Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

ZZP-ers halen onvoldoende opdrachten binnen

Onvoldoende opdrachten en orders voor de ZZP-er. Het komt op grote schaal voor. Onlangs hoorde ik van een bijeenkomst waar een zaaltje vol gecertificeerde coaches en mediators aanwezig waren.  De vraag: wie heeft er een levensvatbaar bedrijf waar je volledig van kunt bestaan, kon slechts door 3 personen met ja worden beantwoord. De rest had onvoldoende werk en orders. Dat vind ik tekenend voor de huidige tijd. Maar goed, vandaar mijn artikel.

Wie iets toevoegt heeft orders en werk

De basis voor ieder bedrijf en dus ook voor iedere ZZP-er:

  • Wat voeg je toe?
  • Voeg je iets toe?
  • Kun je benoemen wat je toevoegt?

Oftewel: jouw bedrijf heeft bestaansrecht wanneer je daadwerkelijk iets toevoegt. Heb je geen werk of onvoldoende orders? Dan draai ik het om: je voegt te weinig of niets toe (oorzaak 1) of het is niet bekend (of onduidelijk) wat je te bieden hebt (oorzaak 2 en 3).

De praktijk van alledag

Wat ik om me heen zien is dat veel ZZP-ers erg enthousiast zijn bij de start van hun bedrijf. De inschrijving bij de Kamer van koophandel is achter de rug, de website is gestart, de visitekaartjes zijn gedrukt en dan?  In korte tijd slaat het enthousiasme om in teleurstelling en frustratie.  Hoe kan dat nu?

Onvoldoende omzet en orders voor ZZP-ers

Coaching van ZZP-ers

Wij coachen en begeleiden ZZP-ers bij de opstart van het bedrijf, maar ook bij de doorontwikkeling.

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Oorzaken te weinig orders

Ik noem een negental oorzaken voor het scoren van onvoldoende omzet:

  • Roze wolken en een te rooskleurige voorstelling van zaken

    Wij verbazen ons vaak over het ongebreideld opportunisme waarmee men aan de slag gaat. Het ondernemerschap lijkt zo mooi. Eindelijk heeft men de vrijheid die men al zo lang wenste.  Echter: het beeld klopt niet. Vrijheid is er pas wanneer het bedrijf goed loopt en wanneer er inkomsten zijn zodat in het levensonderhoud kan worden voorzien.

  • Te weinig zakelijk

    Men start heel vaak zonder een plan.  Die heb je wel nodig. Een businessplan met een realistische prognose van inkomsten en uitgaven. Ook een plan hoe je deze inkomsten denkt te verwerven. Kortom: visie, missie en strategie ontbreken.

  • Verkeerde marketing en strategie

    Wat ik vaak zie is de verkeerde marketing.  Neefjes of nichtjes of zolderkameramateurs sleutelen een website in elkaar en dat is het dan. Wat er op deze website moet komen te staan, hoe het moet worden aangepakt: men heeft er geen idee van.

  • Lanterfanten achter LinkedIn, Instagram en facebook

    Ik noem het maar even lanterfanten achter de sociale media. Berichten delen op Instagram of facebook (zonder enig idee waarom en hoe), connecties maken op LinkedIn. Nou dat was het dan zo ongeveer.

  • Bezig zijn met zaken die er niet toe doen

    Weken aan de slag met visitekaartjes, de kleur van het logo, de huisstijl, belettering van de auto, de layout van de homepage.  Soms speeltjes laten maken als pennen en schrijfblokken. Kortom: ZZP-liefhebberij die er niet toe doet en die geen enkele order binnen brengt.

  • Geen idee van het dienstenaanbod wat men gaat aanbieden

    Een volgende reden is dat men vaak geen idee heeft van welke diensten men wil aanbieden. Dat betekent: geen idee waar de eigen kracht ligt, wat de eigen identiteit is, waar de eigen sterke en zwakke punten liggen.

  • Gebrek aan focus

    Wie succesvol wil zijn, zal zich moeten focussen op zijn corebusiness. Dus op dat stuk waar jouw kracht ligt.

  • Zinloos netwerken

    Vervolgens gaat men zogenaamd netwerken. En netwerken noem ik in dit geval zinloos netwerken want men zoekt de categorie ouwe-jongens-krentebrood op. Kortom: mensen die weinig tot niets kunnen betekenen.

  • Gebrek aan intrinsieke motivatie

    Wat ik ook vaak zie is een schromelijk gebrek aan intrinsieke motivatie. Gebrek aan discipline, inzet, doorzettingsvermogen, ambitie en initiatief. In een aantal gevallen heeft de ZZP-er nog een werknemersmentaliteit en geen ondernemersmentaliteit.  Wat is het verschil? Ondernemers halen zekerheden uit zichzelf en niet uit de externe omgeving. Werknemers halen zekerheden uit externe factoren zoals een arbeidscontract.

Noodgrepen

Vervolgens komt de noodkreet: 'het loopt niet met mijn bedrijf'. De schrik zit er een beetje in. En wat gaat men doen:

  • het dienstenaanbod aanpassen of uitbreiden
  • een andere website opzetten (maar wederom zonder plan of idee waarom)

Na enige tijd stopt men ermee onder het mom: 'er is geen markt voor'.

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.