Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Beoordelingsformulier

Bij het beoordelingsgesprek tussen leidinggevenden en medewerkers kunnen beoordelingsformulieren worden gebruikt. Ze zijn in tal van maten en soorten verkrijgbaar op de markt. Een beoordelingsformulier is erop gericht om de beoordeling of het gesprek over de beoordeling vast te leggen en structuur te bieden voor de leidinggevende in de wijze waarop de beoordeling plaats vindt.

Soorten en maten

Ik heb ze de afgelopen jaren verzameld: tal van soorten beoordelingsformulieren die door organisaties gebruikt worden. Kern van het verhaal is: welk formulier je ook gebruikt, er blijven haken en ogen aan vastzitten. Kortom: er is geen perfecte methode van vastlegging.

Van A tot D

  • A: meer dan voldoende
  • B: voldoende
  • C: onvoldoende
  • D: meer dan onvoldoende

Van 1 tot 5

Je kunt het ook uitdrukken in cijfers: van 1 tot 5. Waarbij 1 als onvoldoende wordt aangemerkt en 5 als uitstekend.

Beoordelingsformulier

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training beoordelingsgesprekken

Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training beoordelingsgesprekken

Open beoordeling

Ik zie ook beoordelingsformulieren die meer een open karakter hebben en waarbij de leidinggevende zijn/haar mening kan invullen zoals:

  • Toont vakkennis en vaardigheid
  • Werkt zorgvuldig  
  • Is behulpzaam
  • Draagt positief bij aan de sfeer in het team

Voorbeeld downloaden

Wil je een voorbeeld downloaden van een beoordelingsformulier? Wij hebben er één voor jou uitgewerkt die je kostenloos kunt downloaden en naar eigen smaak kunt inrichten.

Voorbeeld beoordelingsformulier downloaden

Voor- en nadelen

Iedere beoordelingssystematiek heeft voor- en nadelen. Hoe je het ook aanpakt, welk systeem of formulier je ook hanteert. Het grootste bezwaar tegen een beoordelingsformulier is dat het een invuloefening wordt voor de leidinggevende en er geen gesprek meer gevoerd wordt. In alle gevallen dien je dat te voorkomen.

Wanneer je geen beoordelingsformulier gebruikt is er ook een bezwaar. De kans is groot dat er van eenduidig beoordelen geen sprake meer is, zeker in de grotere organisaties. Een ander bezwaar is dat er te weinig vastgelegd wordt.

Beoordelingsgesprek voeren zonder formulier

Ooit mochten we een training beoordelingsgesprekken uitvoeren bij een organisatie waarbij het verboden was voor leidinggevenden om een beoordelingsformulier te gebruiken bij het beoordelingsgesprek. De organisatie was van mening dat een formulier alleen maar zou afleiden van het échte gesprek. Op zich is daar best wat voor te zeggen. Toch merkten we dat de leidinggevenden dat als heel moeilijk hebben ervaren. Een beoordelingsformulier is dus ook een soort handvat of kapstok voor het gesprek. Conclusie: het gaat niet om het beoordelingsformulier maar soms ontkom je er niet aan.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.

Leerdoelen beoordelingsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Hoogsensitief: label of labiel?

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: hoogsensitief, label of labiel?

HSP ebook

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.