Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Jaren in dienst en zo opeens functioneert het niet meer goed

Stel, je bent 20 jaar, 30 jaar of nog langer in dienst naar volle tevredenheid. Jarenlang stond je klaar voor de organisatie. Niks was je te veel of te gek. Je bent loyaal en je bent betrokken. Je bent wellicht zelfs een beetje vergroeid met het bedrijf waar je werkt. Het is een beetje van jou geworden. En toen die dag. Die ene dag! Na zoveel jaren dienstverband. Toen kreeg je een onvoldoende van jouw nieuwe manager. Opeens is er sprake van disfunctioneren. Dit overkwam Henk. Henk is 58 jaar en werkt inmiddels al 28 jaar in de groensector.

Ongeloof!

Henk vertelde: ‘Ik keek die snotneus vol ongeloof aan. Meende hij dat nou? Of maakte hij een grapje? Wil hij mij even vertellen, hoe het hier moet? Hij is zelf net uit de luier, wie meent hij wel dat hij is?’.

Boosheid en andere gevoelens

Ongeloof sloeg om in boosheid. Henk had inmiddels wel door dat het serieus was. De nieuwe manager bleef maar aanhouden en Henk moest een functioneringstraject in. Henk ging nog naar de directeur die boven de manager stond. Jarenlang kon hij prima met deze directeur door één deur maar nu voelde Henk enige afstand. De directeur wou zich er niet mee bemoeien en liet de verantwoordelijkheid bij de manager liggen. Toen voelde Henk zich letterlijk aan de kant gezet. Het gevoel dat hij altijd klaar gestaan had voor dit bedrijf en nu even snel werd gedumpt aan de kant van de snelweg.

Jarenlang in dienst en opeens functioneer je niet zo goed

Webinar over verbetertraject of functioneringstraject

Bekijk ons webinar over het verbetertraject of functioneringstraject.

Webinar verbetertraject

E-book over verbeterplan

Bestel ons e-book over het verbeterplan (PDF)!

E-book verbeterplan

Wat is hier aan de hand?

Ik schrijf dit verhaal omdat het nogal eens voorkomt. Zo zei Henk bij zijn afscheid relativerend: ‘Nou ja, hij maakt het me wel gemakkelijker om weg te gaan’. Maar wat is hier nu aan de hand? Dat kan van alles zijn. Ik noem een paar zaken.

Nieuwe managers hebben soms een andere zienswijze

Het gebeurt dat nieuwe managers soms een andere zienswijze hebben. Ze storten zich vol elan op de organisatie en praten over verandering, cultuurverandering, een wendbare organisatie en meer van die hocuspocustaal. En die medewerker met dat lange dienstverband noemen ze een sta-in-de-weg. Dat is de oude garde die niet mee wil, zeggen de nieuwe managers. Of zoals iemand het pas uitdrukte: ‘het is trekken aan een dood paard’. Ik wil hier toch enige voorzichtigheid bepleiten. Dooie paarden werken niet bij jouw organisatie en als dat al zo is dan heeft de organisatie ze zelf in dienst genomen. Vergeet niet dat die oude garde de meest loyale en trouwe medewerkers zijn, die het bedrijf hebben geholpen al jarenlang. Enige voorzichtigheid in wat erover gezegd wordt, vind ik respectvol.

Er is afstand tot de functie

Een tweede punt is: er is afstand tot de functie. En die nieuwe manager is helaas degene die dat ziet en vindt. Voorgaande leidinggevenden zagen het niet of durfden er niks mee te doen. Ook dat is een veel voorkomend item. Wanneer iemand disfunctioneert en het wordt jaren niet bespreekbaar gemaakt, dan komt de pijn alsnog maar dan veel later en heftiger.

Het overkwam Allard. Hij werd manager bij een productiebedrijf en zag een medewerker die volgens hem echt niet functioneerde. Allard onderzocht of hierover ook een dossier te vinden was, maar dat was er niet. Hij zei: ‘Toen ik ging navragen bleek dat iedereen dit wel wist, maar er was nooit wat aan gedaan’. De medewerker ging zelfs van afdeling A naar B en zo de hele productiehal door. Ik noem dat dan een gevalletje van rondplacement.
Ja, en Allard is nu die nieuwe leidinggevende die de boodschap mag brengen. En dat is geen leuke boodschap en het wordt hem persoonlijk aangerekend.

Nut van functioneren en beoordelen

Al deze situaties onderstrepen het proces van functioneren en beoordelen en het communiceren daarover. Dat begint met verwachtingen duidelijk maken en eerlijk met elkaar in gesprek gaan over ‘hoe het gaat’. Voor mij nog belangrijker: kijken naar de toekomst, ontwikkelingen inschatten, praten over noodzakelijke bijscholing en training zodat de medewerker actuele kennis en kunde heeft en houdt. Dat kan gaan over ‘kunnen’: bijscholing op het vakgebied. Dat kan ook gaan over ‘willen’ en ‘zijn’: coaching gericht op omgaan met veranderingen, loopbaanreflectie, ontwikkeling van kwaliteiten en talenten, soft skills etc.

Onvoldoende functioneren

Wat is onvoldoende of slecht functioneren?

Onvoldoende functioneren

Verbetertraject

Bekijk de mogelijkheden voor een verbetertraject.

Verbetertraject

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.