Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Draai jij op automatische piloot?

Draai jij je werk op de automatische piloot? Doe je je taken op routine, zonder bezieling, zonder passie, zonder ook maar voor iets in vuur en vlam te raken? Is alles voor jou een vaste routine geworden en is de liefde eruit? In dit artikel ga ik in op de automatische piloot maar dan in relatie tot werk en carrière.

Wat is de automatische piloot?

Wanneer je op de automatische piloot draait, dan drukt de bestuurder van een voertuig, vaartuig of vliegtuig op een knopje waardoor de besturing door de techniek overgenomen wordt van de mens. Dat ontlast de bestuurder. Maar het is ook beeldspraak. Je kunt je werk ook doen op de automatische piloot. Je schakelt je gevoelens en emoties uit, je schakelt je gedachten bij wijze van spreken uit en je draait op routine.

Automatische piloot betekent dus: iets doen zonder erbij na te denken. Je doet het op routine. Maar dieper vind ik nog de uitleg: je doet je werk zonder liefde, zonder passie en zonder vuur en vlam. Geloof me: routines zijn altijd zonder vuur en vlam. Vroeger was ik programmeur en later trainde ik programmeurs. Programmeurs schrijven routines. En als die goed geschreven is, doet die routine precies wat 'ie moet doen. Maar dat is logica en geen zaak van het hart.

Doe jij je werk op automatische piloot?

Wat is er mis mee?

Is er wat mis mee wanneer je op de automatische piloot draait? Dat is een vraag aan de verkeerde kant wat mij betreft. Ik kijk graag eerst naar het positieve. Wanneer je op de automatische piloot draait, dan heb jij je dusdanig ontwikkeld dat je jouw werk onder de knie hebt. Je bent voldoende vaardig, kundig en je hebt zoveel inzicht dat je jouw werk kunt doen zonder al teveel moeite.

Anders gezegd: de competenties die jij in huis hebt, zijn meer dan wat de functie vraagt. Dus blijkbaar heb je de functie overstegen. Dat is om blij van te worden. Je hebt je goed ontwikkeld. Je staat stevig in je schoenen wanneer het over deze functie gaat.
Nu de keerzijde: is die dan negatief? Ik wil het niet als zodanig aanmerken. Maar wanneer je op de automatische piloot draait, slaat de verveling toe, word je niet meer uitgedaagd, ervaar je geen voldoening uit je werk en dat is een dikke min op jouw energiebalans. Dat is een negatieve zijde op jouw balans van arbeidsvreugde. Als dat te lang duurt, kom je in code oranje en als het nog langer duurt wordt het code rood. Conclusie: het is positief, maar als je blijft zitten waar je zit, dan wordt het vanzelf negatief. Advies: verroer je wel en blijf niet zitten waar je zit.

Maar wat nu?

Ik hou het eenvoudig in mijn advies. Blijf niet zitten waar je zit, en ga je verroeren. Hoe? Eerst een analyse: wat is er aan de hand? Dan verdergaand: wie ben jij, wat kan jij en wat past bij je? En uiteindelijk: waar kom jij tot bloei?

Loopbaancoaching

Bekijk onze trajecten gericht op loopbaanoriëntatie.

Loopbaancoaching

Carrière en werk

Training en coaching gericht op carrière en werk.

Carrière en werk

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwste e-book: talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!

Je kunt nu het nieuwste e-book (PDF) aanschaffen van Jan Stevens over: talenten en kwaliteiten, jouw houvast en zekerheid.

Je kunt ook de boekpresentatie van 27 januari gratis terugkijken. Inschrijven?

Talenten en kwaliteiten / e-book

Meer informatie?

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.