Brainstormen met jouw team
Een brainstormsessie met jouw team kan soms nieuwe input en doorbloeding geven. Wanneer kies je voor een brainstormsessie? Wat wil je ermee bereiken? Wat levert het je op? Tips!
Zeker wanneer vergaderingen structureel uitlopen, te weinig input genereren, als saai of vervelend worden ervaren (zie ook: klachten en knelpunten tijdens overlegvormen bij organisaties) is het belangrijk om periodiek een brainstormsessie met jouw team te houden.
Wat is brainstormen?
Brainstormen betekent hersenstorm. En dat is wat je doet bij een brainstormsessie. Je wilt de creativiteit in het team losmaken en aanspreken. Je wilt zoveel mogelijk nieuwe input of ideeën over een onderwerp of vraagstuk. De kunst is om kritiek en ja-maars achterwege te laten.
Zet de ideeënfontein aan en laat het spuiten van nieuwe creatieve ideeën en gedachten.
De bedoeling van een brainstormsessie is om te putten uit de creativiteit van de aanwezigen en zoveel mogelijk ideeën te genereren over een bepaald onderwerp of vraagstuk. Vanuit vrije associatie zijn alle ideeën van alle deelnemers welkom. Let op: er wordt niet beoordeeld of de ingebrachte ideeën wel haalbaar, zinnig, vernieuwend of bruikbaar zijn. Dat komt later. Juist de vrijheid van brainstormen kan verrassende en waardevolle bijdragen opleveren. Het gaat erom die stroom op gang te brengen.
Training vergadertechnieken
De Steven verzorgt de training effectief vergaderen.
Training doelgericht vergaderen
De Steven verzorgt de training doelgericht vergaderen voor deelnemers en voorzitters van vergaderingen.
Wanneer kies je voor een brainstormsessie?
Je kiest voor een brainstormvergadering wanneer:
-
Bepaalde vraagstukken binnen de organisatie maar niet opgelost worden
Of het nu gaat om planning, logistiek, verkoop, inkoop, financiën, sales: wanneer er oneindige discussie is over terugkerende knelpunten zonder dat er iets wordt opgelost is een brainstormsessie soms een uitkomst
-
Een nieuwe strategie ontwikkeld moet worden
Jouw team of afdeling zit in de fase dat nieuwe strategieën binnen de organisatie verwezenlijkt moeten worden
-
Je de betrokkenheid van de medewerkers wilt vergroten
Actieve betrokkenheid van jouw teamleden moet gestimuleerd worden. Je wilt ze er meer bij betrekken.
-
Er een product ontwikkeld moet worden of een nieuwe marktbenadering nodig is
Je wilt de input van jouw team bij nieuwe producten of nieuwe klantstrategieën ontwikkelen
-
Er strategische ontwikkelingen nodig zijn
Het maken van een SWOT-analyse met jouw team, nieuwe visie en toekomstdenken ontwikkelen. Voor directies en managementteams: visie en strategieontwikkeling.
Laat je faciliteren
De leidinggevende die een brainstormsessie voorzit, kan te veel inhoudelijk deskundig zijn of een belang hebben om de brainstormsessie een bepaalde richting op te sturen. Wij adviseren om een externe voorzitter in te huren voor het voorzitten van de sessie.
Training vergadertechnieken
De Steven verzorgt de training effectief vergaderen.
Training doelgericht vergaderen
De Steven verzorgt de training doelgericht vergaderen voor deelnemers en voorzitters van vergaderingen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.