Valkuilen coachend leidinggeven
Wat zijn de valkuilen bij coachend leidinggeven voor de leidinggevende of manager? In feite gaan die altijd over té sturend zijn (te veel instrueren, begeleiden en ondersteunen) of juist té weinig sturing bieden (terwijl de medewerker daar wel behoefte aan heeft).
Balans tussen taakvolwassenheid en mate van sturing door de leiding
Coachend leiderschap gaat over een stapsgewijze opbouw tussen enerzijds de bekwaamheid en taakvolwassenheid van de medewerker en anderzijds de mate waarin je sturing, ondersteuning aanbiedt aan de medewerker. Hoe taakvolwassener jouw medewerker wordt, hoe minder sturing je hoeft te geven.
-
Veel sturing
Wanneer je veel sturing en ondersteuning geeft:
- Leg je veel uit en instrueer je veel
- Is controle voortdurend nodig
- Neem je zelf beslissingen
-
Weinig sturing
Wanneer je weinig sturing geeft:
- Hoef je niet veel uit te leggen maar stel je juist veel vragen
- Is controle niet steeds nodig: dat doet jouw medewerker zelf
- Beslis je samen en betrek je jouw medewerker bij het bedenken van oplossingen
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Training coachend leiderschap
Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.
Waar zitten de aandachtspunten voor de leidinggevende?
Leidinggeven is niet altijd gemakkelijk en vraagt veel vaardigheid maar ook inzicht. Valkuilen doen zich voor wanneer er onbalans ontstaat tussen de mate waarin je stuurt en begeleidt versus de bekwaamheid of taakvolwassenheid van de medewerker.
-
Medewerker is beginner: leidinggevende instrueert te weinig
Een valkuil voor leidinggevenden is om te weinig sturing te bieden terwijl de medewerker beginner is in zijn/haar taak. Ik noem een paar aspecten:
- Jouw instructies zijn niet duidelijk voor de medewerker
- Je gaat te snel in jouw instructie
- Je gaat te veel van jezelf uit terwijl de medewerker jouw tempo niet kan bijhouden
- Je verifieert te weinig of de medewerker je ook begrijpt
- Je hebt te weinig aandacht voor jouw medewerker of je biedt te weinig ondersteuning
- Je laat jouw medewerker zwemmen
- Je verwacht dat de medewerker knelpunten oplost, terwijl hij/zij nog niet zover is
-
Medewerker is gevorderd maar nog niet taakvolwassen
Op het tweede en derde level van taakvolwassenheid is jouw medewerker gevorderd. Zijn/haar bekwaamheid is toegenomen maar hij/zij is nog niet volleerd. Valkuilen voor de leidinggevende:
- Negativiteit: alleen maar wijzen op fouten
- Te weinig feedback geven op de prestaties van de medewerker
- Te weinig sparren met de medewerker over mogelijke knelpunten
- Te weinig vertrouwen bieden aan de medewerker
- Je blijft instrueren en controleren alsof de medewerker nog beginner is
- Je luistert te weinig naar de medewerker
- Je lost te veel zelf op en je coacht de medewerker te weinig
-
Medewerker is taakvolwassen
Je medewerker is tot slot vakbekwaam of taakvolwassen. Aandachtspunten voor de leidinggevende:
- Je maakt de medewerker verantwoordelijk voor de taken maar je draagt niet de juiste bevoegdheden over
- Je hebt de taak gedelegeerd maar er zijn te weinig afspraken over hoe je geïnformeerd wilt worden over de voortgang
- Je blijft controleren of instrueren terwijl de medewerker zelf voldoende inzicht heeft om zijn/haar taken uit te voeren
- Je laat jouw medewerker over aan zijn/haar lot en biedt geen steun
Samenvattend: te veel of te weinig sturing
Samenvattend komt het hierop neer: valkuilen voor de leidinggevende bevinden zich altijd op het vlak van teveel of te weinig sturing, begeleiding en ondersteuning bieden aan de medewerker. De mate van sturing dient aan te sluiten bij het bekwaamheidsniveau van de medewerker.
Training coachend leiderschap
Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.
Leerdoelen
We hebben nog veel meer leerdoelen coachend leiderschap voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.