Onjuiste profilering via social media
Social media is wel een mooi voorbeeld over hoe je je compleet anders kunt voordoen dan de werkelijkheid laat zien.
Ik heb even moeten zoeken bij mezelf waarom ik weerstand had tegen social media. Met name ervaar ik een weerstand tegen facebook en instagram. Af en toe speur ik met interesse op facebook en Instagram wat mensen doen wat ze bezighoud. Ik denk daar zakelijk gezien voordeel van te hebben. Wat niet waar is overigens.
Uiteraard kom ik privé verhalen van mensen tegen, wat beelden bij me oproept. Het beeld dat ik van mensen op facebook en Instagram heb is, het gaat hun goed. Zij zijn gelukkig en hebben geen problemen. De mooie foto’s en teksten van hoe goed het gaat, hoe gelukkig ze zijn, wat voor mooie dingen ze allemaal doen maakt dat ik me in het verleden vaak eens afgunstig voelde. Inmiddels doorgrond ik de verhalen beter. Omdat ik zie dat het vaak niet klopt. Er wordt een roze wereld voorgesteld die niet bestaat.
Loopbaanonderzoek
Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:
- Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
- Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
- Zijn: talenten, eigenschappen, kwaliteiten
Jezelf leren profileren
Jezelf profileren is je niet anders, beter of groter voordoen dan je bent. Jezelf profileren is laten zien hoe jij bent, hoe het is voor jou. Lees ook het artikel over jezelf profileren.
Waarom lukt het me nu om te relativeren?
Ik zal het proberen uit te leggen. Iemand vertelde me dat hij veel post op facebook en instagram. Begrijp me goed, dit mag hij natuurlijk doen zoveel als hij zelf wil. Het beeld dat deze persoon oproept is: hij heeft het fijn. Het gaat hem goed en hij heeft geen zorgen. Kortom: hij zit lekker in zijn vel. Gewoon het perfecte plaatje. Hoor ik van hem hoe zwaar en moeilijk hij het heeft. Hij heeft ontzettend veel problemen in zijn relaties, zelfs zo erg dat hij er slapeloze nachten van heeft.
Weg ideaalbeeld. Het beeld dat ik mijzelf had gevormd via social media is totaal anders dan de werkelijkheid. Ik vraag me bij mezelf af, waarom je zulke dingen post op social media terwijl je je helemaal niet goed voelt. Wil je dan het ideale plaatje creëren naar buiten toe? Wil je jezelf of anderen misleiden? Of is het een poging om je zelf beter te voelen?
Startende ZZP-er
Een net startende ZZP-er in het oosten van het land is iets later gestart met zijn bedrijf dan ik. De foto’s en verhalen die ik op social media tegenkom zijn bijzonder positief! Ook hier heb ik mezelf beeld bij gevormd van een goed lopend bedrijf waar klanten op de wachtlijst staan. Het roept het beeld op van een goed florerend bedrijf. Zo goed dat ik mezelf af vroeg waarom het bij een ander zo gemakkelijk gaat, terwijl ik er veel moeite voor heb moeten doen. Maar toen ik vroeg: hoe heb jij dit voor elkaar gekregen, hoorde ik een ander verhaal. En vertelt hij dat hij te weinig klanten heeft, omdat hij moeite heeft om klanten aan te trekken.
De perfecte relatie
Onlangs had ik een coachingsessie met iemand die tal van vakantiefoto’s deelt met haar partner. Teksten als ‘heerlijk genoten in Griekenland’. Voorbeeld van een perfecte relatie zou je zo denken. Maar ook dat is een fakeverhaal. Want dezelfde persoon vertelt mij over spanningen in haar huwelijk etc.
Zie je ook hier geldt: het beeld naar buiten toe is anders dan de werkelijkheid.
Beeldvorming klopt niet!
In beide voorbeelden gaat het over beeldvorming die niet klopt. Je verspreid een beeld naar buiten dat anders dan je werkelijk voelt. En nu is de vraag waarom heb je dat nodig? Waarom doe je dat?
Persoonlijk ontwikkeltraject
Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons of klik op onderstaande link.
Bekijk de webshop!
Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Annita Smit.