Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Bezwaren: hoe ga je ermee om?

Bezwaren weerleggen: hoe doe je dat? Kun je de ander overtuigen? Begrijp je wat de ander voor bezwaren heeft en begrijp je waarom hij/zij bezwaren heeft?

Wat is een bezwaar?

Wat betekent het dat iemand bezwaar heeft of bezwaar maakt? Ik noem enkele voorbeelden. Iemand:

  • Is het niet met jou eens
  • Is een andere mening toegedaan
  • Heeft een andere overtuiging op dit punt
  • Maakt tal van tegenwerpingen
  • Schiet in de weerstand

Bezwaren weerleggen

Training onderhandelen

Wil je informatie over de training onderhandelen?

Onderhandelen

Training conflicthantering

Wil je een training conflicthantering volgen?

Training conflicthantering

Wanneer gebeurt het?

Iedereen kan bezwaren tegenkomen. Of je nu leidinggevende bent, adviseur (intern of extern), verkoper, vertegenwoordiger, klantadviseur etc.

Soorten bezwaren

Bezwaren weerleggen begint met herkenning van het type bezwaar. Ik noem wat voorbeelden:

  • Klachten
  • Twijfels en onzekerheid
  • Misverstand of onjuist geïnformeerd
  • Principiële bezwaren
  • Praktische bezwaren
  • Valse bezwaren: gebaseerd op oneigenlijke gronden
  • Weerstand: voelt zich aangevallen of bedreigd

Hoe gaat het in zijn werk?

Bezwaren komen zomaar uit de losse pols soms qua communicatie. Voorbeelden van bezwaren zijn:

  • Mooi product, maar dat gaat hier niet werken
  • Het is te duur, we hebben geen budget
  • Wil je dat eerst op papier zetten?
  • De concurrent is goedkoper
  • We zijn tevreden met onze huidige leverancier
  • Ik heb hier grote moeite mee
  • Ik denk toch dat we ervan afzien omdat het niet bij ons past

Bezwaren ombuigen

Kun je leren om bezwaren om te buigen? Een betere vraag is: kun je leren om met bezwaren om te gaan? In alle gevallen zeg ik: vermijd manipulatie in je communicatie. En soms lijkt de training bezwaren ombuigen wel op een gecamoufleerde manier van de ander omturnen.
Maar hoe ga je dan met bezwaren om? Ik geef een paar tips.

De eerste tip is: herkennen waarom de ander bezwaar maakt. Is dat uit principe of overtuiging? Is dat om praktische redenen? Of voelt hij/zij zich niet gehoord en heb je zijn vraag niet begrepen? Als je herkent waar het bezwaar vandaan komt, kun je er iets aan doen. Anders niet!

De tweede tip: ga gericht aan de slag met de oorzaak van het bezwaar.

  • Wanneer blijkt dat de ander iets niet begrijpt, dan is uitleg nodig
  • Wanneer blijkt dat het om een verschil in overtuiging gaat, dan is dialoog nodig
  • Wanneer blijkt dat het om een praktisch verschil gaat, dan is soms creativiteit nodig of inventiviteit.

Bezwaren wegnemen is wat anders dan je zin doordrijven

Nogmaals: ik leer je geen manipulatietechnieken om op een geraffineerde manier je zin te krijgen. Dat past niet bij mijn normen en waarden. Maar je kunt wel leren bezwaren te herkennen en er op een andere manier mee leren omgaan. Maar dan met respect voor de ander.

Leerdoelen training onderhandelen

Wij verzorgen de training onderhandelen voor adviseurs, leidinggevenden, verkopers, vertegenwoordigers, ondernemers en voor iedereen die beter wil leren onderhandelen. Combineer leerdoelen tot een individuele training.

Onderhandelen

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.