Vraagtechnieken verbeteren: doorvragen en vragen stellen
Wil je jouw vraagtechnieken verbeteren? De juiste vragen leren stellen en goed leren doorvragen? Is jouw leerdoel om jouw gespreksvaardigheden te verbeteren en effectieve gesprekstechnieken te leren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.
Goede vragen stellen is moeilijk
Goede vragen stellen is vaak nog moeilijker dan goede antwoorden geven. Vragen stellen heeft namelijk alles te maken met goed luisteren en op de juiste wijze interpreteren. Het is ook:
- begrijpen wat je vraagt
- begrijpen en aanvoelen wie je de vraag stelt
Jouw gesprekstechnieken gaan enorm vooruit wanneer je de juiste vragen leert stellen. En sommige mensen verbaast het maar vragen stellen hoort bij luistervaardigheden. Goed luisteren, betekent de juiste vraag stellen. En waarom is dit zo belangrijk? Omdat alle antwoorden er al zijn, we kunnen er alleen niet altijd bij. Omdat ze onbewust zijn. Omdat we ze om wat voor reden dan ook niet zien of niet willen zien. De juiste vraag op het juiste moment is als een sleutel die precies in het slot past. De juiste vraag op het juiste moment maakt het antwoord toegankelijk. Niet alleen voor degene die de vraag stelt, maar ook degene die het antwoord geeft kan zichzelf verrassen.
Doe de communicatietest!
Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.
Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!
Communicatietraining
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Vraagstijlen
Vragen stellen kun je leren, zeker wanneer jij je bekwaamt om de volgende vraagstijlen onder de knie te krijgen. Daarbij gebruik je open en gesloten vragen door elkaar.
-
Open vragen
Open vragen beginnen met: wat, waar, wie, welke, waarom, waarmee, wanneer en hoe.
Een open vraag zou kunnen zijn:
- Wat wil je met deze training bereiken?
- Waarom kies je voor de training communicatie en gesprekstechnieken?
- Waar moet de training verzorgd worden?
- Wanneer moeten we de training voor jou uitvoeren?
- Wie nemen er allemaal deel aan de training?
- Hoeveel deelnemers heb je?
- Hoe ga je om met de lunchtijd?
-
Gesloten vragen
Gesloten vragen kunnen in feite alleen met ja en nee beantwoord worden. Voorbeelden:
- Je wilt dat de training op jouw locatie wordt uitgevoerd?
- Je wilt dat de training dit jaar nog van start gaat?
-
Suggestieve vragen
Een suggestieve vraag is een vraag waar een bepaalde vooringenomenheid in is opgenomen:
- Je vindt dus dat jouw medewerkers te weinig communicatief vaardig zijn?
- Begrijp ik het goed dat je de training pertinent op een externe locatie wilt uitvoeren?
-
Als….. dan… vragen
Bij deze stijl onderzoek je de mogelijkheden bij de ander.
- Als wij ervoor zorgen dat je het bedrag in drie termijnen mag betalen, heb je dan de mogelijkheid om het financieel rond te krijgen?
- Als wij jou 10% korting geven op de totale prijs, kun jij er dan voor zorgen dat de betaling binnen 14 dagen plaatsvindt?
-
Verkennende vragen
Deze stijl is uitermate geschikt om te achterhalen wat de ander nu precies bedoelt. Voorbeeld waarbij de klant ontevreden is over de levering van de auto:
- Verkoper: Kun je aangeven waar je ontevreden over bent?
- Klant: Ik heb wel 2 uur moeten wachten voor ik de auto mee kon nemen
- Verkoper: We hadden jou dus beter kunnen bellen wanneer de auto echt klaar was voor de levering?
-
Specificerende vraag
Je wilt achterhalen wat de ander bedoelt en daarom vraag je steeds verder door:
- Klant: Ik zoek een zwart colbert
- Verkoper: Waarom specifiek zwart?
- Klant: Mijn vrouw zegt dat donkere kleding goed bij mij past.
- Verkoper: Het zou dus ook donkerblauw kunnen zijn?
-
Vraag naar motieven
Met deze vraagstijl onderzoek je de motieven van de ander.
- Klant: Ik wil dat deze brochure in augustus gedrukt wordt.
- Leverancier: Dus levering na 31 augustus is bezwaarlijk voor jou?
- Klant: In ieder geval heb ik de brochures nodig op 14 september wanneer we op een beurs staan en ik wil niet het risico lopen dat het uitloopt.
- Leverancier: Dus als wij garanderen dat je de brochures 1 dag voor de beurs hebt is dat OK?
-
Samenvattende vraag
Met een samenvattende vraag controleer je of je de ander begrepen hebt en of de ander jou begrijpt. Lees ook: LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen).
-
We zijn het dus eens over de levertijd van 14 dagen en de betalingsvoorwaarden?
-
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- wij hebben een training communicatie voor leidinggevenden voor het hoger en middenkader ontwikkeld
- bekijk de training communicatie voor technici
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.