Gemakzucht of laks: ben jij dat?
Ben je gemakzuchtig of laks? Of wordt je dat soms verweten? Welk gedrag hoort daarbij? Hoe ontstaat het?
In dit artikel leg ik uit wat het is. En ik ga ook in op de vraag hoe je leert om minder snel genoegen te nemen met jouw prestaties en meer inzet of ambitie te tonen. Kortom:
- wat is gemakzuchtig?
- wat is er aan de hand?
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Wat is gemakzuchtig?
Ik begin door maar eens te omschrijven wat anderen aanduiden als gemakzuchtig en laks. Wil je wat gedragskenmerken horen? Iemand die gemakzuchtig is wordt gezien als iemand die:
- te weinig verantwoordelijkheidsgevoel heeft
- te laconiek of nonchalant met bepaalde zaken omgaat
- sloom of laks overkomt
- nalatig is en afspraken soms niet nakomt of zelfs vergeet
- die lauw is of waar te weinig pit in zit (volksmond: niet vooruit te branden)
- niet of laat reageert op bepaalde vragen die gesteld worden
- teveel oog heeft voor eigen belang en het zichzelf erg gemakkelijk maakt
- niet met de toekomst bezig is maar het motto heeft: “wie dan leeft, wie dan zorgt”
- behoorlijk in de comfortzone zit
- niet vooruit te branden is
Oorzaken: wat is er aan de hand?
Zullen we samen eens proberen te analyseren waar het gedrag vandaan komt? Ik noem wat voorbeelden:
-
Relaxed of tevreden
Hoort de kernkwaliteit ‘tevreden en relaxed’ bij jou?. Wat is het verschil? Relaxed is ‘snel genoegen nemen met’ en te relaxed of gemakzuchtig is ‘te snel genoegen nemen met’. Gemakzucht is dan de valkuil. Je slaat dan door in de relaxte houding.
-
Geduld
Hoort de kernkwaliteit ‘geduld’ bij jou? Ben je soms te afwachtend en passief? Kom je te laat of weinig tot actie en neem je niet snel het initiatief?
-
Stel je te weinig eisen aan jezelf ?
Een heel andere oorzaak kan zijn wanneer je erg gemakkelijk bent ingesteld. Te gemakkelijk zegt jouw omgeving misschien zelfs. Je neemt te snel genoegen met geleverde prestaties. Misschien vindt men dat je er de kantjes wat van afloopt. In ieder geval zou er veel meer te halen zijn wanneer je enige wilskracht en zelfdiscipline ontwikkelt. De vraag is: stel te weinig eisen aan jezelf? Verwacht je te weinig van jezelf? Weet je dat je hierdoor geen voldoening zult ervaren?
-
Moeilijk om jezelf ergens toe te zetten?
Je kunt jezelf ergens moeilijk toe zetten. Zodra je een zesje hebt ben je al tevreden. Je zou ook wel de intrinsieke motivatie willen hebben om er meer van te maken maar het lukt je niet om één of andere reden. Soms stel je je te afwachtend en te passief op of zie je de toekomst te rooskleurig en te optimistisch. Heb je gebrek aan intrinsieke motivatie? Zit je wel op de juiste plek? Is willen, kunnen en zijn voldoende op elkaar afgestemd?
-
Ben je een flierefluiter?
Je wordt omschreven als een flierefluiter wanneer je zonder zorgen door het leven gaat. Je maakt je om niets druk en je bent blijkbaar zorgeloos in alle opzichten. Je leeft bij de dag en je ziet wel wat er op jouw pad komt. Geen zorgen voor de dag van morgen. Er zijn veel redenen waarom je een flierefluiter bent. Ik noem er een paar:
- Je wilt je niet vastleggen omdat dit voelt alsof jij je vrijheid kwijt bent.
- Je hebt geen idee wat je zou willen in het leven en je ziet er tegenop om dit uit te zoeken.
- Je bent onzeker over jezelf. Wat kun je? Je weet niet wat jouw talenten zijn.
- Je bent bang voor emoties. Daarom ontwijk je dit zo veel mogelijk.
- Je kunt je moeilijk focussen. Zo ben je enthousiast en het volgende moment verveel jij je alweer.
-
Andere oorzaken
Oorzaken kunnen legio zijn zoals:
- Er is nooit veel van jou gevraagd of er is weinig beroep gedaan op jouw zelfwerkzaamheid
- Je hebt altijd met weinig inspanning jouw opleiding gehaald omdat je goed kon meekomen
- Wellicht doe je de verkeerde dingen en zit je in een functie die minder bij je past
- Heb je geen uitdaging in jouw functie?
- Heb je saai en eentonig werk?
- Kost werken je teveel energie?
- Of denk je dat gemak de mens dient?
Oordeel niet te snel!
Alles wat een ander van je vindt, zegt ook iets over de ander. Is de ander erg gedreven, houdt hij/zij van opschieten, aanpakken en doorpakken? Dan vindt hij/zij jou nogal snel gemakzuchtig en laks. Kortom: weet dat dit soort kwalificaties over andere mensen ook iets over jou zeggen.
Ten tweede: je weet soms niet wat er aan de hand is. Een voorbeeld wat ik onlangs meemaakte bij Arie (naam en situatie is gefingeerd).
Op de lagere school, de middelbare school en zelfs op de HBO opleiding was Arie het beste jongetje van de klas. Arie kon goed meekomen, had een scherp verstand en haalde zijn HBO opleiding op de sloffen. Daarna ging Arie de universiteit doen en dat viel Arie behoorlijk tegen. Hoe dat kwam? Heel eenvoudig: hij was niet meer de beste in de klas. En daar was hij aan gewend geraakt. Daarna ging Arie werken en kwam terecht bij tal van academisch opgeleide collega’s met ook nog een brok werkervaring. Opeens werd Arie onzeker, ging twijfelen aan zichzelf, verstopte zich. Het leek er wel op alsof het vuur eruit was. Arie moest een verbetertraject doen en wat bleek? Arie was niet gemakzuchtig maar hij had niet meer het zelfvertrouwen om zich te laten zien. Toen dat op tafel kwam, ging het beter.
Moraal van het verhaal: oordeelt niet, maar neem waar!
Leerdoelen
Training of coaching kan jou helpen te ontdekken wanneer je in de valkuil stapt. Je zult immers niet altijd en overal te gemakkelijk zijn ingesteld maar steeds in bepaalde situaties? Het ontwikkelen van discipline en ambitie zou jou kunnen helpen. Wellicht moet je jouw intrinsieke motiviatie en drijfveren leren ontdekken.
Training kwaliteiten en valkuilen
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.