Coachende rol bij delegeren motiveert de medewerker
Wil je jouw medewerker motiveren om een gedelegeerde taak op te pakken dan is inzicht in jouw eigen coachende rol belangrijk. Leerdoel: coachende rol bij delegeren voor leidinggevenden.
Hoe motiveer je de medewerker voor de gedelegeerde taak?
Delegeren doe je als jouw medewerker de kennis, het vertrouwen, de ervaring en de motivatie heeft om taken van jou over te nemen. Je kiest ervoor de verantwoordelijkheid voor taken over te dragen.
Delegeren = weten!
Delegeren = weten:
- Dat jouw medewerker over voldoende kennis en vaardigheid beschikt om de taak uit te voeren
- Dat jouw medewerker in staat is om situaties professioneel op te lossen wanneer er iets fout gaat (of dreigt te gaan)
- Dat jouw medewerker jou informeert over de voortgang
- Dat jouw medewerker jouw hulp in zal roepen of de behoefte uitspreekt om met jou te sparren wanneer er iets fout gaat of wanneer er een situatie ontstaat waar hij/zij er niet zonder hulp uitkomt
- Dat jouw medewerker zich volledig verantwoordelijk voelt en weet voor de taak die je gedelegeerd hebt
- Dat jouw medewerker de taak wellicht op eigen wijze uitvoert maar dat er geen verschil bestaat tussen jou en de medewerker over het beoogde resultaat
- Dat jouw medewerker in staat is om zelf controles in te bouwen en in te schatten waar en wanneer iets fout zou kunnen gaan
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training delegeren
Bekijk de training delegeren en loslaten voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.
Wat moet de medewerker WETEN?
- Dat je weet (zelf geconstateerd hebt) dat hij/zij capabel is om de taak uit voeren
- Dat hij/zij altijd bij jou terecht kan met hulpvragen of met zijn/haar behoefte te sparren over een mogelijke situatie
- Dat je altijd interesse hebt in de voortgang en dat hij/zij jouw interesse nooit hoeft uit te leggen als wantrouwen en/of achterdocht
- Dat de feedback die je geeft, bedoeld is om het proces of de taak beter te laten verlopen
- Dat je eindverantwoordelijk bent en dus geïnformeerd moet zijn over de voortgang omdat de taak anders nooit gedelegeerd kan/mag worden
Delegeren = taak, verantwoordelijkheid en bevoegdheid overdragen
Wanneer jij en jouw medewerker bovenstaande samen geconstateerd hebben, pas dan kun je delegeren! Immers dan is er VERTROUWEN. Vertrouwen = weten.
Jouw stijl motiveert de medewerker
Jouw stijl motiveert de medewerker. Ik omschrijf de volgende aspecten:
- Je hebt alle vertrouwen in de zelfwerkzaamheid van jouw medewerker. Je laat hem/haar vrij in zijn/haar vakmanschap.
- Er is weinig directe sturing van jouw kant.
- De communicatie met jouw medewerker (over gedelegeerde taken!) is beperkt en vooral gericht op het goed overbrengen van informatie. Daarbij zijn goede afspraken gemaakt over regelmatige terugkoppeling van resultaten.
- De bevoegdheid om binnen bepaalde werkzaamheden te beslissen draag je expliciet over aan jouw medewerker. Die wordt daarmee verantwoordelijk voor de te bereiken resultaten en ontvangt daarvoor de noodzakelijke bevoegdheden.