Modern solliciteren
Modern solliciteren is wat anders dan solliciteren op de traditionele wijze. Solliciteren is de afgelopen jaren in sneltreintempo verandert. Door veranderingen op de arbeidsmarkt en ook doordat de digitale ontwikkelingen snel zijn gegaan. Nog niet eens zo lang geleden kochten we op zaterdag de krant, omdat bij de zaterdageditie van de krant vaak een vacaturebijlage zat. Als je nu de papieren krant opslaat zul je maar mondjesmaat vacatures vinden. De juiste vacature vind je meestal niet meer in de krant.
Veranderingen arbeidsmarkt
Onze arbeidsmarkt is continue in beweging. Jij, als sollicitant, moet meebewegen op deze arbeidsmarkt. Wat is er zoal de afgelopen tijd verandert?
- Heel veel werkzaamheden zijn de afgelopen jaren gedigitaliseerd. Zeker als je denkt aan algemene functies als secretaresse, telefoniste en administratief medewerker. Dit betekent dat er weinig aanbod is van dit soort vacatures en een overschot aan aanbod.
- Er zijn ook sectoren waar de vraag groter is danhet aanbod. Denk hierbij aan ICT’ers en aan technisch personeel. Hierbij ontstaat de omgekeerde situatie. Werkgevers moeten zich juist onderscheiden om personeel te verleiden juist bij hun te solliciteren.
- Het komt steeds minder vaker voor dat er een vast arbeidscontract geboden wordt. Er ontstaan al geluiden dat over twintig jaar niemand meer in vaste dienst is.
Wat wordt van jou als werknemer gevraagd aan vaardigheden in de 21ste eeuw?
Een veranderde arbeidsmarkt/samenleving vraagt ook van jou dat je je in de loop der jaren blijft ontwikkelen. Ontwikkelingen vragen immers om steeds nieuwe vaardigheden. Er zullen steeds meer kenniswerkers en mensenwerkers nodig zijn terwijl er steeds minder routinewerk/productiewerk zal zijn. Nieuwe vaardigheden eigen maken zal jouw hele leven doorgaan en wordt dan ook niet voor niets een “leven lang leren ”genoemd.
Wat betekenen deze veranderingen voor jou als sollicitant?
In de toekomst zullen er maar weinig werknemers zijn die hun hele leven bij een baas blijven werken. Er zal steeds meer flexibiliteit verwacht worden van toekomstige werknemers. Omdat de ontwikkelingen de laatste jaren zo snel gingen, zijn veel mensen die lang bij een baas hebben gewerkt en toen ontslag kregen de dupe geworden.
Deze werknemers zijn onvoldoende voorbereid op de nieuwe situatie en wat dat van hun vraagt. Een nieuwe arbeidsmarkt betekent ook anders solliciteren. De klassieke brief met CV (Curriculum Vitae) bestaat nog slechts mondjesmaat. Solliciteren gaat tegenwoordig vooral via de digitale snelweg en netwerken. Dat laatste kan in levenden lijve of ook digitaal.
Klaar voor de arbeidsmarkt?
Voor jij de eerste stappen zet op sollicitatiegebied, moet je jezelf eerst een aantal dingen afvragen:
- Ben je er mentaal klaar voor? Als je gedwongen ontslag hebt gekregen of er spelen andere factoren mee die jou kunnen verhinderen in jouw sollicitatieproces, dan is het wenselijk dat je deze barrières eerst opruimt. Zoek gerichte hulp om uit jouw rouwproces te komen. Pas als je jouw verleden kunt laten rusten kun je je met volle energie en enthousiasme op het solliciteren storten.
- Hoe staat het met jouw presentatievaardigheden? Niet zelden wordt tijdens een sollicitatieprocedure aan jou gevraagd om een presentatie te houden of een korte pitch. Kun jij dat? Zo niet, dan zou je kunnen overwegen hier een training voor te volgen.
- Kunt je jezelf goed presenteren? Hoe kom je over in een gesprek? Ben je communicatief vaardig en weet je wat jouw kernkwaliteiten zijn? Jezelf goed kennen is een vereiste om goed beslagen ten ijs te komen tijden sollicitatiegesprekken. Kijk kritisch naar jezelf en ga in jezelf investeren als je denkt dat jou vaardigheden tekort komt. Kijk ook goed naar het figuur van de 21ste -eeuwse vaardigheden. Wil je weten over welke kwaliteiten jij beschikt, doe dan de gratis eigenschappentest op deze site. Deze test is een goed hulpmiddel bij het ontdekken van jouw kracht en jouw ontwikkelpunten. Begin met solliciteren als je zeker weet dat je over de juiste vaardigheden beschikt. Dan heb je de grootste kans om de baan van je dromen te bemachtigen.
