Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Bezwaren: hoe ga je ermee om?

Bezwaren weerleggen: hoe doe je dat? Kun je de ander overtuigen? Begrijp je wat de ander voor bezwaren heeft en begrijp je waarom hij/zij bezwaren heeft?

Wat is een bezwaar?

Wat betekent het dat iemand bezwaar heeft of bezwaar maakt? Ik noem enkele voorbeelden. Iemand:

  • Is het niet met jou eens
  • Is een andere mening toegedaan
  • Heeft een andere overtuiging op dit punt
  • Maakt tal van tegenwerpingen
  • Schiet in de weerstand

Bezwaren weerleggen

Training onderhandelen

Wil je informatie over de training onderhandelen?

Onderhandelen

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen?

Training conflicthantering

Wanneer gebeurt het?

Iedereen kan bezwaren tegenkomen. Of je nu leidinggevende bent, adviseur (intern of extern), verkoper, vertegenwoordiger, klantadviseur etc.

Soorten bezwaren

Bezwaren weerleggen begint met herkenning van het type bezwaar. Ik noem wat voorbeelden:

  • Klachten
  • Twijfels en onzekerheid
  • Misverstand of onjuist geïnformeerd
  • Principiële bezwaren
  • Praktische bezwaren
  • Valse bezwaren: gebaseerd op oneigenlijke gronden
  • Weerstand: voelt zich aangevallen of bedreigd

Hoe gaat het in zijn werk?

Bezwaren komen zomaar uit de losse pols soms qua communicatie. Voorbeelden van bezwaren zijn:

  • Mooi product, maar dat gaat hier niet werken
  • Het is te duur, we hebben geen budget
  • Wil je dat eerst op papier zetten?
  • De concurrent is goedkoper
  • We zijn tevreden met onze huidige leverancier
  • Ik heb hier grote moeite mee
  • Ik denk toch dat we ervan afzien omdat het niet bij ons past

Bezwaren ombuigen

Kun je leren om bezwaren om te buigen? Een betere vraag is: kun je leren om met bezwaren om te gaan? In alle gevallen zeg ik: vermijd manipulatie in je communicatie. En soms lijkt de training bezwaren ombuigen wel op een gecamoufleerde manier van de ander omturnen.
Maar hoe ga je dan met bezwaren om? Ik geef een paar tips.

De eerste tip is: herkennen waarom de ander bezwaar maakt. Is dat uit principe of overtuiging? Is dat om praktische redenen? Of voelt hij/zij zich niet gehoord en heb je zijn vraag niet begrepen? Als je herkent waar het bezwaar vandaan komt, kun je er iets aan doen. Anders niet!

De tweede tip: ga gericht aan de slag met de oorzaak van het bezwaar.

  • Wanneer blijkt dat de ander iets niet begrijpt, dan is uitleg nodig
  • Wanneer blijkt dat het om een verschil in overtuiging gaat, dan is dialoog nodig
  • Wanneer blijkt dat het om een praktisch verschil gaat, dan is soms creativiteit nodig of inventiviteit.

Bezwaren wegnemen is wat anders dan je zin doordrijven

Nogmaals: ik leer je geen manipulatietechnieken om op een geraffineerde manier je zin te krijgen. Dat past niet bij mijn normen en waarden. Maar je kunt wel leren bezwaren te herkennen en er op een andere manier mee leren omgaan. Maar dan met respect voor de ander.

Leerdoelen training onderhandelen

Wij verzorgen de training onderhandelen voor adviseurs, leidinggevenden, verkopers, vertegenwoordigers, ondernemers en voor iedereen die beter wil leren onderhandelen. Combineer leerdoelen tot een individuele training.

Onderhandelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Aanbieding: e-book mag ik er twee kilo zelfvertrouwen bij?

Dit 65 pagina’s tellende e-book (PDF) heb ik geschreven om jou te helpen bij jouw reis naar zelfvertrouwen en ik hoop dat het je zal inspireren om jezelf te omarmen zoals je bent.
Zelfvertrouwen is een krachtig instrument om het leven ten volle te leven en uitdagingen met open armen te verwelkomen.

Normale prijs: € 17,95
Vandaag in de aanbieding: € 11,65 (35% korting)

Meer informatie

Aanbieding: Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!

Dit e-book (PDF) helpt je om de vicieuze cirkel van sub-assertief gedrag te doorbreken en de regie over je eigen leven te heroveren. Het is belangrijk om je bewust te worden van jouw gedachten, gevoelens en gedragingen en om negatieve overtuigingen te doorbreken die jouw groei belemmeren.
Ontdek hoe assertiviteit kan leiden tot positieve veranderingen in jouw leven, zoals het ontwikkelen van veerkracht, het omgaan met kritiek, het stellen van gezonde grenzen en het behouden van een energiebalans.

Normale prijs: € 19,85
Vandaag in de aanbieding: € 12,90 (35% korting)

Meer informatie

 

 

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt
  • Podcast 5: ondernemen in weer en wind

Podcast beluisteren of bekijken?

Marco Akkermans

Podcast ‘ondernemen in weer en wind’

De zesde podcast draait om ondernemen in weer en wind: de uitdagingen, kansen en de mindset die nodig is om koers te houden ongeacht de omstandigheden.

Te gast is Marco Akkermans RV, een ervaren ondernemer maar ook een vaste gesprekspartner van veel ondernemers. Samen bespreken we:

  • Wat maakt een ondernemer nu écht een ondernemer? Wat zijn de kenmerken?
  • Kun je ondernemerschap leren of zit het in je?
  • Wat betekent groei? Is dat alleen omzet of kan het ook op een andere manier? En wat is organische groei?
  • Wat is er nodig als het tegenzit?
  • Ondernemen en jezelf kennen: waar pas je?

Ben jij nieuwsgierig naar hoe je als ondernemer vooruitkijkt, eigenzinnig koers zet en groeit, ook in tegenwind?

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.