Medewerker in comfortzone? | Hoe motiveer je ze?
Medewerker in comfortzone? Zit jouw medewerker in de comfortzone en is hij/zij maar moeilijk te motiveren tot ander gedrag? Hoe pak je dat als leidinggevende aan? Hoe motiveer je iemand in de comfortzone?
Gedrag: niet vooruit te branden!
Jouw medewerkers doen al jaren hun ding bij jouw organisatie: hetzelfde werk, op dezelfde manier en wellicht op dezelfde werkplek. Ze hebben zogenaamde privileges opgebouwd. En hoewel ze doen wat ze moeten doen, zullen ze ook niet snel iets anders of iets meer doen dan wat van ze gevraagd wordt.
Kenmerken van de comfortzone
Men voelt zich veilig en zeker. Doorgaans heeft men moeite met iedere kleine verandering die in de organisatie wordt doorgevoerd. Veranderingen mag men graag bediscussiëren. Er ontstaan snel weerstanden mocht zich dat voordoen. Persoonlijke groei en ontwikkeling ontbreekt en er is ook geen behoefte aan. Men ziet er het nut niet van in. Risico’s zal men niet snel nemen en fouten zal men niet zo snel maken. Anders gezegd: ieder deed zijn plas en alles bleef zoals het was.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Motivatie in de comfortzone
De belangrijkste motivatie van de medewerker in de comfortzone is erop gericht om de bestaande situatie in stand te houden. Die zogenaamde (schijn)zekerheid zal men ook met hand en tand verdedigen. Desnoods via de vakbond, de OR of de PVT. Wat je als leidinggevende echter wilt zien is dat medewerkers zich open stellen voor verandering (veranderingsbereidheid).
De organisatie stagneert
Het vraagstuk voor de leiding is dat de organisatie stagneert in ontwikkeling. Wat jouw organisatie te bieden heeft, is weinig vernieuwend, sluit niet meer aan op behoeften in de markt en je ziet de bedrijfsresultaten achteruitgaan. De reorganisatie is misschien al achter de rug en een aantal mensen zijn ontslagen. Zie je dat er beweging komt in jouw bedrijf? Staan jouw medewerkers op en stappen ze uit de comfortzone? Vaak is het tegendeel het geval. Ze graven zich nog dieper in en gaan hun eigen bedrijf COMFORT BV met man en macht verdedigen. Kortom: de reorganisatie gaf wel een schrikreactie maar het werkte eerder verlammend dan stimulerend.
Hoe motiveer je ze? Verwachtingen verduidelijken
Je kunt een bijdrage leveren aan de motivatie van jouw medewerker door duidelijk te maken wat jouw verwachtingen zijn. Dat impliceert een aantal basisbeginselen:
- iedere medewerker is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen werkgelegenheid (daarin moet hij/zij zelf voorzien)
- iedere medewerker zou zich bewust moeten zijn van het feit dat er behoefte is aan zijn/haar werknemerschap wanneer hij/zij kan voorzien in de organisatiebehoefte
- iedere medewerker zou zich bewust moeten zijn van het feit dat er behoefte is aan zijn/haar kennis en kunde wanneer hij/zij iets toevoegt aan jouw organisatie of aan de resultaten van jouw bedrijf
De leerzone
Wanneer mensen uit de comfortzone stappen komen ze in de leerzone. Ze gaan anders denken en handelen. Ze gaan andere dingen doen of ze gaan dezelfde dingen anders doen. Ze durven risico en initiatief te nemen. Er ontstaat wellicht onzekerheid en twijfel maar deze worden besproken. Men durft zich kwetsbaarder op te stellen. Wellicht ontstaan er eerder fouten maar dat komt omdat men het vertrouwde pad heeft verlaten. De leerzone is voor mensen verrassend. Vaak blijkt dat ze meer kunnen dan ze zelf dachten en talenten voorheen in de zweetdoek begraven komen opeens tot bloei.
Begeleiding in de leerzone
Je motiveert jouw medewerker door hem/haar te helpen de eigen onzekerheden te verwoorden en de zoektocht in de nieuwe zone vorm te geven. Je kunt jouw medewerker helpen door hem/haar te begeleiden in het thema ‘veranderen is leuk’. De begeleiding in de leerzone is een geleidelijke weg. Help mensen om stap voor stap hun eigen grenzen te verleggen.
Paniekzone
Voorkom dat mensen in de paniekzone terecht komen. Immers in de paniekzone leert men niets meer. De paniekzone is erop gericht om de eigen comfortzone weer op te zoeken en er voor altijd te blijven. Het verschil tussen de leerzone en de paniekzone is, denk ik:
- Wanneer mensen uit hun comfortzone stappen en zelf kunnen bepalen hoe snel en hoe ver ze daarbij gaan, dan komen ze in hun leerzone terecht. Mensen zetten zich open voor verandering.
- Wanneer mensen door hun leidinggevende, door anderen of door omstandigheden uit hun comfortzone geknikkerd worden, dan komen ze in hun paniekzone terecht. Dit hebben ze niet gewild, het gaat veel te snel en iedere centimeter van de comfortzone vandaan is teveel. Het is onveilig en bedreigend. Mensen sluiten zich dan af voor verandering en willen alleen maar terug naar de comfortzone, waar ze zich veilig voelen.
Training motiveren van medewerkers
Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.
Leerdoelen voor de training
Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.
Leerdoelen motiveren medewerkers
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.