De medewerker haalt de doelstellingen niet
Medewerker haalt doelstellingen niet: reden om dit aan te duiden als disfunctioneren of onvoldoende functioneren? Dat ligt aan diverse aspecten. Hoe zijn de doelen gesteld? Zijn de doelstellingen realistisch? Zijn de doelstellingen eenzijdig opgelegd?
Zijn de doelen helder?
Belangrijk is dat je heldere doelen hebt gesteld. Bovendien dienen doelen realistisch en haalbaar te zijn. Wanneer dat allemaal het geval is, dien je te onderzoeken hoe het komt dat jouw medewerker de gestelde doelen niet haalt.
- Wordt er te langzaam gewerkt?
- Is de medewerker te weinig vaardig? Welke vaardigheden ontbreken? Kun je dat benoemen?
- Zijn er marktomstandigheden of externe omstandigheden waardoor de medewerker de doelstellingen niet kan halen?
- Zijn de doelstellingen binnen de invloedsfeer van de medewerker gesteld?
- Zijn de doelstellingen eenzijdig opgelegd door de organisatie?
- Wordt de medewerker belemmerd om bepaalde doelstellingen te halen?
Webinar over verbetertraject of functioneringstraject
Bekijk ons webinar over het verbetertraject of functioneringstraject.
Tips verbetertraject en verbeterplan
In de beschrijving van 11 oorzaken van disfunctioneren hebben we ook de medewerker genoemd die de doelstellingen niet haalt. Cruciale vraag is: hoe komt het dat de medewerker zijn/haar doelstellingen niet haalt? Zijn de doelen realistisch en haalbaar? Zijn de doelstellingen helder? Is de juiste begeleiding geboden bij het realiseren van de doelstellingen? Is de medewerker onzeker? Hoe komt dat?
Praktijkvoorbeeld
Een voorbeeld uit de praktijk is de accountmanager die een omzet moest behalen op jaarbasis van € 90.000,-. Dat was een heldere doelstelling. Verdeeld over de maanden moest er dus voor ca. € 7.500,- per maand gescoord worden aan orders. Ondertussen was het al eind april en de medewerker had slechts voor € 5.000,- aan orders binnengehaald in plaats van € 30.000,-. Volgens de directie was het vijf voor twaalf en als er niet iets veranderde zou de organisatie afscheid nemen van betreffende medewerker. Het verbetertraject dat ingezet werd, was gericht op begeleiden bij het realiseren van doelstellingen. Daar had het namelijk aan ontbroken. Resultaat was dat de medewerker eind van het jaar een score had van € 120.000,-. Een score 60% hoger dan de gestelde target. In eerste instantie leidde het opstarten van een verbetertraject tot onzekerheid bij de medewerker. Maar gaandeweg konden belemmeringen worden opgelost en kwamen talenten meer en meer uit de verf, waardoor de medewerker ook enorm gemotiveerd werd. Een prachtige uitkomst van het verbetertraject!
Doelen stellen en doelen halen
Doelen stellen is een kunst op zich. Doelen halen is nog veel moeilijker. Vraag is:
- Krijgt de medewerker de juiste begeleiding bij het realiseren van de doelstellingen?
- Heb je de medewerker al coaching aangeboden bij het realiseren van de doelstellingen?
- Afdelingsdoelen omzetten naar individuele doelstellingen per medewerker
- Focus op doelen en eindresultaat ontwikkelen binnen de organisatie
- Doelgericht werken en doelgerichtheid bevorderen binnen de organisatie