Effectief leren pitchen?
Pitchen is voor de meeste mensen niet makkelijk. En effectief pitchen al helemaal niet. Vaak denk je achteraf dat je iets anders had moeten vertellen of dat je het belangrijkste juist vergeten bent. En dat is jammer. Als je een effectieve pitch hebt gehouden dan heb je jouw kernboodschap overgebracht en is deze bij de toehoorder blijven hangen. Of nog beter: deze vertelt het door.
De elevator pitch
De vertaling van het Engelse woord elevator is lift. De term elevator pitch stamt, natuurlijk, uit Amerika. Je hebt daar van die wolkenkrabbers waar een tochtje naar boven best een aantal minuten kan duren En daar is het pitchen op gebaseerd. Tijdens jouw verblijf in de lift kunt jij jouw hele presentatie, de pitch, aan een ander vertellen. En als deze persoon de lift uitstapt begrijpt deze precies wie je bent, wat je doet, waar jij dat doet, waarom jij dat doet en tot slot hoe jij dat doet. En dat in maximaal 2 minuten. Heel erg kort dus. Dat betekent dat je kort en heel bondig jezelf, je bedrijf of jouw dienst presenteert.
Wanneer belangrijk?
Pitchen kan zich in allerlei situaties voordoen. We noemen een paar voorbeelden:
- je neemt deel aan een netwerkbijeenkomst en je krijgt gelegenheid om jezelf of jouw bedrijf in 1 á 2 minuten voor te stellen
- je solliciteert en er wordt gevraagd kort iets over jezelf te vertellen
- een voorstelrondje tijdens een meeting, vergadering, training of bijeenkomst
- een commerciële bijeenkomst zoals een aanbesteding, commerciële club of tijdens het verkoopgesprek
Eerste indruk
Je krijgt maar 1 kans om een eerste indruk achter te laten. In een paar seconden heeft iemand een indruk van jou! Pitchen is dus belangrijk! Overigens is pitchen meer dan een trucje. Het verhaal wat jij vertelt moet kloppen, het moet intrinsiek overeenkomen met wat jij vertelt! Anders gezegd: het is belangrijk dat jij jezelf op een natuurlijke wijze leert. presenteren.
Waar moet je aan denken? Tips!
We hebben een aantal tips voor het pitchen voor je op een rijtje gezet:
- Op de eerste plaats moet je goed jouw doelgroep voor ogen hebben. Het maakt een groot verschil of je een pitch houdt voor een groep investeerders of dat je jouw pitch houdt voor een bedrijf waar je een marketingcampagne voor hebt ontwikkeld.
- Denk goed na over de structuur en de opbouw van jouw pitch. Houdt het kort en bondig. Maar zorg er wel voor dat je alles meeneemt wat van belang is.
- Bepaal jouw kernboodschap en onderbouw deze met argumenten.
- Benadruk jouw toegevoegde waarde. Met andere woorden: waarom moeten ze juist met jou in zee gaan.
- Maak je toehoorder(s) nieuwsgierig. Hoe meer jij jouw publiek prikkelt, hoe meer ze van je willen weten.
- Steek je passie, enthousiasme en ambitie niet onder stoelen of banken. Je wilt immers dat er voor jou gekozen wordt. Weg met valse bescheidenheid.
- Gebruik in de pitch geen visuele hulpmiddelen. Dat kan in een uitgebreidere presentatie in een later stadium alsnog.
- Time je pitch van tevoren. Kijk kritisch naar wat je kunt weglaten en of de pitch nog krachtig genoeg over komt. Schrappen is hier heel belangrijk.
- Wat wil jij jouw publiek meegeven en komt dit duidelijk genoeg naar voren? Aan het eind je kernboodschap herhalen is een aanrader.
- Oefenen. Heel veel oefenen. Een valkuil bij het pitchen is dat jouw pitch te veel kan overkomen als een ingestudeerd verhaaltje. Dat haalt het authentieke ervan af. Oefen je pitch net zo lang tot het lijkt dat je het op het moment suprême ter plekke hebt bedacht. Oefen voor een spiegel en gebruik je telefoon om jouw pitch te beluisteren. Luister naar je stem: praat je te snel of juist te langzaam, maak je gebruik van een goede intonatie, ben je duidelijk genoeg, ben je goed verstaanbaar? Wees kritisch naar jezelf en werk aan jouw minder sterke punten.
Is het te leren?
Goed en effectief pitchen is niet iets dat je zo maar even doet. Je hebt slechts twee minuten om het maximale uit jouw pitch te halen. Voor een goede pitch moet je boeiend zijn, heb je overtuigingskracht nodig en moet je goed kunnen argumenteren. Probeer je publiek te triggeren. Maak ze nieuwsgierig naar jou.
Het is een misvatting dat je door een pitch meteen een opdracht binnen sleept. Het kan wel het begin zijn van een nadere kennismaking en een vervolggesprek. En wie weet waar dat toe zal leiden.
Wil jij leren pitchen? Wil je weten of jouw pitch voldoende nieuwsgierig maakt of heb je een ander leerdoel?
Leerdoelen zelfpresentatie
Bekijk ook andere leerdoelen voor de training zelfpresentatie.
Diverse trainingen
Meer weten over:
- sollicitatietraining
- training jezelf profileren
Neem contact met ons op!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.