Het planningsgesprek of doelstellingsgesprek
Het planningsgesprek of doelstellingsgesprek is het eerste gesprek in de ontwikkel- en beoordelingscyclus. In een planningsgesprek worden de te behalen doelstellingen vastgelegd. Maar je kunt ook vastleggen welke ondersteuning daarbij wordt geboden of welke ontwikkeling je van de medewerker verwacht.
Verschil met functionerings- en beoordelingsgesprek
De vraag wordt vaak gesteld wat het verschil nu is tussen het planningsgesprek en bijvoorbeeld het functioneringsgesprek of het beoordelingsgesprek. Je moet de gesprekken in de juiste volgorde zien zoals ze vaak worden gebruikt in organisaties. Het doelstellingsgesprek is het eerste gesprek in de ontwikkel- en beoordelingscyclus. Hierbij worden de te behalen doelstellingen vastgesteld voor het komende jaar. Het functioneringsgesprek wordt vaak benut om tussentijds de balans nog eens op te maken terwijl het beoordelingsgesprek een terugblik geeft als evaluatie van de gestelde doelen. De drie gesprekken horen dus bij elkaar in de ontwikkel- en beoordelingscyclus van de medewerker. Indien nodig kan er nog een voortgangsgesprek ingepland worden om tussentijds meer te sturen op de te behalen resultaten.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Inhoud Doelstellingsgesprek
De inhoud van het doelstellingsgesprek is van groot belang. Je kunt o.a. het volgende bespreken:
- Wat zijn de verwachtingen van de organisatie over de te behalen resultaten
- Wat zijn de verwachtingen van de organisatie inzake de ontwikkeling van de medewerker
- Welke ondersteuning biedt de leidinggevende of manager op het behalen van de doelstellingen of resultaten
- Welke ondersteuning biedt de organisatie om de doelstellingen te behalen
Doelen moeten helder zijn
Het is van groot belang om doelstellingen helder te formuleren. Veel leidinggevenden en managers worstelen met dit onderwerp. Voor de salesfunctionaris lukt het prima: er moet voor een vast te stellen bedrag aan omzet gescoord worden. Dat is helder en duidelijk. Maar zodra we in doelstellingen terecht komen die minder concreet zijn, vindt men het lastig. Voorbeelden genoeg:
- de medewerker moet een proactieve houding ontwikkelen
- de medewerker moet initiatief tonen
Echter de grote vraag is wat je daarmee nu precies bedoelt. Wanneer de doelen niet helder zijn, is het ook lastig om de voortgang te meten of het functioneren van de medewerker te beoordelen.
Het voortgangsgesprek
In sommige organisaties wordt het voortgangsgesprek gevoerd om de voortgang op gestelde doelen uit het planningsgesprek te bewaken.
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.