Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Protocollen, procedures, regels en afspraken, word je daar blij van?

Heb je wel eens een procedure gezien voor werkplezier, vertrouwen, passie of geluk in jouw organisatie? Ik niet. Toch bepalen deze factoren minstens 50% van jouw organisatieresultaat. In veel organisaties stikt het van de protocollen, procedures, regels en afspraken. Het schijnt belangrijk te zijn voor de kwaliteit. Klanten, overheid, verzekeraars en wetgeving eisen kwaliteit. Kwaliteit is dus belangrijk voor jouw organisatie.

Procesbeschrijvingen

Om kwaliteit aan te tonen zijn procesbeschrijvingen nodig. Hierin staat welke stappen genomen moeten worden om het eindproduct te krijgen. Per stap wordt vaak een procedure beschreven en in de procedure staan de werkafspraken. Als je elke keer precies dezelfde stappen neemt krijg je steeds keurig hetzelfde product met dezelfde kwaliteitseisen. Niks mis mee zou je zeggen.

Als het gaat om het maken van machines of auto’s is het erg prettig dat je exact weet wat het eindproduct gaat doen. Nauwkeurig het proces uitvoeren aan de hand van een procesbeschrijving draagt dus bij aan de kwaliteit van het product. Dat gaat echter alleen op als het product zelf geen invloed heeft op het proces. Als het onderwerp waaraan gewerkt wordt mensen zijn (bijvoorbeeld klanten of patiënten), dan komt er een onvoorspelbare factor bij, namelijk de reactie van de klant of patiënt op het proces.

Protocollen en regels

Leiders of managers?

Weet jij het verschil tussen leiders en managers?

Leiders of managers

Training en coaching gericht op leiderschap

Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.

Leiderschapsontwikkeling

Verschillende reacties van mensen

Mensen zijn verschillend dus ook de reacties van mensen op het proces kunnen verschillend zijn. Als je niet van het proces mag afwijken noemen we dat binnen patiëntenzorg kookboek-geneeskunde. Het kookboek, de procesbeschrijving met alle procedures en richtlijnen daaraan vast, is uiteraard belangrijk. Belangrijker is echter de reactie van de patiënt op de behandeling en het onderbuikgevoel dat de behandelaar ervaart.

Het onderbuikgevoel serieus nemen kan leiden tot afwijken van de procedure. Als dat mag ga je van kookboek-geneeskunde naar geneeskunst. Patiënten worden er beter van en het werkplezier stijgt.

Zachte factoren maken het verschil

Onderbuikgevoel en werkplezier worden vaak de zachte factoren van het werk genoemd. Kenmerk is dat ze niet in procedures te vangen zijn. Hier komt het aan op vertrouwen. Ook dat is niet in een procedure te vangen. Het kookboek is belangrijk en bepaalt voor zeker 50% het resultaat. Het vertrouwen, de vrijheid om zelf te mogen nadenken en het werkplezier dat daaruit voortkomt, bepalen de andere 50%. Ze passen niet in een procedure. Sterker nog: als je ze probeert in een procedure te stoppen werken ze niet.

We kunnen ze tegenwoordig wel meten. Je kunt de uitkomsten gebruiken om het werkplezier te bevorderen en jouw organisatie naar een nog hoger niveau te tillen.

Modern leiderschap

Dit artikel schreef ik in de serie over modern leiderschap!

Modern leiderschap

 

Leiderschapsontwikkeling

Bekijk al onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling. Bekijk ook de Leerdoelen leiderschap.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

 

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Podcast de Steven

Je kunt in het kader van ons jubileum gratis onze podcastserie volgen in de serie van 'reis of bestemming'. De volgende afleveringen kun je volgen:

  • 26 september: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin
  • 3 oktober: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • 10 oktober: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!

Wil je deze podcast luisteren?

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.