Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Medewerker in comfortzone? | Hoe motiveer je ze?

Medewerker in comfortzone? Zit jouw medewerker in de comfortzone en is hij/zij maar moeilijk te motiveren tot ander gedrag? Hoe pak je dat als leidinggevende aan? Hoe motiveer je iemand in de comfortzone?

Gedrag: niet vooruit te branden!

Jouw medewerkers doen al jaren hun ding bij jouw organisatie: hetzelfde werk, op dezelfde manier en wellicht op dezelfde werkplek. Ze hebben zogenaamde privileges opgebouwd. En hoewel ze doen wat ze moeten doen, zullen ze ook niet snel iets anders of iets meer doen dan wat van ze gevraagd wordt.

Kenmerken van de comfortzone

Men voelt zich veilig en zeker. Doorgaans heeft men moeite met iedere kleine verandering die in de organisatie wordt doorgevoerd. Veranderingen mag men graag bediscussiëren. Er ontstaan snel weerstanden mocht zich dat voordoen. Persoonlijke groei en ontwikkeling ontbreekt en er is ook geen behoefte aan. Men ziet er het nut niet van in. Risico’s zal men niet snel nemen en fouten zal men niet zo snel maken. Anders gezegd: ieder deed zijn plas en alles bleef zoals het was.

Comfortzone: wat is dat?

Comfortzone bij medewerkers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Motivatie in de comfortzone

De belangrijkste motivatie van de medewerker in de comfortzone is erop gericht om de bestaande situatie in stand te houden. Die zogenaamde (schijn)zekerheid zal men ook met hand en tand verdedigen. Desnoods via de vakbond, de OR of de PVT. Wat je als leidinggevende echter wilt zien is dat medewerkers zich open stellen voor verandering (veranderingsbereidheid).

De organisatie stagneert

Het vraagstuk voor de leiding is dat de organisatie stagneert in ontwikkeling. Wat jouw organisatie te bieden heeft, is weinig vernieuwend, sluit niet meer aan op behoeften in de markt en je ziet de bedrijfsresultaten achteruitgaan. De reorganisatie is misschien al achter de rug en een aantal mensen zijn ontslagen. Zie je dat er beweging komt in jouw bedrijf? Staan jouw medewerkers op en stappen ze uit de comfortzone? Vaak is het tegendeel het geval. Ze graven zich nog dieper in en gaan  hun eigen bedrijf COMFORT BV met man en macht verdedigen. Kortom: de reorganisatie gaf wel een schrikreactie maar het werkte eerder verlammend dan stimulerend.

Hoe motiveer je ze? Verwachtingen verduidelijken

Je kunt een bijdrage leveren aan de motivatie van jouw medewerker door duidelijk te maken wat jouw verwachtingen zijn. Dat impliceert een aantal basisbeginselen:

  • iedere medewerker is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen werkgelegenheid (daarin moet hij/zij zelf voorzien)
  • iedere medewerker zou zich bewust moeten zijn van het feit dat er behoefte is aan zijn/haar werknemerschap wanneer hij/zij kan voorzien in de organisatiebehoefte
  • iedere medewerker zou zich bewust moeten zijn van het feit dat er behoefte is aan zijn/haar kennis en kunde wanneer hij/zij iets toevoegt aan jouw organisatie of aan de resultaten van jouw bedrijf

De leerzone

Wanneer mensen uit de comfortzone stappen komen ze in de leerzone. Ze gaan anders denken en handelen. Ze gaan andere dingen doen of ze gaan dezelfde dingen anders doen. Ze durven risico en initiatief te nemen. Er ontstaat wellicht onzekerheid en twijfel maar deze worden besproken. Men durft zich kwetsbaarder op te stellen. Wellicht ontstaan er eerder fouten maar dat komt omdat men het vertrouwde pad heeft verlaten. De leerzone is voor mensen verrassend. Vaak blijkt dat ze meer kunnen dan ze zelf dachten en talenten voorheen in de zweetdoek begraven komen opeens tot bloei.

Begeleiding in de leerzone

Je motiveert jouw medewerker door hem/haar te helpen de eigen onzekerheden te verwoorden en de zoektocht in de nieuwe zone vorm te geven. Je kunt jouw medewerker helpen door hem/haar te begeleiden in het thema ‘veranderen is leuk’. De begeleiding in de leerzone is een geleidelijke weg. Help mensen om stap voor stap hun eigen grenzen te verleggen.

