Beoordelingsgesprek: wat is dat?
Een beoordelingsgesprek wordt gevoerd tussen de direct leidinggevende en de medewerker. Maar wat is een beoordelingsgesprek precies, wat is het doel en wat zijn de specifieke kenmerken?
Doel van het gesprek
Het doel van het beoordelingsgesprek is: het functioneren van de medewerker te beoordelen en de uitkomst van het gesprek vast te leggen in een gespreksverslag. Uiteindelijk ligt er nog een doel aan ten grondslag namelijk: functioneren bevorderen.
Hoe vaak voer je zo'n gesprek?
In de meeste organisaties wordt 1x per jaar een beoordelingsgesprek gevoerd. Sommige bedrijven doen het vaker dan 1x per jaar, bijvoorbeeld twee keer.
Doel
Het doel van het beoordelingsgesprek is om optimaal functioneren te bevorderen en presteren te vergroten.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Kenmerken gesprek
Een kenmerk van een beoordelingsgesprek is het eenzijdige karakter. Dat betekent dat de medewerker het uiteindelijk moet doen met de beoordeling van de leidinggevende. Hij/zij mag het ermee oneens zijn maar of dat in de praktijk veel zoden aan de dijk zet, valt te betwijfelen. Dat is tevens het verschil met het functioneringsgesprek wat meer een tweezijdig karakter heeft.
Verantwoordelijkheid leidinggevende
De eenzijdigheid vergroot nadrukkelijk de rol en verantwoordelijkheid van de leidinggevende. De medewerker zit namelijk in een afhankelijkheidspositie en kan er vaak weinig tegen doen wanneer de beoordeling negatief of slecht uitpakt. Bezwaar maken kan maar of het helpt is vers twee. Leidinggevenden moeten dus vaardig zijn in het beoordelen van medewerkers. Inzicht en bewustwording is belangrijk:
- Inzicht in: wat is goed functioneren?
- Inzicht in: wat is beoordelen?
- Inzicht in medewerkers objectief en eerlijk beoordelen
- Inzicht in de valkuilen bij het beoordelen van medewerkers
- Wat is het halo- en horens-effect bij beoordelen medewerker?
- Inzicht in het nut van beoordelingssystematieken
- Inzicht in het nut van een beoordelingsformulier
Verantwoordelijkheid werkgever
Hoewel de werkgever het laatste woord heeft over het al dan niet goed functioneren van de medewerker, toch wordt naar mijn mening onderschat wat de verantwoordelijkheid van de werkgever is om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren. Werkgevers kunnen goed functioneren zowel bevorderen als belemmeren. Kortom: de voorwaarden voor goed functioneren moeten kloppen en daarin heeft de werkgever c.q. leidinggevende een belangrijke rol.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.