Waar vind je vacatures?
In de eerste alinea is het al even genoemd. De klassieke personeelsadvertentie sterft langzaam maar zeker uit. Ze zijn er nog wel, maar je moet goed zoeken in de krant. Voordat een vacature extern wordt geplaatst gaat er al gauw een aantal weken overheen. In die tussentijd kan er veel gebeuren.
Tegenwoordig wordt minimaal 30 procent van de vacatures nooit ergens bekand gemaakt. (Bron: promotieonderzoek Donkers van Heel). Dit noemen we latente vacatures. Deze vacatures kunnen ontstaan omdat sprake is van te veel werk, maar men weet op dat moment niet of er iemand kan worden aangenomen. Soms is de beslissing om iemand aan te nemen genomen, maar is er nog niet actief aan werving gedaan.
De overige 70 procent noemen we manifeste vacatures. Deze worden op enig moment wel zichtbaar. Dat kan heel snel via bijvoorbeeld LinkedIn of enige weken later via een officiële vacaturetekst. Voor er een officiële vacature is kunnen weken overheen gaan, terwijl op LinkedIn de vacature al vrijgegeven is. Dit kunnen kostbare weken zijn omdat je dan te laat bent en jeal een geschikte kandidaat via LinkedIn gemeld heeft.
Vacatures kun je vinden op:
- Vacaturesites. Het loont altijd om jouw CV te uploaden op vacaturesites als Indeed.nl of werk.nl. Recruiters kunnen jou dan vinden als zij een vacature hebben die aansluit bij jouw cv.
- Open sollicitatie. Heb je een bepaald bedrijf of organisatie voor ogen waar je erg graag wilt werken, dan kun je overwegen een open sollicitatie te sturen. Een open sollicitatie is een brief aan een bedrijf of organisatie waar je graag wilt werken, maar waar op dat moment nog geen vacature is waar je op kunt reageren. Je kunt vragen of ze jou “in portefeuille ”willen houden, zodra er voor jou een geschikte functie is die opengesteld wordt.
- Eigen site van de werkgever. Als jij voor ogen hebt in welk soort bedrijf je zou willen werken dan kun je op de eigen sites van die bedrijven gaan kijken of ze vacatures hebben.
- Vacatures kunnen ook bekend worden gemaakt via vakgroepen op Facebook, op Twitter of LinkedIn of via de eigen bedrijfspagina op LinkedIn of Facebook.
- Via intermediairs als uitzendbureaus of detacheringsbureaus.
- Via (vak)beurzen
- In vakbladen of op de sites van brancheverenigingen
Het belang van een goed digitaal netwerk
Als er iets belangrijk is voor het vinden van een baan dan is het wel een uitstekend digitaal netwerk. Ook voor werkgevers is het digitaal profileren van enorm groot belang. Waarom?
- Zij kunnen zich profileren als een aantrekkelijke werkgever. Zeker bij een krappe arbeidsmarkt is een goede profilering van een werkgever heel belangrijk. Imago speelt dan een hele grote rol. Hun werknemers kunnen dan fungeren als ambassadeur voor hun bedrijf.
- Ze kunnen jou makkelijk vinden. Dat scheelt voor hun kostbare tijd en dus geld.
- De eigen recruiters kunnen gericht op zoek gaan naar de juiste kandidaten.
We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om op een goede manier zichtbaar te zijn op de digitale netwerken. Belangrijk is dat je goed nadenkt hoe je zelf zichtbaar bent. Gebruik een goede foto, gebruik geen aanstootgevende teksten. Iedere potentiele werkgever zal jou gaan Googelen. Zorg ervoor dat er geen negatieve informatie naar boven komt. He je nog geen account op LinkedIn, Facebook of Twitter, dan is het belangrijk om dit meteen te gaan doen en je te verdiepen in het betreffende medium.
Meer weten? Lees ook: solliciteren en social media.
Oriëntatiefase
Deze bovengenoemde fase noemen we de oriënterende fase, omdat je je slechts oriënterend bezighoudt met het solliciteren. Deze fase moet echt staan als een huis. Dit is het fundament van het solliciteren. Pas als het fundament sterk genoeg is, kun je verder bouwen.