Kunnen: wat kun jij allemaal?
Weet jij wat je kunt? Wat je kan? Wat je leren kan of wat je zou kunnen leren? Dat zijn verschillende zaken. In dit artikel ga ik in op kennen en kunnen, oftewel op kennis en kunde.
Inzichtelijk
Ons kunnen is nog redelijk overzichtelijk en het is niet moeilijk om kennis en kunde inzichtelijk te maken. We zijn er in Nederland aardig goed in. Kennis en kunde maak je duidelijk door inzicht te geven in:
- de opleiding die je hebt gedaan
- diploma’s die je hebt behaald
- werkervaring die je opdeed
- vaardigheden die je ontwikkelde
- trainingen of cursussen die je volgde
- coaching die je volgde
- ervaring die je opdeed vanuit hobby en vrije tijd
Willen, kunnen en zijn
Wil je meer weten over willen, kunnen en zijn? Lees dan ons artikel over dit onderwerp.
Loopbaanonderzoek
Tijdens een loopbaanoriëntatie onderzoeken we met jou:
- Willen: drijfveren, loopbaanankers, behoeften, interesses
- Kunnen: werkervaring, opleiding, achtergrond, vaardigheden
- Zijn: talenten, eigenschappen, kwaliteiten
Kennen en kennis: weten!
Kunnen begint vaak met kennis. Daarna ontwikkel je vaardigheden. Kijk maar eens hoe je rijlessen volgt voor het rijbewijs. Je hebt kennis nodig van verkeersborden en verkeersregels. Zodra je in de auto zit leer je deze regels toepassen in allerlei situaties. Zonder kennis is het dus moeilijk om vaardigheden te ontwikkelen. Je gaat naar school om kennis op te doen. Maar let op: je doet veel meer kennis op in je leven dan alleen op school. Maar gelukkig hebben we onderwijs en scholen in dit land waardoor je kennis kunt opdoen zoveel je maar wilt.
Kennis is ook van belang. Voor jouw carrière en loopbaan. Zonder kennis kom je nergens. Toch zitten er nog veel meer elementen die te maken hebben met wat je kunt. Ik noem er een aantal:
- inzichten die je hebt
- vaardigheden die je hebt geleerd
- ervaring die je hebt opgedaan
- wie je bent als mens: persoonskenmerken waarover je beschikt, normen en waarden, levenservaring, overtuigingen die je hebt
- wat je wilt: motivatie, drijfveren, ambitie
Intelligentie
Intelligentie speelt een rol in wat je kunt. Let goed op: het speelt niet eens een rol in of je iets kunt. Maar intelligentie speelt wel een rol in wat je kunt. De één kan goed leren en gaat naar het gymnasium. De ander vindt dat moeilijker en is technisch onderlegd en werkt liever met zijn/haar handen. Wie is slimmer? Het maakt voor mij niet uit. Voor jou ook niet hoop ik. Bovendien: het gaat niet alleen om intelligentie. Je kunt heel slim zijn maar je moet er ook wat mee doen. Heb je ook wilskracht om wat te bereiken? En doorzettingsvermogen?
Soms komen mensen met ‘knokken’ nog verder terwijl ze gemiddeld wat minder intelligent zijn. Wat je kunt hangt dus nooit van één aspect af. Altijd van meerdere zaken. Gelukkig maar overigens.
Vaardigheden
Vaardigheden leer je o.a. op school, door ervaring (werkervaring wellicht), door je hobby etc. Vaardigheden kun je leren door ze te oefenen en te trainen. Natuurlijk is het onzin dat je alle vaardigheden zou kunnen leren. Je kunt datgene leren waar je affiniteit mee hebt. Vaardigheden hebben vaak ook te maken met kwaliteiten die je hebt. Er ligt een verbinding tussen vaardigheden en persoonskenmerken. Maar ook ligt er een verbinding tussen vaardigheden en jouw interesses. Als je iets moet leren waar jouw interesse naar uitgaat, dan leer je een stuk sneller.
Inzicht
Inzicht leer je niet op school. Die heb je! Je bent ermee geboren. Ik kijk nog wel eens naar jonge voetballers. De ene voetballer heeft inzicht en staat al te wachten tot de bal eraan komt (hij/zij staat al op de juiste plek) terwijl de ander nog moet vertrekken als de bal er al ligt. Inzicht is: de bal zien aankomen en op tijd vertrekken.
Zo kun je ook rekenkundig inzicht hebben. Of je hebt wiskundig of natuurkundige inzichten. Het is jouw talent. Zoals je ook een muzikaal talent kunt hebben. Of je hebt talent om met mensen om te gaan.
Inzichten leer je niet op school dus maar worden wel ontwikkeld op school. Je wordt niet muzikaal op het conservatorium. Je gaat naar het conservatorium omdat je muzikaal bent. Zie je het verschil?
Artikelen over: wat kun je nu eigenlijk
Werkervaring
Ik zeg werkervaring maar je zou ook kunnen zeggen: je leert door ervaring. Op school doe je kennis op. Vaardigheden worden enigszins aangeleerd. Maar zodra je werkt, neemt je kennis toe en ook jouw vaardigheden. Jouw inzichten worden vergroot. En dat is de toegevoegde ervaring van (werk)ervaring. Werkervaring is dat je kennis, vaardigheden en inzichten toepast in allerlei situaties.
Opleiding, cursus, training
Wanneer je je door ontwikkelt vermeerder je kennis door opleidingen te volgen. Dat kunnen vaktechnische opleidingen zijn. Maar je kunt ook werken aan je algemene ontwikkeling. Of je wilt je relationele vaardigheden vergroten door gerichte trainingen te volgen. Je kunt werken aan jouw communicatieve vaardigheden. Zie je waar ik op doel? Opleiding kan dus gericht zijn op vermeerdering en toename van kennis, maar ook op vermeerdering van vaardigheden en inzichten.
Coaching
Coaching is minder gericht op kennis, vaardigheden. Maar juist weer wel op inzichten. Coaching helpt bij de bewustwording en inzichten rond eigen gedrag, communicatie, kwaliteiten die je hebt etc. Maar het kan je ook helpen om te ontdekken wie je bent, waar jouw kracht ligt, wat jouw ambitie is, wat jou motiveert of drijft. Wil je daar een keer over praten? Dat kan altijd! Neem gerust contact met ons op.
Wie je bent is meer dan wat je kunt!
Je bent altijd meer dan wat je kunt. Veel mensen halen hun eigenwaarde uit wat ze kunnen of uit de kennis en opleiding die ze hebben. Soms haalt men zelfvertrouwen uit diploma’s en behaalde titels. Mijn devies is: je bent zoveel meer dan wat je kunt. Haal vooral je eigenwaarde uit wie je bent. Dat is namelijk de basis waarop je staat.
Persoonlijk ontwikkeltraject
Wil je aan de slag met jouw leerdoelen? Volg een persoonlijk ontwikkeltraject. Meer informatie? Bel ons of klik op onderstaande link.
Bekijk de webshop!
Bekijk onze webshop met e-books, webinars en persoonlijkheidstesten.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.