Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Tweezijdig gesprek: kenmerk functioneringsgesprek

Functioneringsgesprek tweezijdig: wat betekent dit? Het functioneringsgesprek is een tweezijdig gesprek tussen de leidinggevende en de medewerker. Dat vraagt een actieve luisterhouding van zowel de manager als de medewerker. Maar ook een open houding op basis van gelijkwaardigheid en respect.

Doel: samenwerking tussen leidinggevende en medewerker verbeteren

Eén van de doelstellingen van het functioneringsgesprek is om de samenwerking tussen leiding en de medewerker te verbeteren. Immers: wanneer deze samenwerking verbeterd wordt, verbetert ook het functioneren van de medewerker.

Het is dus belangrijk:

  • Dat er openheid is tijdens het gesprek
  • Dat er gelijkwaardigheid is en wederzijds respect

Functioneringsgesprek is tweezijdig

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Misverstand: verschil tussen feedback vragen of beoordeeld worden

In de training functioneringsgesprekken merk ik soms aarzeling bij leidinggevenden op dit punt. Je kunt de medewerker toch niet in de positie brengen dat hij/zij de leidinggevende gaat beoordelen? Stel je je dan als leidinggevende niet te kwetsbaar op, zo vraagt men zich af. Ik maak verschil in beoordeeld worden door de medewerker of feedback vragen aan de medewerker. Wat is het verschil? Het functioneringsgesprek is zeker niet bedoeld om jou als leidinggevende of manager te laten beoordelen door de medewerker. Dat doet jouw eigen leidinggevende wel. Het gaat om de volgende vragen:

  • Welk gedrag van jou als leidinggevende stimuleert jouw medewerker bij het juist functioneren?
  • Welk gedrag van jou als leidinggevende zorgt ervoor dat de medewerker zich belemmerd voelt bij de doorontwikkeling van zijn/haar functioneren?

De kunst voor jou als leidinggevende is om deze punten op een veilige manier bespreekbaar te krijgen.

Tweezijdigheid is veiligheid

Ook al heeft de medewerker kritische noten of negatieve feedback omtrent jouw houding en functioneren: veiligheid is geboden. Wanneer je defensief reageert, ontkennend of te direct op de negatieve feedback bevorder je dat medewerkers zich niet meer tegen jou uitspreken. En dat komt het functioneren al zeker niet ten goede.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Hoogsensitief: label of labiel?

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: hoogsensitief, label of labiel?

HSP ebook

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.