Paniekzone

Voorkom dat mensen in de paniekzone terecht komen. Immers in de paniekzone leert men niets meer. De paniekzone is erop gericht om de eigen comfortzone weer op te zoeken en er voor altijd te blijven. Het verschil tussen de leerzone en de paniekzone is, denk ik:

  • Wanneer mensen uit hun comfortzone stappen en zelf kunnen bepalen hoe snel en hoe ver ze daarbij gaan, dan komen ze in hun leerzone terecht. Mensen zetten zich open voor verandering.
  • Wanneer mensen door hun leidinggevende, door anderen of door omstandigheden uit hun comfortzone geknikkerd worden, dan komen ze in hun paniekzone terecht. Dit hebben ze niet gewild, het gaat veel te snel en iedere centimeter van de comfortzone vandaan is teveel. Het is onveilig en bedreigend. Mensen sluiten zich dan af voor verandering en willen alleen maar terug naar de comfortzone, waar ze zich veilig voelen.

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Authentiek communiceren

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Authentiek communiceren!

ebook communicatie

Meer informatie

Deze week: 3 aanbiedingen (t/m 30 november)

Aanbieding 1:

e-book: Hoogsensitiviteit: label of labiel?

In het e-book Hoogsensitiviteit: label of labiel? gaan we in op de vraag of hoogsensitiviteit nu een label is of een teken van labiele kwetsbaarheid. Dit e-book biedt inzichten in de kenmerken van hoogsensitiviteit en onderzoekt hoe deze gevoeligheid invloed heeft op het dagelijks leven, werk en relaties. Beschikbaar als e-book (PDF). Ontdek nu meer en lees hoe je hoogsensitiviteit kunt omarmen!

Normale prijs: € 15,95.

Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie?

Aanbieding 2

E-book: Hoogbegaafd: gave of probleemgeval?

Dit e-book biedt een diepergaand inzicht in hoogbegaafdheid en bespreekt de uitdagingen die hoogbegaafde mensen tegenkomen, zowel op persoonlijk als sociaal vlak. Er wordt ingegaan op misverstanden en beeldvorming rondom hoogbegaafdheid. Het boek bespreekt hoe de wereld vaak niet is ingericht voor hoogbegaafde mensen, met aandacht voor uitdagingen op school, in de werkloopbaan en in de communicatie met anderen. Beschikbaar als e-book (PDF).

Normale prijs: € 15,95. Nu: € 10,35 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding 3

Zelfperceptietest hoogsensitiviteit

Deze zelfperceptietest helpt je om te ontdekken of je hoogsensitief bent maar ook om jouw kwaliteiten, valkuilen en leerdoelen te leren herkennen rond hoogsensitiviteit. De test is een hulpmiddel om jouw inzicht in jezelf te vergroten en jouw ontwikkeldoelen te formuleren.
De test helpt bij zelfinzicht en bewustwording.

Normale prijs: € 12,75. Nu: € 8,25.

Meer informatie?

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 5 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: Meegaan met de tijd of tegen de stroom in?
  • Podcast 6: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Kirsten Greaves-Lord

Podcast ‘slim en gevoelig’

Donderdag 28 november publiceren wij de zevende podcast in de serie ‘Reis of bestemming in balans’ waarbij we ingaan op de bijzondere combinatie van ‘slim en gevoelig’. Het is een combinatie die enerzijds een kracht is en soms ook een dilemma. Aan de ene kant is er de ratio: snel logica omarmen, verbanden zien, analyseren, informatie ontwarren en rationeel tot de essentie komen. Aan de andere kant is er het gevoel: empathisch, sensitief, intuïtief, of een scherp voorgevoel.

Te gast is Kirstin Greaves-Lord, universitair docent klinische psychologie, hoofdonderzoeker bij het autismeteam Noord Nederland van Lentis GGZ en programmaleider van de Academische Werkplaats Autisme.
Kirstin en Jan gaan in gesprek over mensen die ‘slim en gevoelig’ zijn, de uitdagingen die deze combinatie met zich meebrengt, maar vooral ook over de speciale aandacht die nodig is voor degenen die hierdoor vastlopen in het dagelijks leven.

Schrijf je vast in voor de podcast!

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.