ZZP-ers halen onvoldoende opdrachten binnen
Onvoldoende opdrachten en orders voor de ZZP-er. Het komt op grote schaal voor. Onlangs hoorde ik van een bijeenkomst waar een zaaltje vol gecertificeerde coaches en mediators aanwezig waren. De vraag: wie heeft er een levensvatbaar bedrijf waar je volledig van kunt bestaan, kon slechts door 3 personen met ja worden beantwoord. De rest had onvoldoende werk en orders. Dat vind ik tekenend voor de huidige tijd. Maar goed, vandaar mijn artikel.
Wie iets toevoegt heeft orders en werk
De basis voor ieder bedrijf en dus ook voor iedere ZZP-er:
- Wat voeg je toe?
- Voeg je iets toe?
- Kun je benoemen wat je toevoegt?
Oftewel: jouw bedrijf heeft bestaansrecht wanneer je daadwerkelijk iets toevoegt. Heb je geen werk of onvoldoende orders? Dan draai ik het om: je voegt te weinig of niets toe (oorzaak 1) of het is niet bekend (of onduidelijk) wat je te bieden hebt (oorzaak 2 en 3).
De praktijk van alledag
Wat ik om me heen zien is dat veel ZZP-ers erg enthousiast zijn bij de start van hun bedrijf. De inschrijving bij de Kamer van koophandel is achter de rug, de website is gestart, de visitekaartjes zijn gedrukt en dan? In korte tijd slaat het enthousiasme om in teleurstelling en frustratie. Hoe kan dat nu?
Coaching van ZZP-ers
Wij coachen en begeleiden ZZP-ers bij de opstart van het bedrijf, maar ook bij de doorontwikkeling.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Oorzaken te weinig orders
Ik noem een negental oorzaken voor het scoren van onvoldoende omzet:
-
Roze wolken en een te rooskleurige voorstelling van zaken
Wij verbazen ons vaak over het ongebreideld opportunisme waarmee men aan de slag gaat. Het ondernemerschap lijkt zo mooi. Eindelijk heeft men de vrijheid die men al zo lang wenste. Echter: het beeld klopt niet. Vrijheid is er pas wanneer het bedrijf goed loopt en wanneer er inkomsten zijn zodat in het levensonderhoud kan worden voorzien.
-
Te weinig zakelijk
Men start heel vaak zonder een plan. Die heb je wel nodig. Een businessplan met een realistische prognose van inkomsten en uitgaven. Ook een plan hoe je deze inkomsten denkt te verwerven. Kortom: visie, missie en strategie ontbreken.
-
Verkeerde marketing en strategie
Wat ik vaak zie is de verkeerde marketing. Neefjes of nichtjes of zolderkameramateurs sleutelen een website in elkaar en dat is het dan. Wat er op deze website moet komen te staan, hoe het moet worden aangepakt: men heeft er geen idee van.
-
Lanterfanten achter LinkedIn, Instagram en facebook
Ik noem het maar even lanterfanten achter de sociale media. Berichten delen op Instagram of facebook (zonder enig idee waarom en hoe), connecties maken op LinkedIn. Nou dat was het dan zo ongeveer.
-
Bezig zijn met zaken die er niet toe doen
Weken aan de slag met visitekaartjes, de kleur van het logo, de huisstijl, belettering van de auto, de layout van de homepage. Soms speeltjes laten maken als pennen en schrijfblokken. Kortom: ZZP-liefhebberij die er niet toe doet en die geen enkele order binnen brengt.
-
Geen idee van het dienstenaanbod wat men gaat aanbieden
Een volgende reden is dat men vaak geen idee heeft van welke diensten men wil aanbieden. Dat betekent: geen idee waar de eigen kracht ligt, wat de eigen identiteit is, waar de eigen sterke en zwakke punten liggen.
-
Gebrek aan focus
Wie succesvol wil zijn, zal zich moeten focussen op zijn corebusiness. Dus op dat stuk waar jouw kracht ligt.
-
Zinloos netwerken
Vervolgens gaat men zogenaamd netwerken. En netwerken noem ik in dit geval zinloos netwerken want men zoekt de categorie ouwe-jongens-krentebrood op. Kortom: mensen die weinig tot niets kunnen betekenen.
-
Gebrek aan intrinsieke motivatie
Wat ik ook vaak zie is een schromelijk gebrek aan intrinsieke motivatie. Gebrek aan discipline, inzet, doorzettingsvermogen, ambitie en initiatief. In een aantal gevallen heeft de ZZP-er nog een werknemersmentaliteit en geen ondernemersmentaliteit. Wat is het verschil? Ondernemers halen zekerheden uit zichzelf en niet uit de externe omgeving. Werknemers halen zekerheden uit externe factoren zoals een arbeidscontract.
Noodgrepen
Vervolgens komt de noodkreet: 'het loopt niet met mijn bedrijf'. De schrik zit er een beetje in. En wat gaat men doen:
- het dienstenaanbod aanpassen of uitbreiden
- een andere website opzetten (maar wederom zonder plan of idee waarom)
Na enige tijd stopt men ermee onder het mom: 'er is geen markt voor'.
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Bekijk onze diensten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.