Persoonlijk Ontwikkelplan of POP
Persoonlijk Ontwikkelplan of POP: In veel CAO’s wordt het recht op een persoonlijk ontwikkelplan genoemd, vaak gekoppeld aan een persoonlijk ontwikkelbudget, al dan niet gesteund door de sociale scholingsfondsen. In het persoonlijk ontwikkelplan worden afspraken vastgelegd over scholing, maar ook over advies en begeleiding door derden, coaching en training. Nu hangt een POP niet af van een CAO; je kunt een POP ook gebruiken als ankerpunt in je eigen persoonlijke ontwikkeling.
Doel
Het doel van een POP is onder andere:
- Zelfkennis en zelfinzicht vergroten (sterke punten en valkuilen).
- Het leerproces vaststellen.
- Keuzes op het gebied van ontwikkeling en loopbaan analyseren en bijstellen.
- De rode draad in je loopbaan ontdekken.
- Leren van eigen fouten en kansen in het kader van studie en doorontwikkeling.
Spanningsveld
Een POP zou gericht moeten zijn op de toekomst (en op toekomstige functies binnen of buiten de eigen organisatie). Toch zien we dat veel organisaties de POP inperken tot wat wij een FOP noemen: een functiegericht ontwikkelingsplan dat zich beperkt tot de gewenste (verdere) ontwikkeling van de medewerker binnen de huidige functie of binnen een andere (geambieerde) functie binnen de organisatie.
Wat is een FOP?
Hoe ging het vaak in de praktijk? Voorbeelden te over: jij werkte op de administratie en was in het bezit van het Praktijkdiploma Boekhouden. Op een dag kwam je in gesprek met de leidinggevende, en hij adviseerde jou om toch vooral eens te beginnen met Moderne Bedrijfsadministratie (MBA), zodat er een doorgroei kon plaatsvinden in jouw functie.
Dat gesprek noemen wij een FOP: een Functiegericht Ontwikkelingsplan. Er is wel sprake van ontwikkeling, maar deze is zuiver en alleen gericht op jouw functie en op de organisatie waar jij momenteel werkt.
Persoonlijke ontwikkeling: kunnen, willen en zijn
Persoonlijke ontwikkeling draait om jouw groei op drie niveaus: kunnen, willen en zijn. Deze drie aspecten vormen de kern van hoe jij je professioneel en persoonlijk ontwikkelt.
- Kunnen verwijst naar de vaardigheden en kennis die je hebt of wilt ontwikkelen. Dit gaat niet alleen over vakinhoudelijke expertise, maar ook over sociale en communicatieve vaardigheden. Door te investeren in leren en ervaring op te doen, zorg je ervoor dat jouw talenten beter tot hun recht komen.
- Willen gaat over jouw motivatie, drijfveren en ambities. Wat wil je bereiken en waarom? Hier spelen jouw intrinsieke motivatie en gevoel van zingeving een grote rol. Zonder een duidelijk ‘willen’ blijft ontwikkeling vaak oppervlakkig of stuurloos.
- Zijn raakt de kern van wie jij bent: jouw persoonlijkheid, waarden en overtuigingen. Dit bepaalt hoe jij naar jezelf en de wereld kijkt en hoe je keuzes maakt. Ontwikkeling op dit niveau betekent dat je bewuster wordt van wie je bent en hoe je in je werk en leven wilt staan.
Echte groei ontstaat wanneer kunnen, willen en zijn in balans zijn. Wanneer jouw vaardigheden aansluiten bij jouw intrinsieke motivatie en passen bij jouw identiteit, ontwikkel je je op een manier die zowel krachtig als duurzaam is.
Ontwikkeling is gericht op de toekomst
We blijven maar even in het voorbeeld. Jij werkt op de administratie en bent in het bezit van het Praktijkdiploma Boekhouden. Op een dag ga je naar jouw leidinggevende en stel je (vanuit jouw Persoonlijk Ontwikkelingsplan) een traject voor waarbij je de lerarenopleiding kunt doen in een tijdsbestek van vier jaar, zodat je op termijn docent economie kunt worden.
Hoe zou jouw organisatie daarop reageren? Word je met vreugde omarmd en faciliteert de werkgever je volledig om jouw doelen te bereiken? Of geeft de werkgever aan dat dit niet functiegerelateerd is en dus… gaat het feest niet door of mag je zelf de kosten dragen?
Een praktijkvoorbeeld
Bovengenoemde benadering is vrij traditioneel, maar we weten dat het ook anders kan. Je ziet het aan de hand van het volgende voorbeeld.
