedrevenheid is een kracht maar te veel ballen in de lucht houden, staat groei in de weg.
- Verantwoordelijkheidsgevoel is een kwaliteit maar je overal verantwoordelijk voor voelen, belemmert ontwikkeling.
En weer zit ik nu in het hoekje van feedback geven op valkuilen. Nogmaals: dat is niet negatief. Daar groei je van.
Leerdoelen training feedbackvaardigheden
Dit artikel schreef ik in de serie over leerdoelen voor de training feedback geven en ontvangen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.