Ontwikkelcyclus en beoordelingscyclus
De ontwikkelcyclus en beoordelingscyclus is cruciaal voor de doorontwikkeling en beoordeling van jouw medewerkers. We kennen een aantal gesprekstypen: het doelstellingsgesprek, planningsgesprek, voortgangsgesprek en het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek.
Afdelingsdoelen vertalen naar individuele doelstellingen
Belangrijk is om de afdelingsdoelstellingen die jouw organisatie heeft door te vertalen naar individuele doelstellingen voor jouw medewerker.
Daarmee maak je duidelijk wat van de medewerker verwacht wordt, wat de beoogde resultaten zouden moeten zijn. In veel organisaties wordt het planningsgesprek of doelstellingsgesprek benut om deze resultaten vast te leggen. In dit gesprek kun je ook vastleggen wat de beoogde ontwikkeling is die de medewerker zou moeten doormaken.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Doelen stellen en doelen bewaken
Soms is het goed om voortgangsgesprekken te benutten om gestelde doelen uit het planningsgesprek te evalueren, te bewaken en soms te herzien. In ieder geval is het zo dat doelen formuleren op zich al lastig genoeg is voor veel leidinggevenden. Echter: doelen halen is ook een kunst. Het voortgangsgesprek is een tweede HRM-instrument in de ontwikkel- en beoordelingscyclus van de medewerker.
Functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek
Sommige organisaties combineren het functionerings- en beoordelingsgesprek. In andere organisaties worden ze afzonderlijk gevoerd. Maar wat is nu het verschil tussen al die gesprekstypen?
- In het planningsgesprek of doelstellingsgesprek leg je de doelen voor het komende jaar vast
- In het voortgangsgesprek kun je de doelstellingen regelmatig tegen het licht houden
- In het functioneringsgesprek kijk je samen terug op bijvoorbeeld een periode van een half jaar en vooruit richting het komende halfjaar
- In het beoordelingsgesprek kijk je terug hoe het jaar verlopen is en geef je daar een beoordeling aan
Uiteraard zijn er meerdere gesprekstypen mogelijk binnen de gesprekkencyclus van personeelsgesprekken binnen organisaties. Te denken valt aan het persoonlijk ontwikkelgesprek.
Het gaat niet om de gesprekken: het gaat om functioneren
Duidelijk moet zijn dat het niet om de gesprekken gaat maar om het functioneren van de medewerker te bevorderen en te stimuleren. Door aandacht te besteden aan jouw medewerkers bevorder je de duidelijkheid binnen jouw organisatie. Medewerkers willen graag weten wat er van hen wordt verwacht maar ze willen ook graag horen hoe ze het doen. Dat geeft vertrouwen binnen de organisatie. Anderzijds heb je er als organisatie belang bij om het maximale uit jouw medewerkers te halen qua ontwikkeling en potentieel. Bovendien is het goed bij te houden in hoeverre de functieontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling synchroon lopen en in hoeverre je daar jouw scholingsprogramma's op kunt afstemmen.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.