De medewerker past niet in de functie
Medewerker past niet in de functie: een reden voor disfunctioneren of onvoldoende functioneren? Echter dit wordt bijzonder snel gezegd en de vraag is wat er dan niet past.
Wees specifiek
Het eerste belangrijke punt is: wees specifiek in het benoemen waarom de medewerker niet past in de functie.
- Is de medewerker te weinig geschoold voor de functie?
- Heeft de medewerker te weinig ervaring?
- En wat ontbreekt er dan precies aan?
Maar er kunnen veel meer redenen zijn zoals:
- De medewerker is overgekwalificeerd voor de functie of te weinig gekwalificeerd voor de functie
- Er is te weinig affiniteit met het vakgebied binnen jouw organisatie
- De medewerker beschikt over eigenschappen die hij/zij in de functie niet kwijt kan en/of de functie vraagt eigenschappen of persoonskenmerken waarover de medewerker niet beschikt
Webinar over verbetertraject of functioneringstraject
Bekijk ons webinar over het verbetertraject of functioneringstraject.
Verbetertraject starten?
Soms wordt een verbetertraject opgestart omdat de medewerker niet in de functie past. Ook dit vraagt nadere omschrijving. Want stel dat je gelijk hebt en de medewerker past daadwerkelijk niet in de functie dan zal een verbetertraject niet helpen. In dit geval adviseer ik een traject gericht op loopbaanbegeleiding of indien er geen andere plek is binnen jouw organisatie zelfs outplacement. Echter: er ligt nog wel een vraag voorafgaand aan de conclusie: wie stelt vast dat de medewerker niet geschikt is voor de functie en hoe stel je dat vast? Een mogelijk verbetertraject zou dus kunnen bestaan uit onderzoek naar de match tussen de functie-eisen en de kwaliteiten die de medewerker in huis heeft. Zie ook: verbetertraject,
Objectief vaststellen
Wanneer past iemand in zijn/haar functie? Wanneer voldaan wordt aan de functie-eisen. Als het goed is heb je dat beschreven in een heldere functieomschrijving. In deze functie- en taakomschrijving moet opgenomen zijn:
- Over welke kennis (eventueel diploma's) de medewerker moet beschikken
- Over welke vaardigheden de medewerker moet beschikken
- Over welke eigenschappen en persoonskenmerken de medewerker moet beschikken
Is er sprake van te weinig kennis?
Indien er sprake is van te weinig kennis dan is hier zeker wat aan te doen door gerichte scholing, training of coaching. Je moet dan wel kunnen benoemen waar het precies om gaat en die scholing aanbieden die past om het hiaat op te vullen.
Te weinig vaardigheden?
Ook indien de medewerker over te weinig vaardigheden beschikt, kun je dit door training en coaching oplossen. Om welke vaardigheden gaat het precies? Zijn het werkgerelateerde vaardigheden (zoals metselen, schilderen) of betreft het sociale vaardigheden (communicatie, assertiviteit, omgangsvormen, klantgerichtheid)?
Niet de juiste persoonskenmerken?
Ook dit komt voor: de medewerker beschikt niet over de gewenste persoonskenmerken. Een voorbeeld is een locatiemanager bij een zorginstelling die bij nader inzien een lucht/watertype bleek te zijn (zie eigenschappen) terwijl de functie een vuur/aardetype vereiste. In dat geval is een verbetertraject gericht op het verbeteren van functioneren zinloos. Karakters van mensen verander je niet (en wij ook niet trouwens).
Onjuiste attitude?
Beschikt de medewerker niet over de juiste attitude (houding en gedrag)? In dat geval is er soms wel iets aan te doen. De vraag is: hoe komt dit? Wat is de oorzaak?