Informeel: de kracht van informele en platte organisaties
Informeel: jouw organisatie is informeel. Je hebt korte lijnen en een platte structuur. Daar ligt de kracht. De deur staat altijd open. Wie een vraag heeft, kan hem stellen. Herken je dat? Dan heb je een organisatie die informeel is en weinig bureaucratie kent. Waar ligt de kracht en waar moet je op letten?
Gedragsvoorbeelden bij informele organisaties
Organisaties die informeel zijn ingesteld hebben vaak het volgende gedrag:
- Er wordt gewerkt op basis van gelijkwaardigheid: ook tussen directie, leiding en medewerkers
- Medewerkers voelen geen afstand tot een hoger geplaatste functionaris
- De organisatie kent weinig hiërarchie
- Medewerkers voelen zich er doorgaans snel thuis en op hun gemak
- Er is geen schroom om vragen te stellen aan de leiding of het management
- De organisatie is wendbaar en flexibel: besluitvorming kan snel plaatsvinden
- Er is geen vergadercultuur: overleg gaat veel tussen de vergaderingen door en er wordt alleen vergaderd als het nodig is
- Er zijn niet teveel regels: er kan ook wel eens wat geregeld worden buiten het boekje om. De regels die er zijn, zijn vaak ongeschreven
- De organisatie is klantgericht ingesteld: ook klanten kunnen nog wel eens wat regelen buiten de gangbare werkwijze om
- De directie is bereikbaar ook voor klanten en medewerkers
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Start de online test
Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!
Training en coaching gericht op leiderschap
Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.
De kracht
Waar ligt de kracht? Jouw organisatie kenmerkt zich door een aantal zaken.
- Wendbaar en flexibel
- Toegankelijk voor klanten en medewerkers
- Snelheid van oplossingen: ook bij klachten
- Gevoel van gezamenlijkheid
- Men voelt zich er snel thuis
De schaduwzijde
Waar de zon schijnt, is ook een schaduwzijde. Dat noem ik de valkuil. Ook de informele organisatiecultuur heeft een keerzijde. Ik noem een paar valkuilen:
- Soms is er te weinig geregeld of zijn er te weinig regels of procedures en kan er onduidelijkheid ontstaan
- Soms is niet duidelijk waar beslissingen genomen worden en wie ze nu precies neemt
- Soms zijn taken en verantwoordelijkheden niet duidelijk
- Soms wordt er te snel iets opgelost maar is er geen structurele oplossing bedacht
- Soms is er gebrek aan beleid en visie
- Soms is er een cultuur van ‘ouwe jongens krentenbrood’ waardoor aanspreken op gedrag of onvoldoende functioneren lastig is
- Soms is er teveel vermenging van privé en zakelijk
- Soms is er te weinig overleg en vallen bepaalde beslissingen die wel genomen hadden moeten worden tussen ‘wal en schip’
Leerdoelen
Een leerdoel kan zijn om bepaalde zaken organisatorisch zakelijk te regelen. Dat is breed omschreven maar het verschilt per organisatie en per situatie waar het dan precies over gaat. Voorbeelden kunnen we noemen:
- Structureren van overlegvormen
- Ontwikkelen van visie en beleid
- Werken vanuit doelstellingen
- Structureren HRM beheer: functie- en taakomschrijvingen, personeelshandboek, organigram
Aandachtspunt
Het grote aandachtspunt zit hier: probeer niet door te slaan en te overdrijven. Regel wat geregeld moet worden: waar je niet zonder kunt. Maar juist jouw kracht is het informele. In jouw bedrijf kan de klant de directeur nog aan de telefoon krijgen als hij een klacht heeft. En wellicht is dat de reden waarom klanten voor je kiezen.
Samengevat: benut de kracht van ‘informeel’ en probeer de valkuil ‘te informeel’ te vermijden.
Kernwaarden van jouw organisatie
Dit artikel is geschreven in de serie: kernwaarden van jouw organisatie.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.