Beoordelingsformulier
Bij het beoordelingsgesprek tussen leidinggevenden en medewerkers kunnen beoordelingsformulieren worden gebruikt. Ze zijn in tal van maten en soorten verkrijgbaar op de markt. Een beoordelingsformulier is erop gericht om de beoordeling of het gesprek over de beoordeling vast te leggen en structuur te bieden voor de leidinggevende in de wijze waarop de beoordeling plaats vindt.
Soorten en maten
Ik heb ze de afgelopen jaren verzameld: tal van soorten beoordelingsformulieren die door organisaties gebruikt worden. Kern van het verhaal is: welk formulier je ook gebruikt, er blijven haken en ogen aan vastzitten. Kortom: er is geen perfecte methode van vastlegging.
Van A tot D
- A: meer dan voldoende
- B: voldoende
- C: onvoldoende
- D: meer dan onvoldoende
Van 1 tot 5
Je kunt het ook uitdrukken in cijfers: van 1 tot 5. Waarbij 1 als onvoldoende wordt aangemerkt en 5 als uitstekend.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Open beoordeling
Ik zie ook beoordelingsformulieren die meer een open karakter hebben en waarbij de leidinggevende zijn/haar mening kan invullen zoals:
- Toont vakkennis en vaardigheid
- Werkt zorgvuldig
- Is behulpzaam
- Draagt positief bij aan de sfeer in het team
Voorbeeld downloaden
Wil je een voorbeeld downloaden van een beoordelingsformulier? Wij hebben er één voor jou uitgewerkt die je kostenloos kunt downloaden en naar eigen smaak kunt inrichten.
Voor- en nadelen
Iedere beoordelingssystematiek heeft voor- en nadelen. Hoe je het ook aanpakt, welk systeem of formulier je ook hanteert. Het grootste bezwaar tegen een beoordelingsformulier is dat het een invuloefening wordt voor de leidinggevende en er geen gesprek meer gevoerd wordt. In alle gevallen dien je dat te voorkomen.
Wanneer je geen beoordelingsformulier gebruikt is er ook een bezwaar. De kans is groot dat er van eenduidig beoordelen geen sprake meer is, zeker in de grotere organisaties. Een ander bezwaar is dat er te weinig vastgelegd wordt.
Beoordelingsgesprek voeren zonder formulier
Ooit mochten we een training beoordelingsgesprekken uitvoeren bij een organisatie waarbij het verboden was voor leidinggevenden om een beoordelingsformulier te gebruiken bij het beoordelingsgesprek. De organisatie was van mening dat een formulier alleen maar zou afleiden van het échte gesprek. Op zich is daar best wat voor te zeggen. Toch merkten we dat de leidinggevenden dat als heel moeilijk hebben ervaren. Een beoordelingsformulier is dus ook een soort handvat of kapstok voor het gesprek. Conclusie: het gaat niet om het beoordelingsformulier maar soms ontkom je er niet aan.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.