Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Weigeren ondertekenen verslag beoordelingsgesprek of beoordeling

Weigert de medewerker om het verslag van het beoordelingsgesprek of de beoordeling te ondertekenen? Wat moet je doen en wat kun je eraan doen? Blijkbaar is de medewerker het oneens met de verslaglegging. De vraag is: hoe kan dat?

Oorzaken

Ik noem een paar redenen om een verslag niet te willen ondertekenen:

  • Het verslag is volgens de medewerker geen correcte weergave van datgene wat besproken is. Dat kan om meerdere zaken gaan: de medewerker heeft zaken aangegeven die niet terug te vinden zijn in het verslag, er staan punten in het verslag die niet besproken zijn of er staan zaken in het verslag die niet correct zijn weergegeven.
  • De medewerker is het oneens met de beoordeling.
  • Een derde oorzaak: er bestaat angst bij de medewerker. Het beoordelingsgesprek heeft de medewerker onzeker gemaakt en angst voor baanverlies is niet denkbeeldig. Op zich geen gekke reactie toch? De impact van een negatieve beoordeling op de medewerker kan erg groot zijn.

Oneens met verslag van de beoordeling

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Ondertekenen voor gezien of voor akkoord

Ik weet dat er discussie kan ontstaan over tekenen ‘voor gezien’ of ‘voor akkoord’.  Als je niet oppast ontaardt dat in een soort welles-nietesspel wat kan ontstaan tussen de leidinggevende en de medewerker. Naar onze mening een zinloze discussie die kan leiden tot een verstoorde arbeidsrelatie of in ieder geval het vertrouwen tussen de leiding en de medewerker behoorlijk in de weg kan staan. Waarom ontstaat hier discussie over? Omdat er juridisch waarde wordt toegekend aan het ondertekenen ‘voor gezien’ of ‘voor akkoord’.

  • Voor gezien

    Teken je het gespreksverslag voor gezien dan betekent het dat je te kennen geeft dat er een gesprek is geweest en dat je het verslag ontvangen hebt en dus de gelegenheid hebt gehad om kennis te nemen van het gespreksverslag.

  • Voor akkoord

    Teken je voor akkoord dan wordt vaak gesuggereerd dat je met de inhoud akkoord gaat of dat je je bindt aan de afspraken die vastgelegd zijn. Overigens ben ik van mening dat organisaties op dit punt wel duidelijker mogen zijn. Waar geef je akkoord op? Ik noem twee passages die je zou kunnen opnemen in het verslag:

    • Wanneer de medewerker tekent voor akkoord dan betekent dit dat hij/zij instemt met de inhoud van het gesprek en dat hij/zij zich bindt aan de afspraken die zijn vastgelegd.
    • Wanneer de medewerker tekent voor akkoord dan betekent dit dat hij/zij te kennen geeft dat het gesprek correct en zorgvuldig is verwoord (dat is nog wat anders dan het ermee eens zijn).

Waarom een juridische discussie?

Ik ga even terug naar het doel van een beoordelingsgesprek. Een beoordelingsgesprek heeft tot doel om beter functioneren te bevorderen. Juridische discussies over gezien of akkoord dragen niet bij aan het onderling vertrouwen of openheid. Dus waarom wordt er zo’n halszaak van gemaakt?

Voorwaarden goed functioneren

Ons advies

Ons advies aan medewerker en werkgever is eenvoudig.

  • Indien de medewerker het oneens is met het verslag of met de beoordeling, laat hem/haar dan kort op papier zetten wat zijn/haar bezwaar is en voeg dat als bijlage toe aan het beoordelingsverslag. Uit deze toevoeging blijkt dat de medewerker kennis genomen heeft van het verslag en vervolgens is specifiek vastgelegd waar de medewerker het niet mee eens is.
  • Ben je het samen niet eens over het functioneren van de afgelopen periode? Maak dan afspraken over de toekomst en teken die allebei voor akkoord.

Eenzijdig karakter beoordelen

Hoewel een beoordelingsgesprek een eenzijdig karakter heeft, kan het niet de bedoeling zijn om de medewerker monddood te maken of het zwijgen op te leggen. Het is niet erg dat er verschil van mening bestaat over het beoordelingsgesprek mits er van beide kanten op een volwassen wijze mee wordt omgegaan.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.