Cultuurscan: online test
De cultuurscan van De Steven maakt een foto van de cultuur binnen jouw bedrijf of organisatie (bedrijfscultuur of organisatiecultuur). De uitkomst is een analyse met de sterke punten en leerpunten van jouw organisatie. Je kunt de test online doen.
Organisatiecultuur in beeld
De bedrijfscultuur of organisatiecultuur wordt bepaald door mensen. Iedere organisatie heeft iets eigens, iets wat typerend is voor deze organisatie. Ik noem dat de kwaliteiten van de organisatie, oftewel de kernkwaliteiten. Maar er zijn ook valkuilen, leerdoelen en irritaties.
Wij ontwikkelden de cultuurscan om cultuur in kaart te brengen. Het is een methodiek om onbesproken zaken op tafel te krijgen en om het gesprek op een andere manier vorm te geven.
Viertal typeringen van de cultuur van jouw organisatie
We onderscheiden een viertal typeringen van bedrijfsculturen:
-
De cultuur van Denkers
We zijn meesters in het denken, beschouwen, analyseren en argumenteren. Dat kenmerkt ons. Onze visie, doelen en lange-termijnbeleid zijn zo klaar als een klontje. Wanneer we doorslaan dan genereren we heel veel ideeën op de lange termijn maar we vergeten ze te concretiseren. Soms verliezen we de korte termijn uit het oog omdat we altijd denken in strategie op de lange termijn.
-
De cultuur van Doeners
We houden ervan om hard te werken. We zijn doeners. Met andere woorden: niet zeuren, maar aanpakken. Onze organisatie kenmerkt zich vooral door acties op de korte termijn. We zijn precies en we houden van orde en structuur. Wanneer we doorslaan dan zijn we te adhoc bezig. Het plan achter ons handelen ontbreekt nogal eens. Vaak zijn we al aan het ‘doen’ zonder dat we goed nagedacht hebben hoe we het doen en of we het niet slimmer kunnen aanpakken.
-
De cultuur van Ondernemenden
Onze organisatie typeert zich door enthousiasme. We gaan er samen voor. Intuïtief ruiken we de kansen op de markt en we zijn beslist niet bang om deze kansen te verzilveren. Wanneer we doorslaan dan zijn we met van alles bezig maar we maken het niet af. Details boeien ons niet zo en de precisie om onze taken goed af te ronden is vaak niet aanwezig. Bovendien zijn we een organisatie van ´hollen´ en ´stilstaan´.
-
De cultuur van Dienstverleners
In onze organisatie staat de mens centraal. Of het nu een collega is of een klant: wij houden van mensen. We zijn sociaal ingesteld, gemoedelijk en hebben snel de neiging om mee te leven met elkaar in goede en slechte tijden. Wanneer we doorslaan houden we met iedereen rekening en zien we onszelf over het hoofd. We zijn niet klantgericht maar klantgezwicht. Kortom: we zijn te sociaal, verliezen eigen doelstellingen en belangen uit het oog.
Inzet cultuurscan
De cultuurscan benutten wij bij diverse trajecten zoals:
- Traject cultuurverandering: gericht op verandering van de bedrijfscultuur of organisatiecultuur:
- Traject gericht op de verbetering van de interne communicatie: verbetering interne communicatie.