Een medewerker in de zorgsector kwam erachter dat zijn motivatie voor de huidige functie afnam. Hij haalde er onvoldoende voldoening uit. Door een aantal POP-gesprekken werd hij zich bewust van waar zijn kracht wel lag. Inderdaad, hij zou graag het onderwijs in willen.
Partijen spraken hierover het volgende af:
- De organisatie investeerde in de kosten van de opleiding.
- De organisatie faciliteerde de medewerker door hem per week één dagdeel de gelegenheid te geven om thuis te studeren gedurende een periode van twee jaar.
- De medewerker zegde toe volledig gemotiveerd zijn werk te blijven doen gedurende een periode van twee jaar.
- De arbeidsovereenkomst werd door beide partijen schriftelijk ontbonden na deze twee jaar (risico voor de werknemer). Deze ontbinding was vastgelegd en door beiden ondertekend.
Middel om mobiliteit binnen jouw organisatie te bevorderen
In bovenstaand voorbeeld wordt de POP gebruikt om de mobiliteit binnen de organisatie te bevorderen. Te veel verloop is niet goed, maar te weinig ook niet. Er moet doorbloeding zijn. Maar het creëert een spanningsveld, omdat de belangen van de werkgever haaks lijken te staan op de belangen van de werknemer.
Wie is in staat om dat te matchen? Wie kan iets verder kijken dan zijn neus lang is en niet volstaan met de opmerking: ‘Als je iets anders wilt, dan vertrek je maar’?
Vaardigheden voor een POP-gesprek
Om bovengenoemd spanningsveld optimaal te coachen, heeft de leidinggevende nogal wat vaardigheden nodig. We zetten er een paar voor je op een rij:
- In principe zal de leidinggevende de werknemer als vertrekpunt moeten nemen en eigenbelang of organisatiebelang voorlopig aan de kant moeten zetten. In een later stadium kan hij/zij bekijken in hoeverre dit matcht met de wensen en belangen (en ook de mogelijkheden) van de organisatie.
De coaching van de leidinggevende moet vooral gericht zijn op:
- Bewustwording bij de medewerker dat zekerheden niet afhangen van de organisatie waar hij/zij werkt en ook niet van de aard van een contract (bijvoorbeeld voor onbepaalde tijd). Zekerheid hangt af van wat de medewerker te bieden heeft.
Training persoonlijk ontwikkelplan en portfolio
De training 'persoonlijk ontwikkelplan en portfolio is erop gericht om vorm te geven aan jouw loopbaan en carrière. De training kan tevens deel uitmaken van een traject loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding of outplacement dat wij verzorgen..
-
Voor wie?
Je wilt (misschien gedwongen) een andere richting of koers geven aan jouw loopbaan. In ieder geval wil je jouw carrière nader vormgeven. De Steven kan middels training of coaching behulpzaam zijn om jouw doelstellingen te realiseren. Dit heeft vooral effect wanneer je ons in de gelegenheid stelt om jou een training op maat aan te bieden.
-
Training of coaching
Wij kunnen jou ondersteunen met jouw persoonlijk ontwikkelplan door:
-
Individuele coaching
Personal coaching gericht op jouw persoonlijk ontwikkelplan en portfolio. Middels een intakegesprek nemen we diverse testen af. Op basis van de uitkomsten stellen wij samen met jou de leerdoelen vast voor jouw coachingstraject. Jouw traject wordt op maat aangeboden. Centraal staan de leerdoelen.
Wanneer je het persoonlijk ontwikkelplan en portfolio als individueel traject volgt, duurt het traject, afhankelijk van de intake, vijf sessies van 1,5 uur.
-
-
Mogelijke leerdoelen
Hoewel de Steven maatwerktrajecten verzorgt, kunnen wij jou wel een beeld geven van de mogelijke leerdoelen van de training of cursus:
- Je wilt inzicht in jouw kwaliteiten en eigenschappen.
- Je wilt jouw competenties nader omschrijven.
- Je wilt jouw vaardigheden nader omschrijven en in beeld brengen.
- Je wilt jouw werkervaring nader omschrijven en in beeld brengen.
- Je wilt de match vinden tussen mogelijke functies en de kennis, vaardigheden en eigenschappen waarover je beschikt.
- Je wilt omschrijven hoe jouw gewenste ontwikkeling eruit zal zien.
- Je wilt een plan maken om jouw carrière verder vorm te geven.
Online training loopbaanontwikkeling
Ontdek jezelf en herijk je loopbaan met onze online training
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching.