Functioneringsgesprek levert weinig op en heeft geen inhoud
In sommige organisaties levert het functioneringsgesprek te weinig op. De gesprekken duren soms slechts een kwartier en de leidinggevende en medewerker hebben elkaar weinig te vertellen. Het voegt weinig toe en men twijfelt of dit nu wel het nodige effect heeft.
Oorzaken
Oorzaken kunnen legio zijn wanneer een functioneringsgesprek weinig effect heeft binnen jouw organisatie. Ik noem er een paar:
- De leidinggevende onderschat het belang van functioneringsgesprekken en geeft er weinig aandacht aan
- Er wordt alleen een functioneringsgesprek gevoerd wanneer de medewerker slecht functioneert
- De leidinggevende heeft geen besef dat er motivatieproblemen bij het personeel kunnen ontstaan en wat de oorzaken van demotivatie kunnen zijn
- Er wordt een formulier afgewerkt dat verstrekt is om het functioneringsgesprek vast te leggen en meer stelt het niet voor
- Er is een onveilige sfeer of er is onvoldoende vertrouwen tussen de leidinggevende en de medewerker
- De leidinggevende is onvoldoende vaardig in het voeren van functioneringsgesprekken
- De leidinggevende heeft te weinig inzicht in wat functioneren nu precies is
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training functioneringsgesprekken
Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Gemiste kans
Naar mijn mening is dit een gemiste kans binnen organisaties. Voor de helderheid: het gaat niet om het functioneringsgesprek, het gaat om functioneren.
- Functioneert jouw medewerker zoals de organisatie het voor ogen heeft?
- Haal je daar het maximale rendement uit?
- Hoe zal zich dat vertalen richting de toekomst?
- Heeft jouw medewerker voldoende aansluiting bij de organisatie?
- Houdt jouw medewerker in de toekomst voldoende aansluiting?
- Hoe is de samenwerking tussen leidinggevende en medewerker?
- Zijn er ontwikkelpunten?
- Is er scholing nodig?
Wat is eraan te doen?
Er is wat aan te doen: jazeker! Mits de leiding bereid is om er wat aan te doen en hiervan de noodzaak ook inziet. Een training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden kan op zijn plek zijn maar ook een workshop functioneringsgesprekken voor medewerkers.
Afbreukrisico
Wanneer functioneringsgesprekken niet serieus genomen worden binnen jouw organisatie is mijn advies om ze niet te voeren. Het afbreukrisico is veel te groot. Anders gezegd: ofwel de organisatie en de leiding pakken het serieus op ofwel we voeren ze niet (meer). Maar het functioneringsgesprek afschaffen heeft ook veel nadelen. Het is belangrijk om je daar bewust van te zijn.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.