Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ontwikkelcyclus en beoordelingscyclus

De ontwikkelcyclus en beoordelingscyclus is cruciaal voor de doorontwikkeling en beoordeling van jouw medewerkers. We kennen een aantal gesprekstypen: het doelstellingsgesprek, planningsgesprek, voortgangsgesprek en het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek.

Afdelingsdoelen vertalen naar individuele doelstellingen

Belangrijk is om de afdelingsdoelstellingen die jouw organisatie heeft door te vertalen naar individuele doelstellingen voor jouw medewerker.

Daarmee maak je duidelijk wat van de medewerker verwacht wordt, wat de beoogde resultaten zouden moeten zijn. In veel organisaties wordt het planningsgesprek of doelstellingsgesprek benut om deze resultaten vast te leggen. In dit gesprek kun je ook vastleggen wat de beoogde ontwikkeling is die de medewerker zou moeten doormaken.

Ontwikkel- en beoordeelcyclus

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Doelen stellen en doelen bewaken

Soms is het goed om voortgangsgesprekken te benutten om gestelde doelen uit het planningsgesprek te evalueren, te bewaken en soms te herzien. In ieder geval is het zo dat doelen formuleren op zich al lastig genoeg is voor veel leidinggevenden. Echter: doelen halen is ook een kunst. Het voortgangsgesprek is een tweede HRM-instrument in de ontwikkel- en beoordelingscyclus van de medewerker.

Functioneringsgesprek en beoordelingsgesprek

Sommige organisaties combineren het functionerings- en beoordelingsgesprek. In andere organisaties worden ze afzonderlijk gevoerd. Maar wat is nu het verschil tussen al die gesprekstypen?

  • In het planningsgesprek of doelstellingsgesprek leg je de doelen voor het komende jaar vast
  • In het voortgangsgesprek kun je de doelstellingen regelmatig tegen het licht houden
  • In het functioneringsgesprek kijk je samen terug op bijvoorbeeld een periode van een half jaar en vooruit richting het komende halfjaar
  • In het beoordelingsgesprek kijk je terug hoe het jaar verlopen is en geef je daar een beoordeling aan

Uiteraard zijn er meerdere gesprekstypen mogelijk binnen de gesprekkencyclus van personeelsgesprekken binnen organisaties. Te denken valt aan het persoonlijk ontwikkelgesprek.

Het gaat niet om de gesprekken: het gaat om functioneren

Duidelijk moet zijn dat het niet om de gesprekken gaat maar om het functioneren van de medewerker te bevorderen en te stimuleren. Door aandacht te besteden aan jouw medewerkers bevorder je de duidelijkheid binnen jouw organisatie. Medewerkers willen graag weten wat er van hen wordt verwacht maar ze willen ook graag horen hoe ze het doen. Dat geeft vertrouwen binnen de organisatie. Anderzijds heb je er als organisatie belang bij om het maximale uit jouw medewerkers te halen qua ontwikkeling en potentieel. Bovendien is het goed bij te houden in hoeverre de functieontwikkeling en de persoonlijke ontwikkeling synchroon lopen en in hoeverre je daar jouw scholingsprogramma's op kunt afstemmen.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.