Inzicht in non-verbale communicatie
Non-verbale communicatie speelt een grote rol bij jouw communicatieve vaardigheden en gesprekstechnieken. Bewustwording van eigen houding kan de communicatie krachtiger en effectiever maken. Wil je leren om de non-verbale aspecten van communicatie te verbeteren en wil je jouw communicatieve vaardigheden verbeteren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.
Non-verbaal: wat is dat?
Non-verbaal is communicatie zonder woorden. Gevoelens tonen is natuurlijk ook communicatie zonder woorden. Maar bij non-verbaal denk ik aan: houding, gebaren, stemvolume, intonatie, lichaamstaal, gezichtsuitdrukking etc.
- een moeder die haar kind troost
- een ferme klap op de schouder
- een omhelzing
- of je iemand aankijkt wanneer je praat
- of je met stemverheffing praat of met gedempte stem
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
De kracht van non-verbaal
Wanneer jouw woorden non-verbaal ondersteund worden, ontwikkel je overtuigingskracht. In onze communicatietest check ik het met een aantal vragen:
- Ga je er écht voor zitten wanneer de ander jou iets wil vertellen?
- Heb je oogcontact wanneer je met elkaar spreekt?
- Nodig je de ander uit om verder te praten (uitnodigende houding)?
- Straal je aandacht en warmte uit door jouw gezichtsuitdrukking?
- Ondersteun je jouw communicatie met handgebaren?
- Kan men aan jou zien hoe jij je voelt?
- Klopt datgene wat je zegt met de lichaamshouding die je aanneemt?
- Ben je ontspannen en geduldig tijdens een gesprek?
- Ben jij je bewust van je lichaamshouding?
- Let je ook op de lichaamshouding van de ander?
Bewustwording is belangrijk
Op de markt is een gulden een daalder waard, maar in de communicatie is de eerste indruk veel meer waard. Ik zal een aantal punten met jou doornemen die van belang zijn
-
Jouw uiterlijk
Jouw uiterlijk kun je niet mooier maken dan het is. Hoewel er een hele industrie op gang is gekomen, om je er mooi uit te laten zien, om je er jong uit te laten zien. Maar ik leg het ook wel eens zo uit: om je vooral niet te laten zijn wie je eigenlijk bent. Zeker, voor een sollicitatiegesprek kun je je beste pak aantrekken. Als dat bij je past tenminste. Kleding is zeker van belang. Maar wat mij betreft gaat het om wat anders: het moet kloppen!
-
Oogcontact
Oogcontact tijdens een gesprek is heel belangrijk. je toont daarmee interesse. Let echter wel op dat teveel oogcontact agressief kan overkomen.
Bij de ander is het ook van belang om te letten hoe hij/zij daarmee omgaat.
-
Handgebaren
Je herkent vast de situatie dat de ander tijdens een gesprek met de armen over elkaar gaat zitten. Meestal is de betekenis dat hij zich afsluit van wat je zegt. Probeer ontspannen te zijn tijdens een gesprek en neem een open houding aan.
-
Gezichtsuitdrukking
De gezichtsuitdrukking ondersteunt in hoge mate jouw communicatie. Stel dat je boos bent maar je glimlacht erbij. Dat komt niet erg goed over bij de ander. Of je voelt je blij maar je kunt het niet aan jouw gezicht zien. Sommige mensen hebben een vrij neutrale gezichtsuitdrukking. Voor hen is het moeilijk om het gezicht te laten spreken. Anderen zeggen dan: ‘Je weet niet goed wat je aan hem hebt’.
-
Je hebt twee oren en één mond: over luisteren
Wel eens naar een discussieprogramma gekeken? Daar kwam het nogal eens voor (zoals in veel discussieprogramma’s) dat men elkaar helemaal niet liet uitpraten. Terwijl de een zijn argumenten geeft is de ander al druk bezig om tegenargumenten te verzamelen. Let wel: dit is volkomen zinloos. Beter is het om goed te luisteren wat de ander zegt, te vragen wat hij / zij precies bedoelt en daarna jouw argumenten te geven.
De grootste ‘luisterfout’ is dat je die zaken hoort die je graag wil horen. De kunst is dus om te achterhalen wat de ander wil zeggen (en niet wat je denkt dat hij wil zeggen).
-
Congruent of incongruent
In de praktijk zal je non-verbale communicatie soms (of misschien wel vaak) een grotere impact hebben dan de woorden die je spreekt. Als hetgeen jij zegt niet in overeenstemming is met je houding, je gebaren, je gezichtsuitdrukking etc. dan zijn anderen geneigd om uit te gaan van het non-verbale deel. De boodschap die je zonder woorden overbrengt is vaak sterker dan wat je zegt. Je zegt: 'ik ben één en al oor' maar je leunt achterover in je stoel met je armen over elkaar en je kijkt regelmatig op je beeldscherm of op je horloge. Je zegt: 'ja hoor, dit is een heel bruikbaar rapport' maar je kijkt er bedenkelijk bij en legt het zonder inzien in de la. Welke boodschap breng je dan over? Perceptie en interpretatie van signalen zijn doorgaans een onbewust proces, en kan zorgen voor veel verwarring bij de ander. Daarentegen is jouw communicatie vele malen sterker wanneer je non-verbale signalen overeenkomen met jouw woorden. Met congruente non-verbale communicatie onderstreep, bevestig en bekrachtig je je verbale communcatie. Lees ook: incongruent in gedrag en communicatie.
Soften
Een manier om inzicht te krijgen in het belang van lichaamstaal is soften. Wil je werken aan jouw zelfpresentatie of persoonlijke uitstraling?
Tips
- actieve luisterhouding aannemen
- de ander aanmoedigen om verder te praten
- aantekeningen maken
- proberen te begrijpen wat de ander bedoelt
Lees ook: soften
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.