Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Taakgericht of mensgericht leidinggeven

Taakgericht of mensgericht leidinggeven: wat geeft het beste resultaat? Wat is taakgericht? Wat is mensgericht leiderschap?

Taakgerichtheid: rationeel

Wie taakgericht leiding geeft, is gericht op taken, op output, op doelstellingen en op uitvoer van taken.

Gedragskenmerken:

Een paar gedragskenmerken:

  • De leidinggevende heeft een goed overzicht in het werk wat er moet gebeuren
  • Kan gerichte doelstellingen formuleren en bewaken
  • Weet afdelingsdoelen om te zetten naar individuele doelen en maakt deze SMART
  • Houdt het hoofd koel bij crisis, problemen en calamiteiten
  • Laat zich niet meesleuren door emoties en gevoelens op de werkvloer
  • Kan in de ogen van anderen hard overkomen wanneer doelen niet worden gehaald
  • Is gericht op het behalen van deadlines

Valkuilen

Valkuilen van de taakgerichte manager:

  • Hij/zij verliest de relatie met de medewerker uit het oog
  • Hij/zij vergeet intrinsiek aan te sluiten op de motivatie van de medewerker
  • Hij/zij kan commitment en vertrouwen verliezen bij medewerkers vanwege de harde aanpak

Taakgericht of mensgericht leiderschap

Doe de leiderschapstest!

Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!

Leiderschapstest

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Mensgerichtheid: emotie en gevoel

Wie mensgericht leiding geeft, is gericht op de relatie met de medewerker. Emotie en gevoel spelen hier een grotere rol. De leidinggevende heeft begrip voor de medewerker, biedt een luisterend oor, is empathisch ingesteld en gericht op een plezierige werksfeer.

Gedragskenmerken:

  • Beslissingen worden genomen door inspraak en participatie
  • Veel vragen stellen, medewerker erbij betrekken
  • Eigen inbreng van medewerkers wordt op prijs gesteld
  • Medezeggenschap is een belangrijk woord op de werkvloer
  • De leidinggevende wordt gewaardeerd door het team
  • Creëert een prettige werkomgeving en is sociaal ingesteld

Valkuilen

  • De sfeer wordt vrijblijvend: men is té aardig en té lief voor elkaar op de werkvloer
  • De resultaten blijven achter
  • Beslissingen die genomen moeten worden en nadelig uitpakken voor sommige medewerkers, worden uitgesteld

Resultaatgerichtheid: mix van mens- en taakgericht leiderschap

Resultaatgericht leidinggeven is de combinatie. De leidinggevende begrijpt enerzijds dat de resultaten moeten worden behaald en anderzijds dat hij het vertrouwen en commitment van de medewerkers nodig heeft om dit te bereiken. Gedragskenmerken:

  • De leidinggevende begrijpt dat hij/zij duidelijk moet zijn en anderzijds oog moet houden voor de medewerker
  • De leidinggevende begrijpt dat té sociaal leidt tot onduidelijkheid (en ten koste gaat van de taakuitvoering) maar anderzijds dat een té harde aansturing op taken ten koste gaat van de motivatie van de medewerker

Anders gezegd: wordt het paard te strak aangestuurd dan gaat hij steigeren en wordt het paard niet strak genoeg aangestuurd dan weet hij niet waar hij naar toe moet.

Modern leiderschap

Dit artikel schreef ik in de serie over modern leiderschap!

Modern leiderschap

 

Leiderschapsontwikkeling

Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling. Bekijk ook de Leerdoelen leiderschap.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.