Leg jij snel de vinger op de zere plek?
De vinger op de wond leggen is een kwaliteit. Past dat bij jou? Krijg je vaak feedback in die richting? Dan is het wellicht goed om dit artikel te lezen.
Wat betekent het?
Wanneer je de vinger op de zere plek legt:
- Leg je het bedenkelijke in een bepaalde zaak bloot
- Weet je de zwakke punten in een plan te duiden
- Kun je precies aangeven waar de gebreken zitten
- Doorzie je onvolkomenheden en onjuistheden
- Laat je je niets wijs maken door mensen met een onjuist verhaal
- Ben je kritisch
- Laat je je niets aanpraten
Doe de test!
Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen, persoonskenmerken en valkuilen.
Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.
Training en coaching
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Belangrijk
Mensen zoals jij zijn belangrijk. Jij kunt organisaties helpen:
- Om te voorkomen dat ze ondoordachte plannen gaan uitvoeren
- Om onbesuisdheid en impulsiviteit te voorkomen
- Om fouten te voorkomen of te herstellen
- Om onvolkomenheden uit het plan te halen en dit om te tornen naar een beter plan
Wat je moet weten!
Wat je moet weten is dat deze kwaliteit niet altijd zo gewaardeerd wordt. Je bent een soort luis in de pels immers. Of zoals men het ook wel noemt: advocaat van de duivel. Je wordt wellicht gezien als degene die het feestje verpest. Verwonder je niet wanneer er soms geen plaats is voor jouw boodschap. Verbaas je niet wanneer je gemeden of vermeden wordt. Kijk niet vreemd op wanneer mensen met de mond belijden dat ze jou waarderen, terwijl ze jou verfoeien in hun hart.
Vermijd de valkuil!
Voor jou geldt ook: vermijd de valkuil! Voorkom dat je de zeurzak van het team wordt. Voorkom dat je de betweter uithangt, overal een punt van maakt en voorkom dat je overkritisch of zwartgallig wordt. Dat zijn de valkuilen van iemand die de vinger snel op de zere plek legt.
Jouw leerdoel
Jouw leerdoel is communicatie. Vertel niet de hele dag wat er fout is, wat eraan mankeert, wat niet goed is! Vertel hoe het beter kan, geef de mensen vertrouwen, neem ze mee naar waar je naar toe wil. Positieve communicatie is van belang. Anders haken mensen af!
Weerstand
Zeker jij moet begrijpen wat weerstand is. Op zich is weerstand goed. Anders krijg je griep. En weerstand binnen de organisatie is ook goed. Anders krijg je organisatiegriep. Maar je hebt ook ongezonde weerstand. Bijvoorbeeld:
- Wanneer mensen jou gaan mijden en vermijden
- Wanneer mensen jou negeren
- Wanneer ze ja-knikken en nee bedoelen
- Wanneer er gelatenheid ontstaat en wanneer ze denken: ‘daar heb je hem/haar ook weer’
Jouw communicatieve vaardigheden maken het verschil. Welk verschil? Begrijpen dat je gelijk kunt hebben en soms dat je ook nog gelijk kunt krijgen maar dat het gaat om gelijkwaardig zijn. Begrijpen dat je wellicht de vinger op de zere plek legt maar dat je niet voortdurend zout in de open wond moet strooien.
Training kwaliteiten en valkuilen
Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden:
- individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
- teamtraining kernkwaliteiten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.