Niet in de bedrijfscultuur passen: chemie ontbreekt!
Past de medewerker niet in de organisatiecultuur of bedrijfscultuur? Ontbreekt de chemie? In dit artikel ga ik in op wat er dan precies ontbreekt en wat je eraan zou kunnen doen!
Onvoldoende functioneren?
Een medewerker die niet in de bedrijfscultuur past kan beoordeeld worden door de werkgever als zijnde iemand die onvoldoende functioneert. Toch is dit niet geheel terecht. De vraag is namelijk of dit de medewerker aan te rekenen of te verwijten is. Het hoeft niet zozeer met de competenties van de medewerker te maken te hebben.
Hoewel er dus geen sprake hoeft te zijn van disfunctioneren, functioneert het niet! Maar dat zit vooral tussen de leiding en de medewerker. Wellicht worden de taken wel goed uitgevoerd maar in de communicatie en houding tussen medewerker en leidinggevende gaat er toch iets mis. Zelfs in die mate dat je er allebei last van krijgt.
Webinar over verbetertraject of functioneringstraject
Bekijk ons webinar over het verbetertraject of functioneringstraject.
De chemie ontbreekt!
Het lijkt zo'n vage reden: niet passen in de bedrijfscultuur. Of aangeven dat de chemie ontbreekt. Het is vaag omdat het moeilijk is om er de vinger op te leggen. Wat is het nu precies? Ik zal een aantal zaken voor jou op de rij zetten:
- De pallet van normen en waarden van jouw medewerker is een geheel andere dan gangbaar is binnen de cultuur van jouw bedrijf
- Je komt voortdurend in discussies terecht terwijl het bij andere medewerkers vanzelf gaat
- Jouw medewerker heeft een geheel ander arbeidsethos dan je gewend bent
- Zaken die voor andere medewerkers logisch zijn, moet je met deze medewerker voortdurend bespreken en uitleggen
- Zo langzamerhand zit de medewerker ernstig in jouw irritatiezone: het belemmert de voortgang in jouw team of organisatie
Samengevat: de mentale verbondenheid ontbreekt of is niet sterk genoeg voor goed functioneren.
Wat kun je eraan doen?
Wanneer je de situatie analyseert en je herkent dat het verschil in overtuiging tussen jouw organisatie en de medewerker dusdanig groot is dat het de samenwerking en het goed functioneren belemmert, is de vraag of je dit nog bij elkaar kunt krijgen. Coaching en training zal in ieder geval niet helpen. Overtuigingen laten zich niet dwingen. Ik heb een paar tips voor jou:
- Ook al verschil je van normen en waarden: een respectvolle benadering van de medewerker is een voorwaarde om met elkaar in gesprek te komen
- Wellicht kun je op tafel krijgen waar het verschil zit en waarom je dat belemmert: in een sfeer van vertrouwen en wederzijds respect kom je een eind om dit bespreekbaar te krijgen
- De vraag is of de medewerker zelf zijn/haar arbeidscontract wel als een gelukkig huwelijk ervaart
- Lukt het je niet om dit zelf bespreekbaar te krijgen dan is een externe coach wellicht voor je een optie om dit gesprek te begeleiden
Heeft een verbetertraject zin?
Een verbetertraject opstarten omdat jouw medewerker niet in de bedrijfscultuur past, heeft op voorhand weinig kans op succes. Ik kan me moeilijk een traject voorstellen om de medewerker zover te krijgen dat hij/zij passend wordt gemaakt binnen jouw organisatiecultuur. Hooguit zou je onderzoek kunnen laten doen of het werkelijk zo is dat jouw medewerker niet in de bedrijfscultuur past. En wat vindt jouw medewerker daar zelf van?
Oplossen
Het vraagstuk laten sudderen is geen oplossing. Wanneer het je als organisatie dusdanig belemmert dan is er waarschijnlijk maar één oplossing en dat is afscheid nemen van elkaar. Echter: je kunt de medewerker moeilijk verwijten dat hij/zij andere normen en waarden heeft die niet binnen de cultuur van jouw organisatie passen. In die zin ontbreekt iedere grond voor ontslag zeker wanneer de werkzaamheden en taken door de medewerker naar behoren worden uitgevoerd. Een oplossing kan gelegen zijn in:
- Ontslag met wederzijds goedvinden
- Het aanbieden van outplacement en loopbaanbegeleiding
- Detachering bij een andere werkgever