Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Bekwaamheid en bereidheid: wat is dat?

Bekwaamheid en bereidheid: dat bepaalt of een medewerker goed functioneert of slecht functioneert (bij gebrek eraan). Maar wat is bekwaam en wat is bereid? In dit artikel ga ik in op deze twee aspecten.

Bekwaamheid

Allereerst het begrip bekwaam. Bekwaamheid heeft te maken met kunnen of de taak of het vak beheersen. Overigens is kunnen een combinatie van weten, ervaring en vaardigheden maar ook van inzicht. Bekwaamheid bestaat uit een viertal aspecten:

  • weten: kennis
  • ervaring: werkervaring of levenservaring
  • vaardigheden
  • zijn

Bekwaam en bekwaamheid

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

  • Weten: kennis

    Om goed te functioneren heeft jouw medewerker kennis nodig. Dat kan vakkennis zijn wat door gerichte opleiding of cursus wordt verkregen. Maar er is meer kennis nodig. Medewerkers hebben ook kennis nodig van jouw organisatie, van de diensten of producten die je levert, van gangbare werkwijzen binnen jouw bedrijf. En zo is er per functie een hele opsomming te maken van benodigde kennis. Is het belangrijk dat men kennis heeft van jouw klanten, van de markt waarop je je begeeft?

  • Ervaring: werkervaring of levenservaring

    Afhankelijk van de zwaarte van de functie is ervaring belangrijk. Dat kan werkervaring zijn ook wel aangeduid als praktijkervaring. In sommige beroepen is levenservaring van belang. Mensen doen ervaring op in hun werksituatie.

  • Vaardigheden

    Vaardigheden zijn per functie aan te duiden in bijvoorbeeld: werkgerelateerde vaardigheden, sociale of relationele vaardigheden. Vaardigheden verwerft men deels op de werkvloer maar natuurlijk ontwikkelt men al vaardigheden op school.

  • Zijn

    Zijn betekent: wie is de medewerker? Wat is zijn/haar karakter oftewel wat zijn de kernkwaliteiten waarover de medewerker beschikt? Past de medewerker qua karakter in de functie? Een belangrijk aspect wat nog weleens over het hoofd gezien wordt. Een administratief medewerker moet accuraat, nauwkeurig en precies zijn om maar eens een voorbeeld te noemen. Zijn dat kwaliteiten die de medewerker in huis heeft? Zo niet dan wordt het erg lastig om accuraat te zijn.

Bereidheid is meer dan motivatie

Bereidheid gaat niet alleen om motivatie. Motivatie duiden we aan als de wil om te presteren. Maar alleen met de wil om te presteren kom je er niet. We noemen een drietal aspecten:

  • Motivatie

    Motivatie is de reden om in beweging te komen. Mensen komen alleen in beweging wanneer de taak aansluit bij hun behoeftenpatroon. Uiteraard kan een leidinggevende medewerkers stimuleren in hun motivatie maar gedrag van de leiding kan de motivatie ook afbreken. Van belang is om intrinsieke motivatie te ontwikkelen bij de medewerker. Intrinsieke motivatie komt van binnenuit, van de medewerker zelf.

  • Durven

    Durven heeft ook met bereidheid te maken. Heeft jouw medewerker voldoende vertrouwen in zichzelf om de prestatie neer te zetten? Is jouw medewerker zelfverzekerd genoeg? Durft hij/zij verantwoordelijkheid te nemen voor goed functioneren? Is hij/zij aanspreekbaar op zijn/haar functioneren? Heeft de medewerker voldoende doorzettingsvermogen en wilskracht?

Bereid en bereidheid

Rol en taak van de leidinggevende

Een coachende stijl van leidinggeven helpt de medewerker bij de ontwikkeling van zijn/haar bekwaamheid en/of bereidheid. Meer weten over stijlen van coachend leidinggeven?

Stijlen coachend leidinggeven

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

Leerdoelen

We hebben nog veel meer  leerdoelen coachend leiderschap   voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.