Voorwaarden goed functioneren medewerker
In een ander artikel beschreven we wat goed functioneren is. Om dat te bereiken moet er wel aan de voorwaarden voldaan worden om goed functioneren mogelijk te maken. Werkgever en werknemer spelen daar allebei een rol in en hebben ook allebei een verantwoordelijkheid.
Medewerker: wat is de rol?
Medewerkers zijn primair als eerste verantwoordelijk voor hun eigen functioneren en ook voor hun eigen motivatie. Belangrijk is dat zij deze verantwoordelijkheid ook op zich nemen.
Verantwoordelijkheid nemen voor eigen functioneren en motivatie betekent: aanspreekbaar zijn hierop, open staan voor feedback en kritiek, open staan voor verbetering.
Onlinetraining: functioneren en beoordelen
Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.
Training beoordelingsgesprekken
Bekijk de training beoordelingsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.
Voorbeelden
Ik noem een paar voorbeelden van voorwaarden om goed te kunnen functioneren:
-
Ontwikkeling en verbetering
Ontwikkeling en verbetering zijn de twee ingrediënten voor goed functioneren.
-
Doorontwikkeling van kennis, vaardigheden
Met ontwikkeling bedoelen we: het vergaren van meer kennis, het uitbouwen van vaardigheden (werkgerelateerde vaardigheden, sociale vaardigheden, relationele vaardigheden), ontwikkelen van competenties.
-
Verbetering functioneren
Verbetering van functioneren is ook een belangrijke basis. Daarmee bedoelen we niet de focus op eigen zwakke punten met als doel om die te verbeteren. We bedoelen juist de verbetering van wat goed gaat. Lees ook: beter functioneren, hoe doe je dat?
Werkgever: wat is de rol?
Om goed te kunnen functioneren moeten er de juiste omstandigheden zijn om dit mogelijk te maken. De werkgever is verantwoordelijk voor het creëren van de juiste omstandigheden voor goed functioneren. Belangrijk is dat de werkgever deze verantwoordelijkheid ook op zich neemt en hierop aanspreekbaar is. Nu komt de vraag: wat zijn de juiste omstandigheden om goed functioneren te bevorderen en te stimuleren? We noemen een paar aspecten:
-
Vertrouwen en openheid
Een sfeer van vertrouwen en openheid bevordert goed functioneren. Medewerkers gedijen beter wanneer ze zichzelf kunnen zijn, wanneer ze kunnen vertellen wat hun dwars zit, wanneer er naar hen geluisterd wordt en wanneer ze serieus genomen worden.
-
Duidelijkheid
Duidelijkheid over wat er verwacht wordt van de medewerker is een voorwaarde om goed te kunnen functioneren. Ontbreekt deze duidelijkheid, dan weten medewerkers niet wat er van hen verwacht wordt, wat ze moeten doen of hoe ze iets moeten doen. Dat creëert onzekerheid op de werkvloer.
Duidelijkheid over de richting van de organisatie of het team draagt bij aan vertrouwen. Medewerkers willen weten waar ze naar toe gaan en hoe de toekomst eruit ziet.
-
Ruimte voor de eigen ontwikkeling
Ontwikkeling van professionele vaardigheden, vergroten van kennis maar ook ruimte voor de ontwikkeling van soft skills draagt bij aan goed functioneren. Werkgevers dienen medewerkers te faciliteren maar ook te stimuleren om deze ontwikkeling door te maken. Daarom is het belangrijk om budgetten te reserveren voor opleiding en scholing.
-
Zinvol werk: inzet kwaliteiten medewerker
Werkgevers dienen medewerkers zinvol werk aan te bieden. Wat is zinvol werk? Dat is werk wat van betekenis is voor jouw organisatie en wat aansluit op de kwaliteiten van de medewerker.
Functioneren en beoordelen
Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?
Leerdoelen voor de training
Ik heb nog meer leerdoelen voor de training beoordelen en beoordelingsgesprekken uitgewerkt.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.